fjerne ALT fra disk?
Fra : tdn

Dato : 06-12-02 13:59

Hej,

Jeg har lige fået en ny disk til at smække i min gamle dunk.
Det er en 45gb 75GXP IBM disk.
Den har tidligere været en del af et raid-0 (stripping) array.

Jeg har i forvejen en gammel IBM disk på 4.3gb der sidder i dunken nu.

Mit problem er så som følger:

den lille disk er primary master den store er slave.
jeg booter op på min debian cd og begynder installationen.

det går fint indtil jeg skal partitionere en disk.

jeg partitionerer den lille som den finder som /dev/hda - det er som det
skal være.
den melder ingen fejl.
nu begynder det mystiske så.
Den store disk finder den som to ting nemlig:
/dev/hdb - som det skulle være
/dev/ataraid/d0 - som den sikkert har været før da den sad i en box med
raid controller (det er der nemlig ikke her)

hvorfor finder den den som raid disk?
Min teori er at når man laver raid arrayet på raid controlleren så skriver
den et eller andet til disken som åbenbart ikke er blevet fjernet.
Hvordan kan jeg fjerne dette?

Det fungerer sådan set ok under installationen.
Jeg kan skam partitionere den og formatere den hvis jeg lader
installationsprogrammet betragte den som /dev/ataraid/d0, men når jeg så er
færdig med installationen og skal reboote, så kan den ikke mounte de
partitioner som skulle ligge under /dev/ataraid/d0.

kan jeg ikke på en eller anden måde fjerne ALT på den disk, så den ville
være som ny igen?

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Heine Laursen

Dato : 06-12-02 14:47

"tdn" <tdn@peps.dk> wrote in

> [...]
> mounte de partitioner som skulle ligge under /dev/ataraid/d0.
>
> kan jeg ikke på en eller anden måde fjerne ALT på den disk, så den

Prøv med:

raidstop /dev/ataraid/d0

dd if=/dev/zero of=/dev/hdb

Dette skulde gerne fylde harddisken op med nuller! Men jeg ved ikke om
det vil virke, eller ødelække noget. Kender ikke så meget til raid.

Heine Laursen

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-12-02 14:55

Heine Laursen wrote in <Xns92DC96120C57Cgozarmyrealboxcom@130.225.247.90>:
[...]
> [...]
[...]
> dd if=/dev/zero of=/dev/hdb

Normalt er der ingen grund til at slette *hele* disken. Hvis man overskriver
den første kilobyte, så er MBR og partitionstabel væk. (I hvert fald med
den struktur man traditionelt bruger på PC. Hvad kalder man den? DOS?)
Når først MBR og partitionstabel er ryddet, så bliver resten af dataen
ignoreret af alt andet en rescue-værktøjer.
Efterhånden som man får fyldt nyt data på disken bliver det gamle så
overskrevet.

dd if=/dev/zero of=/dev/hdb bs=1024 count=1
Sletter den første kilobyte.

På den anden side er der heller ikke noget problem i at overskrive hele
disken, det tager bare noget tid.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Fra : tdn

Dato : 06-12-02 14:59

> [...]
>
> Dette skulde gerne fylde harddisken op med nuller! Men jeg ved ikke om
> det vil virke, eller ødelække noget. Kender ikke så meget til raid.

raidstop duer ikke...
men det gør
dd if=/dev/zero of=/dev/hdb bs=1k count=20000
ska jeg da lige love for
tak for hjælpen!

mvh
Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-12-02 16:03

On Fri, 6 Dec 2002 13:59:04 +0100, tdn wrote:

> Den store disk finder den som to ting nemlig: /dev/hdb - som det
> skulle være /dev/ataraid/d0

[...]

> Det fungerer sådan set ok under installationen. Jeg kan skam
> partitionere den og formatere den hvis jeg lader
> installationsprogrammet betragte den som /dev/ataraid/d0

[...]

Hvad sker der, hvis du vælger at partitionere og formattere den som
/dev/hdb under installationen i stedet?

Mvh.

--
"You're not Superman you know." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : tdn

Dato : 06-12-02 23:44

> Hvad sker der, hvis du vælger at partitionere og formattere den som
> /dev/hdb under installationen i stedet?

Det kan/kunne jeg ikke

Fra : Stig Mogensen

Dato : 06-12-02 17:24

> kan jeg ikke på en eller anden måde fjerne ALT på den disk, så den ville
> være som ny igen?

IBMs egen DFT discutility som kan hentes på www.ibm.com, virker fint!

/Stig
--
* SuSE Linux 8.0 Prof, KDE 3.0.5, GeForce2 MX-200 *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *