bange for postfix!
Fra : Claus Kühle

Dato : 04-12-02 11:03

Hej gruppe.
Nu er det tid til at lege med postfix på min Mandrake 9 box. Jeg er stærk
tilhænger af at man prøver sig frem, og søger web+usenet. Jeg har dog længe
været "bange" for at sætte en mailserver op. Simpelthen fordi jeg ikke ved
nok. (man hører jo om newbies der er blevet open relayes, og derefter
blacklistet)
Hvade det været en ny webserver jeg skulle lære at kende havde jeg bare
åbnet for port 80 i firewallenm, tændt httpd og rettet til. Men jeg syntes
at man får så meget spam og junk for tiden, så hvis jeg kan undgå at
bidrage, ville det være rarest.
Før jeg går i gang vil jeg derfor gerne høre hvordan man gør 2 ting. Resten
skal jeg nok finde ud af... (jeg har selvklart prøvet
http://www.postfix.org/faq.html men kan stadig ikke helt gennemskue hvordan
man gør de 2 nedenstående ting)

Jeg regner med at det er i main.cf at det sner:
1) hvad skal jeg skrive for KUN at kunne levere mail lokalt (mellem 10.0.0.2
og 10.0.0.3 har regnet ud at det også må være noget med IMAP)
2)hvad skal jeg skrive for at undgå at blive open relay.
3) andre gode tips her i starten?

Er der en venlig sjæl der gider hjælpe mig igang?

ps: regner med at IMAP skal fungere som pop3.
venlig hilsen
Claus Kühle

Fra : Kasper Myram

Dato : 04-12-02 11:08

Claus Kühle wrote:

> Er der en venlig sjæl der gider hjælpe mig igang?

http://kasper.myram.dk/linux-mailserver.htm

- Kasper

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-12-02 12:39

Kasper Myram wrote:
> http://kasper.myram.dk/linux-mailserver.htm

Den her er da vist ikke rigtig? 216.156.126.26/25
Og normalt ville man da i øvrigt bruge /24 her: 192.168.255.0/28
Men det behøver selvfølgelig ikke være en fejl.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Kasper Myram

Dato : 04-12-02 16:02

Lars Kongshøj wrote:

> Den her er da vist ikke rigtig? 216.156.126.26/25
> Og normalt ville man da i øvrigt bruge /24 her: 192.168.255.0/28
> Men det behøver selvfølgelig ikke være en fejl.

....og er heller ikke! :) En virksomhed kan udmærket ha' sig et lille
range, og man vil vel gerne have mulighed for at sende mails fra andre
servere? Eksemplet er taget fra min egen situation.
Hvilke subnet-størrelser man bruger er jo forskelligt - jeg tror jeg
tilføjer en note. Tak for tippet!

- Kasper

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-12-02 17:46

Kasper Myram wrote:
> [...]
> servere? Eksemplet er taget fra min egen situation.
> Hvilke subnet-størrelser man bruger er jo forskelligt - jeg tror jeg

Jo, men jeg tror ikke helt du forstod, hvad jeg mente. 192.168 er
private ip-adresser, og man kan selvfølgeligt vælge hvilket som helst
subnet, som passer en.

Men 216.156.126.26/25 er da en fejl. Prøv at omskrive netværksadresse og
netmask til binært, så kan du se det.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 04-12-02 22:06

In article <3DEE18EB.40700@MMMMmyram.dk>, Kasper Myram wrote:

> [...]
> servere? Eksemplet er taget fra min egen situation.
> Hvilke subnet-størrelser man bruger er jo forskelligt - jeg tror jeg

IMHO ville det være mere hensigtsmæssigt, at skrive sådanne nogle ting
til private netværk, da de bliver mere og mere udbredt selv i
virksomheder.

Men det er vel også de færreste der kaster sig over opsætning af
mailserver uden basalt kendskab til TCP/IP-netværk.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-12-02 01:13

Bo Simonsen wrote:
> Men det er vel også de færreste der kaster sig over opsætning af
> mailserver uden basalt kendskab til TCP/IP-netværk.

Det tror jeg ikke. Jeg har i hvert fald mødt konkrete eksempler.

I begge tilfælde anvendtes sjovt nok programmet Exchange. Det er jo også
så nemt at sætte op: man roder bare lidt rundt i et par menupunkter med
sin mus, og lige pludselig virker det bare!

Lige indtil man begynder at undre sig over, hvorfor ens
netværksforbindelse er så langsom... Og i øvrigt står i diverse
spam-relay-databaser.

Exchange er fandme brugervenligt. Ikke noget med at skulle redigere
opsætningsfiler. ^U

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-12-02 14:55

In article <3DEFEBA4.6602F478@hotmail.com>, Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> så nemt at sætte op: man roder bare lidt rundt i et par menupunkter med
> sin mus, og lige pludselig virker det bare!

En af mine kammerater har fortalt at Exchange skulle være et helvede at
sætte op, især hvis man vil smække SQL halløj på den.

> Lige indtil man begynder at undre sig over, hvorfor ens
> netværksforbindelse er så langsom... Og i øvrigt står i diverse
> spam-relay-databaser.

Sådanne ting er virksomheder for det meste kolde i røven for, indtil de
opdager at halvdelen af deres mails ikke ryger igennem. Nååe nej vi
lever i Danmark, og der bliver spamfiltering sikkert betraktet som
krængelse af ydtringsfrihed.

Go spamming [tM]

> Exchange er fandme brugervenligt. Ikke noget med at skulle redigere
> opsætningsfiler. ^U

Ironien syder

God weekend.

Bo Simonsen