lige lidt mere klik
Fra : Musen

Dato : 04-12-02 20:27

Jeg er nu meget stille og roligt gået igang med at træne hestene med
klikker, men jeg er lidt i tvivl om fremgangsmåden og er derfor stoppet
igen. Skal jeg sige til hende at hun skal snuse/røre ved det låg jeg bruger,
eller skal jeg bare belønne hende når hun gør det? De er begge to MEGET
fokuserede på min hånd med godbiden og ikke særlig fokuserede på låget, kan
jeg gøre noget smart der?
Den ene af dem (Nordbaggen) har faktisk fattet det med at røre låget for at
få en godbid, mens den anden stadig er fuldstændig opslugt af min hånd, og
en lille smule bange for låget....
Findes der ikke nogle bøger om emnet, eller en hjemmeside hvor man kan læse
mere?
Venlig hilsen Musen

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-12-02 00:31

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev:
>Jeg er nu meget stille og roligt gået
> [...]

Ikke andet, end måske at sørge for at en anden klarer det med
låget, mens du koncentrerer dig om at klikke og give godbid

Nogle fatter det hurtigere end andre, vær tålmodig, og vent på, at
de finder ud af, at den hånd med godbidden altså ikke åbner sig
*før* man har rørt/snuset til låget.

>Den ene af dem (Nordbaggen) har
>faktisk fattet det med at røre låget for at
>få en godbid, mens den anden stadig
>er fuldstændig opslugt af min hånd, og
>en lille smule bange for låget....

Har du en hest, der ikke er så vild med låget (eller hvad det nu
måtte være), jamen, så klik den for det der kommer tættest på det
du vil have. Fx. at den i det hele taget *kigger* på låget, og så
efterhånden at den snuser lidt til det, og tilsidst "trykker" på
det med mulen, så du arbejder dig hen imod det du vil have.

>Findes der ikke nogle bøger om emnet,
>eller en hjemmeside hvor man kan læse
>mere?

Der findes bøger, men jeg kan selvfølgelig ikke umiddelbart huske
titlerne (og jeg venter stadig på en liste fra Tina, som holdt
vores kursus) URLS kan findes via google.com ved søgning
på "clickertraining" og evt. "horse", her er et par stykker, jeg
fandt på den måde (de er ikke testet

http://www.clickertraining.com/home/index.htm
http://www.theclickercenter.com/
--
Knus,

Trolden

Fra : Heidi Falch

Dato : 23-12-02 20:27

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev:

<snip>

Hvordan går det med dit klikkeri?

Jeg har nu fået min 3års til at løbe efter/sammen med mig både med
og uden træktov. Når det er med, er tovet helt slapt. Og da hun
bliver *ret* ivrig over mors nye leg, så er vi nu ved at prøve at
lære at gå "på plads" som en anden hund, så jeg ikke bliver rendt
over ende
Før jeg begyndte på klikkertræningen kunne jeg da løbe så tosset
jeg ville...hun kiggede blot undrende på mig, og "sagde": mor, hva
laver du? Hvorfor hiver du sådan i mig?", med klikkertræningen gik
det godt allerede første gang jeg prøvede - bortset altså fra, at
hun kom helt op at køre, og jeg var nødt til at lade hende alene 2
minutter for at få hende til at falde ned igen.

--
Jule-Knus,

Trolden

Fra : Musen

Dato : 25-12-02 18:56

> <snip>
>
> Hvordan går det med dit klikkeri?

hmmm må indrømme at jeg ikke har fået gjort så meget ud af det, siden vi fik
den lille pruthest, men jeg har tænkt mig at komme igang igen.
Problemet er, at jeg er bange for at gøre det forkert, og istedet gøre
skade, så jeg vil prøve at få fat i noget materiale på dansk om det inden
jeg går rigtigt igang.

> [...]
> hun kom helt op at køre, og jeg var nødt til at lade hende alene 2
> minutter for at få hende til at falde ned igen.

Årjs det lyder godt nok flot. Hvor lang tid bruger du på det om dagen, og
hvor længe gik der inden hun fandt ud af at det der klik var godt?
Det er jo starten jeg er mest bekymret for, altså at godbidderne falder når
de skal, og at jeg klikker når det er rigtigt....

Venlig hilsen Mia

Fra : Heidi Falch

Dato : 28-12-02 00:20

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev:

> [...]

Det kender jeg godt. Jeg synes dog, at det er svært at gøre noget
forkert, når først man har et låg eller lign. som hesten skal røre
ved, eller ihvertfald kigge på (hvis den er bange for det) de
første gange, fordi man nemmere kan se, hvornår de har fanget
ideen i klik=mad.

<snip>

>Årjs det lyder godt nok flot. Hvor
>lang tid bruger du på det om dagen, og
>hvor længe gik der inden hun fandt ud
>af at det der klik var godt?

Jeg prøver ikke at bruge for lang tid, dvs max 15 min, da hun som
jeg skrev, godt kan blive lidt for ivrig. Sidste gang jeg trænede
hende var mandag før jul, hvor det foregik mens jeg gik med hende
over til folden; vi skiftevis gik og løb - og jeg undgik for meget
uro og "nu vil jeg da lige smage på det græs her" + hun blev ikke
lige så ivrig som hun var i ridehallen.

Tja - hvor lang tid gik der...hun virkede ikke meget til at fatte
noget som helst da vi første gang startede med låget, men vi endte
med at blive enige om at det nok mest var fordi der stod 7
personer og gloede på hende samtidig, ihvertfald gik det ganske
fint efter et par klik eller 5 da først jeg var alene med hende
(og vores kursusholder - Tina). Samme Tina sagde iøvrigt, at hun
havde læst en undersøgelse, der sagde, at de fleste heste fangede
ideen efter kun max 15 klik.
Jeg havde inden kurset prøvet at klikke og fodre med gulerødder
nærmste samtidig, men jeg havde temmelig svært ved at se, hvornår
hun (hesten altså) reagerede på klikket eller om det blot var
hånden med gulerodsstykket hun var interesseret i, derfor var det
for mig en stor fordel at få låget med, fordi det så er meget
tydeligt at hesten "trykker" på låget for at få et klik og dermed
en godbid.

>Det er jo starten jeg er mest
>bekymret for, altså at godbidderne falder når
>de skal, og at jeg klikker når det er rigtigt....

Kender det. I starten kan det være en ide at være to - en til at
holde låget (som efter hver gang hesten har rørt/kigget på det og
fået et klik, skal fjernes fra hestens synsfelt, dvs om på ryggen
eller lign.), og en til at klikke, samt have en godbid klar i den
anden hånd. Så er man nemlig sikker på, at hesten får godbiden
umiddelbart efter klikket, og den dermed ender med at forstå, at
klik=mums. Senere (det er faktisk ikke ret meget rent tidsmæssigt -
min kunne allerede ved låget finde ud af, at klik="der kommer en
godbid, også selvom "mor" lige skal have hånden i lommen efter
den") kan man så vente nogle sekunder med at give godbiden, og man
behøver dermed ikke stå med den klar i hånden.
Jeg har faktisk været ude for at Assa slet ikke havde tid til at
få sin godbid, selvom klikket havde lydt - hun bliver fx. ved med
at skubbe til sin bold

--
Knus og glædelig bag(h)jul,

Trolden