Springpisk
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-12-02 12:40

Hej gruppe.

Hvor lang er en springpisk? Hvad er maksimums- og minimumslængde?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tine Gade

Dato : 06-12-02 17:24

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-12-02 22:29

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener maxlængde er 75 cm, men tjek www.rideforbund.dk, der ligger
> reglementet som pdf. Der er ingen minimumslængde.

Jeg skulle måske have udtrykt mig anderledes; hvad er typisk maks. og min.
længde på en springpisk? Eller: hvad længde springpisk bruger folk ude i det
ganske land?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Wanda Madsen

Dato : 06-12-02 23:32

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message
> "Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse

Nå ja, nogen foretrækker at kommunikere med hesten istedet for at bruge
pisk ....det virker faktisk
bare lige en lille opfordring, ingen lyftede fingre her, man skal jo lige
vide det først ikke
Wanda

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-12-02 10:05

   Det lyder altså meget frelst =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-12-02 11:55

In article <9ce3vu004b0ek30m8o8ot6dqlcvc7aaacp@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Det lyder altså meget frelst =)

Jeg synes det lyder som en sjov kommentar sagt i spøg, sådan lidt
drillende. Men ud over det så vil jeg opfordre til at ride med
pisken, man ved aldrig hvornår man får brug for den, man kan jo bare
lade være med at bruge den når der ikke er brug for det.
Selv mener jeg at det har kostet mig et mesterskab at jeg droppede
pisken :( Fordi jeg ikke lige kunne give hesten et lille klask på
skulderen når jeg kunne mærke at den værgerede på vej hen til en
mur, og dermed fik jeg den vægring :(

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-12-02 14:12

On Sat, 7 Dec 2002 10:55:26 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
>pisken :( Fordi jeg ikke lige kunne give hesten et lille klask på
>skulderen når jeg kunne mærke at den værgerede på vej hen til en

   Mjaer - jeg synes nu at jeg kommenterede det i en let og
drillende tone ;) Men ok... Jeg springer altid uden pisk - hvis jeg
ellers holder støvlerne til hesten så springer han pænt over.
Medmindre det passer elendigt og så kan en pisk nok ikke hjælpe
alligevel - i hvert fald ikke til andet end et dårligt forsøg der
risikerer at brække benene på både hest og rytter. Nu er han altså
osse langt mere erfaren i springningens kunst end jeg er ;)

Fra : Wanda Madsen

Dato : 08-12-02 18:50

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> risikerer at brække benene på både hest og rytter. Nu er han altså
> osse langt mere erfaren i springningens kunst end jeg er ;)

Frelst og frelst, Well nok ikke mere end så mange andre, jeg har bare lært
lidt om hvor meget længere man kan komme med den rigtige kommunikationsform
(som ikke er pisk). Med hensyn til det mistede mesterskab.... Når en hest
værger er det oftest pga rytterens signaler... tror du ikke du var lidt
nervøs og det så smittede af på hesten?? prøv næste gang at bruge pisken på
egen bagdel, det kan jo være det hjælper )
Men dejligt at se at folk herinde har humor, det er da noget rarere end dem
der blot skal brokke sig ))
Kram fra Wanda

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-02 10:44

In article <3df46242$0$146$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Wanda Madsen wrote:

> "Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> nervøs og det så smittede af på hesten?? prøv næste gang at bruge pisken på

Måske, men jeg lagde mærke til det og begyndte med det samme at drive med
sædet, desværre var det ikke nok. Jeg ved ikke om pisken havde gjort nogen
forskel, men siden så rider jeg altid med den.

JonB

Fra : Wanda Madsen

Dato : 09-12-02 14:40

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> [...]

> sædet, desværre var det ikke nok. Jeg ved ikke om pisken havde gjort nogen
> forskel, men siden så rider jeg altid med den.

Jamen det er jo også op til den enkelte, dette var lige så meget ment som en
opfordring til at prøve at lære lidt nyt. )
Held og lykke med de fremtidige mesterskaber )

Wanda

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-02 15:17

In article <3df49d1a$0$35826$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Wanda Madsen wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> wrote:

[klip]

> Jamen det er jo også op til den enkelte, dette var lige så meget ment som en
> opfordring til at prøve at lære lidt nyt. )

det er jeg også frisk på, men det må lige vente...

