Netværk
Fra : Kyllerylle

Dato : 06-12-02 20:55

Har et spørgsmål ang. netværk.
Min maskine vil kun acceptere en internetforbindelse med et 10 mbit. netkort
og ikke med et af mine 3 100mbit netkort, (kører med et soltek 75kav
bundkort) i win 98 /winXP, nogen der kan komme med et godt forslag til
hvorfor ?
mvh.
Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-02 20:59

"Kyllerylle" <kyllerylle@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> og ikke med et af mine 3 100mbit netkort, (kører med et soltek 75kav
> bundkort) i win 98 /winXP, nogen der kan komme med et godt forslag til

Hvis det er rene 100 Mbit netkort.. Altså at de kun kan køre 100 Mbit, og
ikke 10.. Så kan det være grunden. Hvis du fx har sat netkortet direkte til
TDC´s ADSL modem, som kører 10 Mbit half duplex

Fra : Kyllerylle

Dato : 06-12-02 21:20

Det er det ikke, desuden er de sat til en switch, hvorfra de heller ikke kan
lave forbindelse til den anden maskine, men dette fungere også med 10 mbit
kortet, ellers havde det egentlig været ligemeget, da adslén jo kun kører
256 for mit vedkommende.
mvh.
Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-02 21:40

> [...]
> kortet, ellers havde det egentlig været ligemeget, da adslén jo kun kører

Er din switch en 10/100 Switch?

Har du prøvet at se om dine netkort fungere, hvis du sætte dem til at køre
10 Mbit?

Hvis din Switch kan køre 100 Mbit, og dine 100 Mbit netkort kan køre 10
mbit. Er det sikkert din kabling der er monteret forkert, eller for dårligt.

Fra : Kyllerylle

Dato : 06-12-02 21:47

jep, det er en 10/100 switch
hmmm...jeg har et kabel på 2 m. fra computeren til switchen, har prøvet at
skifte det ud med et andet kabel.
Hvis jeg skal være ærlig synes jeg at jeg har prøvet alt, men ved ikke om
der er et sted i bios man skal ændre, men det lyder mærkeligt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-02 21:55

> [...]
> Hvis jeg skal være ærlig synes jeg at jeg har prøvet alt, men ved ikke om
> der er et sted i bios man skal ændre, men det lyder mærkeligt.

Nu skal jeg lige fatte hvad dit problem er!!

Du skriver i dit første indlæg, at dine 3 100 Mbit netkort ikke vil
godkendte en internet forbindelse!

Der er altså både link i netkort, og det kører 100 Mbit?

Men så er det jo bare din IP adresse der skal frigives, fra TDC´s DHCP
server... Du skal sætte dit 10 Mbit netkort i maskinen...

Åbn en dos promt, skriv: "ipconfig /release"

Herefter, sluk din pc. Indstallere det nye netkort... Herefter skulle
netkortet kunne gå på nettet inden for en times tid..

Prøv evt med "ipconfig /renew" når det nye netkort er i maskinen. Eller
genstart maskinen et par gange

Fra : Kyllerylle

Dato : 06-12-02 22:03

OK, Jeg har 2 maskiner tilsluttet en 10/100 switch, begge med 10/100mbit
netkort. Den ene maskine kan sagtens gå på nettet med et 10/100 mbit
netkort, hvor imod det andet maskine kun vil, når der sidder et 10 mbit
netkort, jeg har prøvet at skifte det ud med 3 forskellige 10/100 netkort,
men det hjalp intet, samt skiftet kabler og det hjalp heller ikke. Jeg
prøver lige det du skrev.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-02 22:10

> [...]
> netkort, jeg har prøvet at skifte det ud med 3 forskellige 10/100 netkort,
> men det hjalp intet, samt skiftet kabler og det hjalp heller ikke. Jeg

Du svarer stadig ikke på hvad jeg spurge om... Er der Link i de 3 netkort?

Desuden skal du skrive UNDER det du svarer på. Så er det nemmere at forstå.

Har du fast IP? Har du 2 IP adresser?

