Asus P4SE og Asus V7100
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-12-02 08:33

Jeg har opgraderet mit gamle system til nyt Asus P4SE bundkort, P4 cpu
og DDR ram.
Jeg valgte at beholde mit gamle Asus V7100 Geforce 2 MX grafikkort
(passiv køling er standard på dette kort), idet jeg ikke spiller så
meget.

Men af uforklarlige grunde crasher mine spil eller maskinen laver BSOD
under spil.
Jeg har ikke overclocket systemet, og har testet flere forskellige ddr
blokke med samme resultat.

Varme?
Har forsøgt med ekstra kraftige blæsere og åbent kabinet, men det hjalp
ikke.
Min teori er, at min P4 box blæser simpelthen smider al den varme
luftstrøm direkte ned på grafikkort som lige præcis ikke kan håndtere
disse ekstra plusgrader.
Umiddelbart ville jeg dog mene at min gamle celeron 566@850 varmede mere
end en P4 1600 northwood.

Desuden hakker nogle af mine spil i Direct3D som om at grafikkortet
"bøvser", hvorefter det ikke ufrekvent crasher spillet.
Et typisk symptom på?

Typiske bios settings fejlmuligheder?
Har forsøgt at nedjustere til AGPx1 og AGPx2, men det hjalp heller ikke.

Godt nok har bundkortet SiS chipset, men *så* ringe (manglende
funktionsdygtighed) kan det heller ikke have??

Er der andre ideer eller løsningsforslag?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-12-02 08:35

Fischer & Døssing (ptf@REMOVE_THISbigfoot.com) skrev:

> Jeg har opgraderet mit gamle system til nyt Asus P4SE bundkort, P4 cpu
> og DDR ram.

Har desuden investeret i en P4 godkendt noname 400w psu.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-12-02 11:33

Fischer & Døssing wrote:
> [...]
> Jeg valgte at beholde mit gamle Asus V7100 Geforce 2 MX grafikkort
> Men af uforklarlige grunde crasher mine spil eller maskinen laver BSOD

Huskede du at reinstallere dit OS efter du havde skiftet bundkort?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-12-02 11:38

Jens C. Hansen [Odense] (greylion@gmx.net) skrev:

> Huskede du at reinstallere dit OS efter du havde skiftet bundkort?

Jeps.
Naturligvis.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-12-02 13:05

Fischer & Døssing wrote:

> Jeps.
> Naturligvis.

Ok.
Har du opgraderet til nyeste bios?

Hvad med bios'en på grafikkortet?

http://x-bios.3dgames.ru/

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 04-12-02 13:17

Jens C. Hansen [Odense] wrote:
> Ok.
> Har du opgraderet til nyeste bios?
>

> Hvad med bios'en på grafikkortet?

Vent med BIOS-opdateringerne, hvis der ikke specifikt er rettet
kompatibilitetsproblemer i den nye BIOS.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-12-02 13:31

Jens C. Hansen [Odense] (greylion@gmx.net) skrev:

> Ok.
> Har du opgraderet til nyeste bios?

Kører med næstnyeste.
Den nyeste inkluderer kun en *minor* ligegyldig ændring.
(Fix incorrect fan speed detection with low-speed fan (about 2300 rpm)
issue)

> Hvad med bios'en på grafikkortet?
>
> http://x-bios.3dgames.ru/

Er *meget* usikker på ovenstående liste med bios opdateringer, set i
lyset af mit grafikkort hedder "Asus V7100 Geforce2 MX tvout".

Ingen umiddelbare opdateringer til et Asus 7100 tvout kort.
Og jeg vil NØDIG smadre grafikkort bios med forkert update.

PS. Grafikkortet virkede *upåklageligt* med gl. mb+cpu+ram.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 04-12-02 13:15

Fischer & Døssing wrote:
> Men af uforklarlige grunde crasher mine spil eller maskinen laver BSOD
> under spil.
> Jeg har ikke overclocket systemet, og har testet flere forskellige ddr
> blokke med samme resultat.

Test maskinen med Prime:
www.mersenne.org
Hvis maskinen ikke fejler her, er det næsten helt sikkert et grafikproblem.
Prøv nogle andre drivere. Nvidia 30.82 eller 40.72 er gode bud.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-12-02 13:33

Jeppe Seidelin Dam (jeppedam@mailme.dk) skrev:

> Prøv nogle andre drivere. Nvidia 30.82 eller 40.72 er gode bud.

Er forsøgt.
Samme problem.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 04-12-02 22:40

Fischer & Døssing skrev:
> Er forsøgt.
> Samme problem.

Hvad sagde Prime? Og hvor lang har den kørt?

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-12-02 22:50

Jeppe Seidelin Dam (jeppedam@mailme.dk) skrev:

> Hvad sagde Prime? Og hvor lang har den kørt?

Den kører og kører.
Ingen problemer.

Har dog fundet ud af at dersom jeg installerer en nvidia driver 21.xx så
crasher den ikke længere, men det hakker stadig i små tilfældige ryk
under gaming.

Derfor må det være driver der er problemet med bsod.
Om det lykkes at finde en driver, hvor det ikke hakker, er nok mere
tvivlsomt.
Derfor tror jeg at mit grafikkort bare ikke vil sammen med mit bundkort.
Jeg investerer i et billigt gf4 kort og håber det bedste.