Erfaringer mht. udlejning.
Fra : Holm

Dato : 04-12-02 21:29

Hej alle rytternisser .....og andre !

Jeg vil bare gerne lige høre om der er nogen i blandt jer...ja Ole, også dig
, der har erfaring med udlejning af hest.

Jeg har fundet en ung pige på 14 der gerne vil leje/låne min islænder hoppe.
Vi har endnu ikke aftalt de nærmere vilkår , og jeg har tænkt mig at hun kun
skal dække en del af opstaldningen samt smed , dyrlæge står jeg for.

Hoppen er under tilridning , og pigen vil gerne prøve kræfter med
konkurrence , næste sommer.
Det bliver jo så bare på helt "let" plan.
Er der noget jeg skal være opmærksom på , og hvordan ser det ud med
forsikring osv. hvis hest eller pige kommer galt afsted????

Skynd jer at skrive kære kloge heste-hoveder......Stort SMIL : O))))

Holm .

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-12-02 22:11

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote:

>Jeg vil bare gerne lige høre om der er nogen i blandt jer...ja Ole, også dig

Jammen jeg bliver bare beskyldt for at reklamere

>, der har erfaring med udlejning af hest.

Jeg "udlejer" ikke heste. Helt konsekvent. Jeg har en del heste som
jeg har købt fordi jeg ikke kunne lade være som jeg "udlåner".
Det er altså "anparter", hvor man lejer retten til at anvende hesten
een eller flere dage om ugen, mod at man også tager del i pasningen,
herunder udmugning, de dage man har hesten.

Du må gøre op med dig selv hvad du vil tage for at låne din hest ud.
Vurder hvad det koster at have hesten stående og den unge pige har
ikke råd.

>Er der noget jeg skal være opmærksom på , og hvordan ser det ud med
>forsikring osv. hvis hest eller pige kommer galt afsted????

Forsikring af hest er op til dig. Pigen er op til hende. Du er
ansvarlig kun hvis du har "undladt at gøre noget du skulle have
gjort". Sådan forklarer min forsikringsmand mig situationen her.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-02 00:04

In article <3dee67df$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Holm wrote:
> Hej alle rytternisser .....og andre !
>
> Jeg vil bare gerne lige høre om der er nogen i blandt jer...ja Ole, også dig
> , der har erfaring med udlejning af hest.

mine forældre har lånt heste ud, aldrig lejet, og de har ikke lavet
kontrakter, selvom jeg har opfordret dem til det, da det gik galt
den første gang, og min x-pony fik kolik.
(de opdagede at den havde spist maden, og vi tilkaldte først dyrlægen
10 timer senere da vi fik besked, så den døde. De ville ikke erstatte
den, men de gamle lagde sag an, og de blev dømt til at betale.)
Senere har de lånt andre ud, og der har ikke været flere problemer.
(det var så også til andre).

> [...]
> Vi har endnu ikke aftalt de nærmere vilkår , og jeg har tænkt mig at hun kun
> skal dække en del af opstaldningen samt smed , dyrlæge står jeg for.

1) siden hun kun er 14... indgå aftalen med forældrene.
Hvorfor skal du betale noget af det hvis hun lejer hesten ??
De par gange hvor de gamle har lånt heste ud har låner betalt
smed, dyrlæge, opstaldning, ... osv.

> [...]
> Er der noget jeg skal være opmærksom på , og hvordan ser det ud med
> forsikring osv. hvis hest eller pige kommer galt afsted????

forsikring er altid en god ide. Det er hendes ansvar hvis din hest
kommer tilskade, men for din og hendes skyld bør hun tegne en forsikring
på din hest, med udbetaling direkte til dig.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-12-02 00:25

On Wed, 4 Dec 2002 21:29:26 +0100,
> [...]

> forsikring osv. hvis hest eller pige kommer galt afsted????
>
> Skynd jer at skrive kære kloge heste-hoveder......Stort SMIL : O))))

Det er ikke mig - men jeg skriver alligevel. Jeg ville bare lige nævne,
at man i denne gruppe, så vidt jeg husker, plejer at sige at man skal se
rytteren på hesten inden man aftaler noget.

--
Vil du afspille de CDere og DVDere du køber nu på dine fremtidige afspillere
uden at bryde loven så skriv under:

http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Anet

Dato : 05-12-02 16:55

Jeg er en af dem har haft lånt en hest i 10 måneder på kontrakt. Vi lavede
en standard kontrakt hvori der stod b.la til hvilken dato vi havde hesten,
at hestens ejer stod for betaling af vaccination af hesten og betalte selv
forsikringen på hesten, jeg betalte så foder, smed og dyrlæge til hesten
(dyrlæge undtagen da den skulle vaccineres). Desuden skulle jeg hente og
bringe hesten og ejeren havde til enhver tid lov til at tilse sin hest og
hvis hun ikke var tilfreds kunne hun hente den hjem selv. Det fungerede fint
og hesten var dejligt og vi havde meget glæde af ham.

hilsen

Anet

Fra : Kim

Dato : 07-12-02 14:28

Anders, hvorfor medtager du 16 linier fra foregående indlæg,
for selv at skrive 2½ ? Lidt spild, ik' ?

Mvh, Kim