> Held og lykke med de fremtidige mesterskaber )

til studiet er færdigt, før har jeg hverken tid eller råd.

JonB

Fra : Tine Gade

Dato : 10-12-02 10:17

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-02 10:28

In article <Pine.GSO.4.21.0212101016530.25980-100000@ran.miba.auc.dk>, Tine Gade wrote:

> Pjat med dig, er nu på 9. semester og har stadig hest!!
> Tine

Jeg har skam også hest nu, men jeg har ikke tid til at deltage
i konkurencer, eller råd. Så foreløbig rider jeg bare mest i
skoven.

JonB

Fra : Tine Gade

Dato : 10-12-02 10:38

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-02 10:46

In article <Pine.GSO.4.21.0212101036260.25980-100000@ran.miba.auc.dk>, Tine Gade wrote:

[klip]

> Det var jeg "valgt" at ha' råd til, hvis du forstår! Jeg synes at man i
> dag læser så lang tid at det ikke nytter at udskyde hele livet! For mit
> vedkommende har jeg til sommer når jeg er færdig læst 18 år, talt fra
> børnehaveklasse!!!!

det synes jeg ikke jeg har råd til her i København, og så meget
betyder det heller ikke for mig at ride konkurencer.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-02 10:46

Fra : Tine Gade

Dato : 10-12-02 10:48

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-12-02 20:03

On Sun, 8 Dec 2002 18:50:07 +0100, "Wanda Madsen"
> [...]

>nervøs og det så smittede af på hesten?? prøv næste gang at bruge pisken på
>egen bagdel, det kan jo være det hjælper )

   Jeg har sgu aldrig mistet et mesterskab - men det er mest
fordi der ikke findes ret mange mesterskaber i springning på omkring
60 cm ;) I øvrigt skrev jeg jo netop at jeg _ikke_ springer med pisk -
det er ikke nødvendigt. For hesten springer jo næsten helt af sig selv
så længe jeg holder støvlerne ved og rider nogenlunde lige på.
   I øvrigt har jeg ingen problemer med at bruge pisk - jeg slår
ikke på hesten fordi den gør ting forkert - jeg bruger pisken som
korrigerende redskab - sådan som den er tiltænkt. Lissom jeg i øvrigt
bruger sporer.
   Faktisk slår onde mig jo osse hesten - når hesten pludselig
sætter bisserne i armen på mig så reageret jeg som en anden hest ville
gøre - jeg labber igen. Ser ikke på hesten, råber ikke - klapper den
bare en hvor det er nærmest at ramme.... Da det er sådan en hest
behandler en anden kan jeg ikke se det fjerneste galt med det - jeg
mener faktisk at man skal passe på at man ikke blir så forsigtig at
man ikke tør lægge hånd på hesten.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-02 23:13

In article <jup9vu4jorgv240m2e7vc7t9h4leqql9t5@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

[klip]

>    Jeg har sgu aldrig mistet et mesterskab - men det er mest
> fordi der ikke findes ret mange mesterskaber i springning på omkring
> 60 cm ;) I øvrigt skrev jeg jo netop at jeg _ikke_ springer med pisk -

hehe, jeg sprang lidt højere, ca. det dobbelte + lidt mere dengang
jeg boede hjemme hos de gamle, men pt. har jeg ikke tid fordi jeg studerer.
Når jeg er færdig, så begynder jeg at springe igen, med pisk ;-D

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-02 23:13

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-12-02 19:10

On Mon, 9 Dec 2002 22:13:29 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>hehe, jeg sprang lidt højere, ca. det dobbelte + lidt mere dengang
>jeg boede hjemme hos de gamle, men pt. har jeg ikke tid fordi jeg studerer.
>Når jeg er færdig, så begynder jeg at springe igen, med pisk ;-D

   Det kommer vi nok til - det med højden. ;) Lige pt. træner vi
en masse dressur og skal vi springe så er tilridningen og linierne
vigtigere indtil videre :)

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 07-12-02 16:45

"Wanda Madsen" <Wanda@Madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ja, nogen foretrækker at kommunikere med hesten istedet for at bruge
> pisk ....det virker faktisk
> bare lige en lille opfordring, ingen lyftede fingre her, man skal jo lige
> vide det først ikke

Jeg rider også selv helst uden pisk, men jeg kan ikke styre min ældgamle
hoppe, hvis jeg ikke har en pisk med. Hun skal ikke "tæskes" løs på, men
bare lige mærke den på bagen, så går det fint. Det samme når hun skal op i
en trailer. Jeg har prøvet på alle mulige måder, men kan ikke få hende til
at gå ind i den, medmindre man lige lader et reb eller lign. lige strejfe
hendes bagben, så går hun lige så fint op.

Men jeg har stadig ikke rigtigt fået svar på mit spørgsmål; hvad længde
springpisk bruger I, der springer???

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Wanda Madsen

Dato : 07-12-02 18:11

> [...]
> at gå ind i den, medmindre man lige lader et reb eller lign. lige strejfe
> hendes bagben, så går hun lige så fint op.

Hvis du har mod på det, kan du kontakte en der træner i atural Horsemanship
(a la Monty Roberts) og få nogle gode råd. Grunden til at du ikke kan
"styre" din hest eller få hende til at gå i trailer skyldes måske at I ikke
forstår hinanden, dvs hesten forstår godt dig, men forstår du den, og
forstår du at få den til at forstå, netop det du vil have hende til.
Du kan f.eks kontakte Malene Kortzen på tlf 75561935 Hun er en dygtig pige.
Ellers kan du søge hos Jasmin Scrase, men hun er en meget travl dame, så jeg
tror du måske hurtigere vil få hjælp hos Malene. Du kan læse lidt mere om NH
www.svanemosen.dk under aktiviteter. Her kan du så også se nogle dejlige
araberheste, hvis det har din interesse.
Held og lykke og prøv at give det en chance, selvom din hoppe er en ældre
dame, er det ikke forsent at lære nyt, og da slet ikke for dig )
Hilsen Wanda

> Men jeg har stadig ikke rigtigt fået svar på mit spørgsmål; hvad længde
> springpisk bruger I, der springer???

Hvis du gerne vil fortsætte med pisken, så er 55- 60 cm for en springpisk
det mest brugte.

Fra : Finn

Dato : 08-12-02 13:19

> Hvis du har mod på det, kan du kontakte en der træner i atural
Horsemanship
> (a la Monty Roberts) og få nogle gode råd.

Eller "Gør-det-selv" bogen : "Kommunikation med dyr" af Pennelope Smith.

Tanker
Finn

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-12-02 16:20

> [...]

> forstår hinanden, dvs hesten forstår godt dig, men forstår du den, og
> forstår du at få den til at forstå, netop det du vil have hende til.

Jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert - og er da slet ikke bange for at
prøve noget nyt. Heller ikke NH - men når det ikke hjælper, ja så tager jeg
altså min lille pind og klapper min hest let på bagen. Det virker nemlig. Og
det er jo ikke fordi det gør ondt på hende eller noget. Men hun tror jo
mindst hun er 75 år, fordi tidligere ejere måske ikke har behandlet hende så
pænt, og at man derfor nærmest er pensioneret (ja, hun vil helst bare
spisespisespise...). Men nu får hun det mad hun skal ha' og er 10 gange
pænere (og raskere) end da jeg købte hende for et år siden.

[snip en masse om NH]

> Held og lykke og prøv at give det en chance, selvom din hoppe er en ældre
> dame, er det ikke forsent at lære nyt, og da slet ikke for dig )

Jeg kan næsten ikke andet end at lære nyt. Som jeg plejer at sige: jeg har
jo ikke været en lille hestepige, så jeg har meget at indhente, selvom jeg
synes jeg har lært meget i løbet af de to år jeg har haft med heste at gøre.

Og det er da heller ikke for sent for min hest; i dag har hun (efter et år
træning), så småt lært at "gi' bagpote".

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Wanda Madsen

Dato : 09-12-02 19:00

> [...]

> Og det er da heller ikke for sent for min hest; i dag har hun (efter et år
> træning), så småt lært at "gi' bagpote".

Jeg bliver sq så glad når jeg høre historier som din, med at hesten efter et
barskt liv endelig har fået det godt. Og jeg kan se i dine indlæg her i NG
at du da er godt på vej til at blive en "lille heste-pige" ))
Med hensyn til pisken, ja så er det jo dit valg
Jeg har selv redet i henved 20 år før jeg fik øje på NH, så jeg har skam
også brugt både pisk og skældsord, men nu bruger jeg helt andre teknikker og
jeg kan se at det giver en bedre forståelse. Men men men vi er jo alle
forskellige, gud være lovet.
Held og lykke med den "gamle" dame, lad os se et billede af hende en dag.
Jeg har ikke selv en hest, så derfor misunder jeg alle der har.
mvh Wanda

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-12-02 11:24

> [...]
> barskt liv endelig har fået det godt. Og jeg kan se i dine indlæg her i NG
> at du da er godt på vej til at blive en "lille heste-pige" ))

*LOL*

[snip]

> Held og lykke med den "gamle" dame, lad os se et billede af hende en dag.

Hun er desværre ikke så fotogen (= MEGET svajrygget) og står desuden på
samtlige billeder med mulen i jorden og spiserspiserspiser. Ellers her:
http://www.oyvind.dk/danish/heste/

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-12-02 11:35

Hejsa

Hun ser altså sød ud din Islænder Man kan næsten se på hende at hun er
en bestemt dame *S*

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-12-02 11:35

Hejsa

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-12-02 22:53

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en meddelelse

> Hun ser altså sød ud din Islænder Man kan næsten se på hende at hun er
> en bestemt dame *S*

Jeg tror altså kun hun er halvt islænder. Jeg tvivler i hvert fald meget på,
at jeg kan få hende til at tølte.

Og hun ER meget bestemt. Her i sommer har hun fået så meget selvtillid, at
de to unge vallakker hun går sammen med i HVERT fald ikke skal komme og
spise hendes mad. Så nu bruger hun kun havdelen af tiden på at spise -
resten går med at nappe efter de andre og holde dem i ørerne. Hun er blevet
en rigtig mor for dem. Rimeligt fedt når man kan huske hvordan hun så ud for
et år siden.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-12-02 19:05

In article <3df21663$0$47058$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:

[klip]

> Men jeg har stadig ikke rigtigt fået svar på mit spørgsmål; hvad længde
> springpisk bruger I, der springer???

60-70? cm Så kan man også nå bagen er det nødvendigt, og ellers lige
give den et lille klask foran på skulderen.

JonB

Fra : Anet

Dato : 09-12-02 18:12

Hejsa

jeg rider altid med pisk og det er altid jeg mener. En pisk er god til at
korrigere sin hest med. F.eks så når hun skal i galop på højre volte som
ikke er hendes stærke side så ligger jeg min korte springpisk på højre
skulder sådan bare i et langsom slapt klap og det forstår hun straks og
springer så fint an. Jeg har også brugt den når jeg har lavet
schenkelvigninger og skal vige for f.eks venstre ben. Så blev hun helt
tosset og stillede sig og småstejlede men så lagde jeg igen bare stille og
roligt pisken på hendes venstre skulder og så forstod hun at hvad det var
jeg ville have hende til. En pisk er nu også god at bruge hvis man har en
hest af en stejler. Lig pisken mellem ørerne på den så holder den som regel
op med sit stejleri. Jeg er selv tilhænger af horsemanship og har brugt
Shane Mosele til min hest. Men det er vel med at bruge en pisk med omtanke
og ikke bare hårde slag men at bruge den på den rigtige måde og kunne dosere
lige så korrekt at hesten forstår det nemt og så er en pisk jo et
hjælpemiddel og ikke en afstrafningsting. Joh, vel har jeg da brugt min pisk
på en meget uartig hest. Jeg tror ikke at mange kan frasige sig at have
"vappet" sin hest en med pisken når den har gjort noget ganske uartigt.

hilsen

Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-12-02 20:06

On Mon, 9 Dec 2002 18:12:06 +0100, "Anet" <anet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>på en meget uartig hest. Jeg tror ikke at mange kan frasige sig at have
>"vappet" sin hest en med pisken når den har gjort noget ganske uartigt.

   Der er jo forskel på et velrettet slag - det være sig med
pisk, hånden, en strigle eller andet - og så på at tæve hesten. Og det
er jo hele den forståelse der afgør om man har forstand på heste eller
ej synes jeg =)

Fra : Anet

Dato : 10-12-02 08:51

Ja det kan godt være en hårfin balance for nogen heste er meget bløde og
andre er meget voldsomme.

--
Hilsen
Annette