Rebgrime
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-12-02 12:41

Hej gruppe.

Hvilken slags reb er bedst at lave rebgrime af? Er det noget specielt reb
man bruger til western-rebgrimer (hvis der er noget der hedder sådan)?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tina Uhre

Dato : 06-12-02 12:40

Jeg ved ikke hvad type men du skal undgå det der er lavet af nylon da det
kan brænde hesten ved gnidninger.

Fra : Liz

Dato : 06-12-02 13:30

"Hej Trond,
Tag bare i en sejlsportsforretningen og bede om det du skal brug. Enten
nylon eller bomuld - hesten forbrænder sig ikke på den ene eller det andet.
Hesten skal kun have den på mens du arbejder med hesten. Den SKAL tages af.
Fordi grimen er knyttet, kan den ikke gå i stykker, derfor må en hest aldrig
gå med en reb grime på hele tiden. Hvis du vil have brugsanvisning til
knytning tjek lige:

http://micjen.homepage.dk/grime.htm

Pøj, pøj og masser af tålmodighed!!

Hilsen Liz

Fra : Tanja Bromley

Dato : 06-12-02 16:58

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Hvilken slags reb er bedst at lave rebgrime af? Er det noget specielt reb
> man bruger til western-rebgrimer (hvis der er noget der hedder sådan)?

Du skal ikke købe for blødt reb, da det strkker sig/giver sig under brug, og
så indvirker knuderne pludselig ikke korrekt på hesten længere.
Rebet skal optimalt være 7 mm tykt (fåes hos www.spejdersport.dk - men kun
i én farve), men det kan være svært at få fat i, derfor siger man 6-8 mm.
Det er klart, at 6 mm reb tager hårdere på hesten end 8 mm - til gengæld
virker 8 mm lidt klodset ....

Men det kan faktisk ikke svare sig at binde de grimer selv efterhånden ...
de fåes helt ned til 100,- kr., og så er det faktisk ikke besværet værd ....
Færdige rebgrimer kan købes hos bl.a. www.westernsaddles.dk og
http://www.showgrimer.fuldblodsaraber.dk/ ... begge steder til 100,- kr. pr.
stk. og i flere farvevariationer (6 mm).

/Tanja

Fra : Liz

Dato : 07-12-02 15:46

Hej Tanja,
Se, det var to meget nyttig links du sendt der. Og til den pris kan det
næsten ikke betale sig at lave dem selv. Men det er nu sjovt når det
endelig lykkes!

Takke hilsener Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 07-12-02 16:41

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
pr.
> stk. og i flere farvevariationer (6 mm).

Men skal de ikke tilpasses hestens hovede, så? For de passer vel ikke 100%
når man køber dem færdige!?

Kan man iøvrigt bruge f.eks. hamp-reb, hvis man vil binde dem selv?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 07-12-02 18:14

> Men skal de ikke tilpasses hestens hovede, så? For de passer vel ikke 100%
> når man køber dem færdige!?

Hos Westernsaddles får man en standardgrime (det andet sted indsender du mål
på hestens hovede, så grimen passer netop DIN hest) - men knuderne er jo
flytbare, så grimen er hurtigt tilpasset den enkelte hest. - Det er ikke
noget problem.

> Kan man iøvrigt bruge f.eks. hamp-reb, hvis man vil binde dem selv?

Hamp-reb ? Det ville jeg nu ikke gøre ... det er da et vederstyggeligt
ubehageligt materiale at pådutte hestens følsomme hovede ? Og så giver det
sig også, så grimen vil skulle rettes til konstant ... det bliver du træt
af, når du har gjort det for 20. gang på den første træningstime

/Tanja

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-12-02 16:26

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> på hestens hovede, så grimen passer netop DIN hest) - men knuderne er jo
> flytbare, så grimen er hurtigt tilpasset den enkelte hest. - Det er ikke

Okay. Har ingen erfaringer med rebgrimer overhovedet.

> [...]
> sig også, så grimen vil skulle rettes til konstant ... det bliver du træt
> af, når du har gjort det for 20. gang på den første træningstime

Aha. Ja, det er ikke til mig selv (ej heller til min hest), men til en
julegave, såeh...

Men så må jeg spørge om noget andet (som den historisk interesserede person,
jeg er) - hvad slags reb har man så brugt før i tiden? F.eks. i "det vilde
vesten"? Og hvad med i Europa i middelalderen? Da brugte man måske ikke
rebgrimer? Måske man ikke har brugt hamp, men hvad så med reb af f.eks.
hestehår (rimeligt kradskrads, ikke?) eller af lindebark? Eller hør? Eller
....? Er der nogen, der ved noget om dèt?? (Jah, det er noget af en
udfordring, sådan lige op til jul og alting ...)

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Wanda Madsen

Dato : 10-12-02 09:08

> [...]
> ...? Er der nogen, der ved noget om dèt?? (Jah, det er noget af en
> udfordring, sådan lige op til jul og alting ...)

Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på den slags, men jeg kunne måske
forestille mig at man brugte læder. Jeg mener at jeg har læst i serien
Jordens Børn, at hun der brugte læder.

Fra : Finn

Dato : 11-12-02 13:28

"Wanda Madsen" <Wanda@Madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på den slags, men jeg kunne måske
> forestille mig at man brugte læder. Jeg mener at jeg har læst i serien
> Jordens Børn, at hun der brugte læder.

De blev (bliver stadigvæk flere steder i westen) lavet af flettet læder og
vævet læderknuder således at metal spænder og andet der kan tynge er
fjernet. Total længde på læder som bruges til en grime er 352 ft. (ca. 120
meter).

For dem som vil forsøge sig ud i kunsten at arbejde med læder og grej til
heste har Bruce Grant udgivet flere udemærket bøger omkring disse emner
bl.a. How to Make Cowboy Horse Gear.

( PS : Wanda den står nede i stuen på 2. hylde )

Tanker sender Finn