x-colors ?
Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 07-12-02 00:40

Hej

Har nu søgt lidt rundt på nettet og fundet lidt om de nye x-colors, men de
er alle sammmen på engelsk, måske nogen kender hvor det står på svensk,
norsk eller dansk ?

Er der nogen der ved mere om x-farverne, bla. hvordan reglerne pt. er osv ?

nå det var vist det fra nu, håber nogen kan hjælpe, da jeg gerne vil vide
mere om de farver.

MVH
Gitte

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 07-12-02 06:52

> Er der nogen der ved mere om x-farverne, bla. hvordan reglerne pt. er
> osv ?
>
> nå det var vist det fra nu, håber nogen kan hjælpe, da jeg gerne vil vide
> mere om de farver.

Hej Gitte,

hvis du mener x-farver hos skovkatte så er det lilla/chokolade,
cinnamon/fawn. Man er ikke sikker på om det er den ene eller den anden
farve og fortyndingsfarve kattene har, men lige nu er de fleste x-katte
vist cinnamon. En ny teori går på at det i virkeligheden bare er et
farvemodificerende gen i stil med "golden". Du kan læse meget mere om
x-farverne på www.skovkat.dk/jetteweb, men det er nu også artikler på
engelsk.

Der findes også svenske sider, men jeg har ikke nogen links jeg lige kan
komme i tanker om. Jeg vil gerne rode nogle frem til dig i aften, når
jeg kommer hjem fra skovkattekørekort.

/Pernille

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-12-02 09:33

Pernille skrev
< når jeg kommer hjem fra skovkattekørekort.>

Skøn ide, så kan kattene selv kører på udstilling, mens
I hygger der hjemme *GGGG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-12-02 09:41

On 07/12/2002 09:32, in article assbvf$4cq$1@sunsite.dk, "marianne
hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

> Pernille skrev
> < når jeg kommer hjem fra skovkattekørekort.>
>
> Skøn ide, så kan kattene selv kører på udstilling, mens
> I hygger der hjemme *GGGG*

Det ville da være praktisk!
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 07-12-02 17:39

Hej

Ja, jeg siger mange tak, på forhånd, har læst de engelske artikler så godt
jeg nu kunne, på nævnte side, men ville gerne hvis du havde nogle flere *S*

MVH
Gitte

Fra : Mette Rahm

Dato : 07-12-02 22:14

> [...]
> jeg nu kunne, på nævnte side, men ville gerne hvis du havde nogle flere

Hej Gitte

Har du prøvet at skrive til Jette privat (altså hende fra
www.skovkat.dk/jetteweb) Hun kender jo en del til emnet, så måske hun
kan anbefale dig nogle gode sites eller måske endda svare på de spørgsmål du
måtte have.
Jeg aner ikke om hun ligger inde med noget på dansk, men man kan jo aldrig
vide

Venligst

Mette

----
Gillian's Norske Skovkatte
Home: http://www.dk-gillian.dk
Mail: mette@dk-gillian.dk

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 07-12-02 20:21

Hej Gitte,

der er mere på engelsk på denne svenske side: http://hem.passagen.se/xcats/

Jeg kan desværre ikke umiddelbart finde de svenske sider jeg tidligere
har haft fat i. Noget tyder dog på at langt de fleste af de katte, som
var x-katte i cinnamon, nu omregistreres til sortgolden, dvs. NFO ny.
Hvis jeg falder over nogle flere links skal jeg nok give dig besked. Jeg
ved at der også har været noget om x-farverne i Huldrekatten for ikke så
forfærdelig længe siden.

Katte i x-farver kan ikke udstilles - dvs. det kan de godt, men uden for
bedømmelse.... Det er måske derfor de omregistreres til golden, for de
kan godt bedømmes. Jeg synes ærlig talt det er lidt forvirrende!

/Pernille

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 07-12-02 21:06

Hej

Ja, kender også dette links som jeg selv har fra min hjemmeside. *S*

Syntes også det er meget forvirrende, og håber at jeg kan lære så meget som
muligt om de farver, bla. om deres oprindelse osv. da især min gemal er
meget tiltrukken af disse farver, og efter at have set nogle stykker live
nu, vil jeg gerne sætte mig ordentlig ind i det *S*
Men syntes det er noget forvirrende

MVH
Gitte

Ps. skulle du finde nogle sider om det må du altid gerne sende dem til mig

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-12-02 21:16

> [...]
> bedømmelse.... Det er måske derfor de omregistreres til golden, for de
> kan godt bedømmes. Jeg synes ærlig talt det er lidt forvirrende!

