Indsæt eksterne variabler ind i Flash-film~
Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-01-01 07:31

Hep.

Lad mig starte med at nævne, at jeg primært roder med
serverside-sprog, og kun meget lidt med Flash.

Jeg har lyst til at kombinere serverside-data (fx ud fra PHP,
cgi-scripts eller eventuelt ASP) med Flash-filer. Spørgsmålet er blot
hvordan, jeg får smidt data fra serveren og tilbage. Som jeg ser det,
er der en række muligheder:

1. 100% dynamisk genererede flash-filer.
Jeg har selv PHP kørende med et swflib-modul smidt ind, hvilket giver
mulighed for at lave nogle simple flash-filer on-the-fly. Her er det
således selve den returnerede .swf-fil, der genereres direkte på
serveren. Eksempel:
http://flash.ter.dk/

Ulempen er, at man ikke har de helt vilde muligheder undervejs, og ret
meget skal hånd-laves. Men det er en rar fornemmelse at kunne spytte
en 100% dynamisk genereret fil tilbage, omend dette ikke ligefrem er
så cache-venligt.

2. JavaScript.
For eksempel noget kode i stil med:

<!--
function valu() {
var MSIE = navigator.appName.indexOf("Microsoft") != -1;
var felt = MSIE ? movie3 : document.embeds[0];
felt .SetVariable('variabel', 'DYNAMISKINDSAT');
}
//-->

.... hvor jeg vha. PHP indsætter "DYNAMISKINDSAT". Dette er omtrent
hvad jeg har set på en sjat forskellige sites (fx flash-baserede
postkort, hvor teksten bliver lagt ind på den måde). Jeg kender dog
ikke Flash godtnok til at vide, om de variabler er frit tilgængelige.

Ulempen ved dette må være dem, der har slået JavaScript fra...

3. Indsat i OBJECT/EMBED-delen.
Jeg ved ikke om dette overhovedet kan lade sig gøre, men hvis det kan,
så ville jeg klart foretrække dette - det minder også mere om
almindelig PARAM-brug ifbm. Java-applets. Altså noget i stil med:

<PARAM NAME="variabel" VALUE="DYNAMISKINDSAT">
<EMBED .. variabel="DYNAMISKINDSAT>

Jeg ved dog ikke om det kan lade sig gøre så enkelt. Eller om man
måske kan gøre det i filnavnet - fx:

<PARAM NAME="movie" VALUE="movie.swf?variabel=DYNAMISKINDSAT">
<EMBED .. src="movie.swf?variabel=DYNAMISKINDSAT">

Dette ville være helt fint for mig, men siden flere sites har benyttet
sig af løsning 2, og ikke dette, frygter jeg, det ikke er muligt for
Flash-filen at samle værdier op på den måde...

4. "Load Variables".
Man kan vel også sætte properties for første frame i flash-filen med
en action på "Load Variables", "Load Variables into Location", og så
en URL til et serverside-script, der kan spytte noget simpelt data
tilbage.

5. Brug af eksterne programmer.
Jeg tester Flash Turbine af i øjeblikket:
http://www.blue-pac.com/products/default.htm - det virker ganske
lovende; specielt når der kommer en PHP-udgave. Men findes der
alternativer af programmer til at generere dynamiske flash-filer på
serveren?

==

Jeg håber, der er folk, der har erfaringer med denne kombination af
Flash-brug, der kan fortælle hvilke af ovenstående, der er mest
praktisk. Ang. pkt. 2, 3 og 4 har jeg ikke set så mange vilde
eksempler på ekstern data sat ind; typisk bare tekst placeret på et
billede. Vil man også kunne lave effekter med at fx den dynamiske
tekst flyver/ruller ind henover skærmen? I hvor vidt omfang kan man
bruge udefrakommende variabler?

Ahja - en lille detalje: Jeg har ikke fået smidt Flash på min computer
endnu; hvis nogle kunne supplere med en simpel .swf-fil, der blot på
den ene eller anden måde kunne tage ekstern data (fx ud fra pkt. 2, 3
eller 4), så ville jeg være glad for at kunne teste med dette.

På forhånd mange tak.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Storm

Dato : 04-01-01 09:02

> [...]
> mulighed for at lave nogle simple flash-filer on-the-fly. Her er det
> således selve den returnerede .swf-fil, der genereres direkte på

Hej Peter,

Er det et swflib-modul du selv har lavet og fungerer det med andet end PHP?

> [...]
> ..
> <EMBED .. src="movie.swf?variabel=DYNAMISKINDSAT">

Dette har jeg selv forsøgt og det fungerer...jeg kan sende dig et eksempel
hvis du ønsker det...(e-mail adresse?).

> [...]
> en action på "Load Variables", "Load Variables into Location", og så
> en URL til et serverside-script, der kan spytte noget simpelt data

Dette kan også lade sig gøre, ved hjælp af GET og SEND i Flash kan du sende
variable til og fra PHP, ASP etc.

SWISH (http://swishzone.com/)
Swift Generator (http://www.swift-tools.com/)
Generator (http://www.macromedia.com/software/generator/)

Mvh,
Storm

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-01-01 09:38

On Thu, 4 Jan 2001 09:02:12 +0100, "Storm" <ms@nospam_key2know.dk>
wrote:

>Er det et swflib-modul du selv har lavet og fungerer det med andet end PHP?

Det er Flash Synthesizer:
http://reality.sgi.com/grafica/flash/
(der dog er ret ustabilt - hvis man indtaster sti til en
ikke-eksisterende font segfault'er den - hvis man bruger "æøå" eller
bare "-" som dynamisk tekst segfault'er den - etc.)

Jeg faldt dog lige over Perl::flash
http://2shortplanks.com/flash/
http://2shortplanks.com/flash/stuff/DemoCode/Rotate/rotate.html

.... men et nærmere kig viser, at den også er bygget over swflib. Men
deres demoer er lidt sejere, så dem er jeg om ikke andet ved at
omskrive til PHP.

Meget gerne. Min e-mail-adresse er professionel@nerd.dk

>Dette kan også lade sig gøre, ved hjælp af GET og SEND i Flash kan du sende
>variable til og fra PHP, ASP etc.

Yep, det lykkedes mig lige præcis for en time siden (efter at ha'
hentet en trial af Flash) at få lavet noget i den stil:

http://flash.ter.dk/dyntime.php
.... som henter værdier fra:
http://flash.ter.dk/variables.php

Og det virker jo. Jeg er dog mere tilhænger af at have værdier med i
HTML'en i første omgang, da jeg jo nogle gange på forhånd skal finde
værdierne. Og det kan ikke altid ske med det for alle brugere samme
request til (her) http://flash.ter.dk/variables.php ...

>SWISH (http://swishzone.com/)
>Swift Generator (http://www.swift-tools.com/)
>Generator (http://www.macromedia.com/software/generator/)

Interessant nok - der er noget at se på.

--
- Pede
Professionel nørd