X-farver kan udmærket bedømmes og også opnå certifikater og BIV, hvis der er
nok af dem - men de kan ikke opnå NOM.

Mvh. Camilla

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 07-12-02 22:39

> X-farver kan udmærket bedømmes og også opnå certifikater og BIV, hvis
> der er
> nok af dem - men de kan ikke opnå NOM.
>
> Mvh. Camilla

Hurra, så blev jeg også klogere i dag Tak for info!

/Pernille

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 08-12-02 14:44

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "Pernille og Jesper" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev...
>
> X-farver kan udmærket bedømmes og også opnå certifikater og BIV, hvis der
> [...]
Hej Camilla

Det vil sige at man godt kan udstille en x-farve eller er det kun hvis den
er reg. som ex. golden ? i DK, og måske opnå certifikat.

Hvordan er stambogsføringsreglerne, hvis man som reglerne er nu ville
anvende en x-farve til avl.

Da jeg igen åbenbart er inde på et ømt punkt ved nogen, vil jeg bede jer om
svare på indlæggene i debatten og ikke sende mindre pæne svar med jeres
personlige meninger til mig, I ved jo selv hvem I er !

Nu da I så gerne vil vide hvorfor jeg er så interesseret, så er det fordi vi
MÅSKE engang med tiden selv gerne ville have en med x-farve eller bærer af
farven, og derfor gerne vil sætte os ordentlig ind i det, så skulle det være
på plads.

Men som sagt kun måske så slap lige af.

MVH
Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-12-02 17:48

"DK Sacala´s Norske Skovkatte" <dk.sacala@mail.dk> skrev...

> Hej Camilla
>
> Det vil sige at man godt kan udstille en x-farve eller er det kun hvis den
> er reg. som ex. golden ? i DK, og måske opnå certifikat.

He, ja, det troede jeg... ville dog lige sikre mig ved at checke FIFés
udstillingsregler, og fandt følgende:
Exhibits, which do not belong to a recognized variety can be entered
under a breed number, with the addition of the letter 'x' in the case of an
unrecognized colour. For example: PER x, EXO x, SBI x, BRI x, ABY x, BUR x,
ORI x.

These cats, whose colour variety is not recognized, will receive a
qualification (Excellent-Very Good-Good) and will be classified, but will
not receive a certificate (CAC, CAP or more).These cats may not compete for
Best in Show.

Det vil sige, at katte registrerede med farvekoden 'x' vil blive
klassificeret som fx EX1 eller MG mv., men kan IKKE opnå certifikat - der
kan derimod godt gives BIV blandt x-farverne, hvis der vel at mærke er nok
af dem.
Så svaret er derfor - nej, som Pernille faktisk også først havde svaret
(indtil jeg rettede hende - sorry, skulle have "læst på lektien" først

En golden er derimod noget andet, for det er jo ikke en x-farve, men en
almindelig anerkendt farvevariant, og de konkurrerer så på lige fod med de
øvrige i gruppen.

Når vi taler x-varianter inden for skovkattene er min opfattelse, at det
hovedsagligt drejer sig om chokolade, lilla, cinnamon og fawn...

> Hvordan er stambogsføringsreglerne, hvis man som reglerne er nu ville
> anvende en x-farve til avl.

Det kan du se i Felis Danicas regler om avl:
http://www.felisdanica.dk/dansk/index.htm - vælg vedtægter og derefter
regler for avl.

Mvh. Camilla

Fra : Mette Rahm

Dato : 10-12-02 22:19

> En golden er derimod noget andet, for det er jo ikke en x-farve, men en
> almindelig anerkendt farvevariant, og de konkurrerer så på lige fod med de
> øvrige i gruppen.

Desværre er det bare sådan at mange X-farver bliver registrerede som
"golden" - fordi de så kan få cert'er - Det ses i stamtavlen som fx. farve:
ay (blågolden) eller ny (sort-/brungolden)
Dog tror jeg at mange dommere ikke vil give cert til en sådan kat (jo måske
de svenske dommere, da der i Sverige findes flest "x-katte") da det jo ikke
er en "naturlig" farve til en skovkat.

Til de der ønsker sig en kat med X-farver (chokolade, Cinnamon og fawn) skal
I lige tænke på hvor kommer farverne fra, det er ikke naturligt for
skovkatten at have disse farver, og er vi ikke netop glade for skovkatten
fordi den ikke er en "blandingsrace" ?? Oki - måske lige groft nok ridset
op, men jeg kan simpelthen ikke forstå at hvis folk er glade for de nævnte
farver hvorfor de så ikke får sig en kat hvor disse farver er
"godkendte"/"naturlige" (I ved hvad jeg mener ;))

Har MCO lignende problemer med de "nye" farver (x-farver) Jeg syntes ikke at
have hørt om det.

Venligst Mette

Fra : Pernille Scharff

Dato : 11-12-02 09:28

Hej Mette,

> [...]
> I lige tænke på hvor kommer farverne fra, det er ikke naturligt for
> skovkatten at have disse farver, og er vi ikke netop glade for skovkatten

For mig kommer det lidt an på hvordan de såkaldte x-farver er opstået.
Teorierne om at det var chokolade/lilla og derefter cinnamon/fawn er ligesom
gledet lidt i baggrunden, og så er man begyndt at kalde det "golden" i
stedet for. Hvis det der får farven til at se cinnamon/fawn ud blot er en
farvemutation, ligesom non-agouti, fortyndingsfarver og silver har været, så
er det jo naturligt. Og måske en følge af at man har forsøgt at få varme
tabbyfarver, ligesom hos MCO (se nedenfor). Men hvis det virkelig er
chokolade/lilla eller cinnamon/fawn, så må det jo være fordi der er blandet
en anden race ind i det.

Misforstå mig nu ikke - jeg er ikke den der har lyst til at arbejde med
x-farver i avlen, men jeg synes bare vi ved alt, alt for lidt til at kunne
afskrive farverne som ikke-naturlige.

Vi siger også at tickedtabby ikke er "naturligt" hos skovkatten, men
mønsteret er kommet fra en tickedtabby skovkat der blev novicegodkendt. Jeg
har nu stadig svært ved at forholde mig til specielt sortsølvtickedtabby
skovkatte, de ser altså mærkelige ud....

> Har MCO lignende problemer med de "nye" farver (x-farver) Jeg syntes ikke
at
> have hørt om det.

Nej, der er i øjeblikket ikke noget om x-farver hos MCO. Derimod har man en
hel del blå- og sølvagouti katte, der ligner tortier, fordi den bevidste avl
mod varme tabbyfarver kan give nogle rødlige pletter (blemish) hos blå og
sølv.

/Pernille

Fra : Grit Wessel

Dato : 11-12-02 15:41

> Men hvis det virkelig er chokolade/lilla eller cinnamon/fawn,

Og det ved vi jo, at det IKKE er. Det er det, der i mine øjne er problemet
med x-farverne - der er ikke nogen, der VED hvad det er. Hvis de opdrættere,
der arbejder med de farver gad gøre noget for at finde ud af, hvad det er
for nogle farver, så ville det være fint med mig, men at have en farve man
ikke ved hvad er, det kan jeg ikke lide.
Der har været en testparring mellem en x-farvet skovkat og en sorrel somali
(tror jeg det var) og der kom 2 sorttickede killinger - ergo er det ikke
cinnamon og fawn.
Der har også været parringer mellem to x-farvede skovkatte, hvor der kom
killinger, der ikke er x-farvede - ergo er det ikke en ressiv farve.
Siden disse tilfælde har x-farve opdrætterne trukket sig i baggrunden og
ikke prøvet at undersøge hvad farverne så kunne være. Men de har fundet
trickET til at få cerfitikater - de omregistrerer bare de "cinnamon" til
"golden" og de "fawn" til blågolden" - smadder smart! Så kan de få
certifikater uden at blive så meget som en smule klogere.

> [...]
> har nu stadig svært ved at forholde mig til specielt sortsølvtickedtabby
> skovkatte, de ser altså mærkelige ud....

Enig. Så vidt jeg ved var det også en fejl, at ticket blev godkendt, men da
det ville give et ramaskrig fra de (heldigvis) få opdrættere, der har
ticket, så bliver det jo nok ved med at være et godkendt mønster.

MVH Grit (der har skrevet dette indlæg som privatperson og opdrætter)

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/