Du skal have 2 IP adresser, for at få de 2 kort på nettet samtidigt. Ellers
skal du have en router

Fra : Kyllerylle

Dato : 06-12-02 22:16

> Du svarer stadig ikke på hvad jeg spurge om... Er der Link i de 3 netkort?

Hvordan ser jeg om det er det, jeg har et 3com, et IBM, og et realtek klon.

> Har du fast IP? Har du 2 IP adresser?

Jeg vil gå ud fra at jeg har to dynamiske (TDC adsl, er standard ikke 2
dynamiske ?, det er jeg ret overbevist om

mvh.
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-12-02 22:34

"Kyllerylle" <kyllerylle@tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan ser jeg om det er det, jeg har et 3com, et IBM, og et realtek
> klon.

Tjek link lamperne på netkortene (hvis der er nogen) eller link lamperne på
din Switch.b

--
Bjarke Andersen

Fra : Kyllerylle

Dato : 06-12-02 22:46

> Tjek link lamperne på netkortene (hvis der er nogen) eller link lamperne

> din Switch.

både mit 3com og mit IBM har link

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-12-02 22:47

> både mit 3com og mit IBM har link

Har du mulighed for at give mærke og model på switch og netkort?

Findes der nogen collisions lamper på dit netkort som blinker voldsomt, når
det fejlende kort er tilsluttet?

--
Bjarke Andersen

Fra : Kyllerylle

Dato : 06-12-02 23:02

> "Kyllerylle" <kyllerylle@tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> Har du mulighed for at give mærke og model på switch og netkort?

Mit IBM er et IBM 10/100 EtherJet PCI Adapter med Alert On Lan, Assm p/n
34L1199
Mit 3com er et 3C905B-TX NM Fast etherlink XL PCI
Switchen er en RubyTech 10/100 8ports nway switch

> Findes der nogen collisions lamper på dit netkort som blinker voldsomt,
når
> det fejlende kort er tilsluttet?

Jeg har lige opdaget at Link-pæren ikke lyser i switchen ud for den fejlende
maskine selvom der sidder 2 ens netkort i maskinerne (IBM-kortene, har
prøvet at bytte om på de to kort), det gør den ud for denne maskine.
mvh
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-12-02 23:06

> [...]
> fejlende maskine selvom der sidder 2 ens netkort i maskinerne
> (IBM-kortene, har prøvet at bytte om på de to kort), det gør den ud

Tja, så har du jo forklaringen på problemet. Fix problemet

Er det et krydskabel du bruger i en alm. port?

Er selve porten krydset?

Er porten sat til kun at køre med 10mbit/100mbit, half-/fullduplex eller
kører den med autosense?

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-12-02 23:06

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

> Er porten sat til kun at køre med 10mbit/100mbit, half-/fullduplex eller
> kører den med autosense?

Husk lige at tjekke om det samme er gældende for netkortet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kyllerylle

Dato : 06-12-02 23:25

ok, jeg prøver lige at rode lidt med det.
Tak for hjælpen
mvh
Peter

Fra : Kyllerylle

Dato : 07-12-02 10:33

Hej
Når nu jeg skriver ipconfig/all i en dosprompt, skriver den følgende

Windows 98 IP-konfiguration

Værtsnavn . . . . . . . . . : KLIENT
DNS-servere . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . : Udsendelse
NetBIOS scope-id. . . . . . :
IP-routing slået til. . . . : Nej
WINS Proxy slået til . . . : Nej
NetBIOS-navnefortolkning bruger DNS : Nej

0 Ethernet netværkskort :

Beskrivelse . . . . . . . . : IBM 10/100 EtherJet PCI Adapter
Fysisk adresse. . . . . . . : 00-06-29-99-10-09
DHCP slået til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 169.254.219.118
Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.0.0
Standardgateway . . . . . . :
DHCP-server . . . . . . . . : 255.255.255.255
Primær WINS-server . . . . :
Sekundær WINS-server . . . :
Rettigheden opnået. . . . . : 07 12 02 10:19:50
Rettigheden udløber . . . . :

C:\WINDOWS>

Skulle der ikke være en gateway ?
Jeg kan ihvertfald stadig ikke få den på nettet selvom alt skulle være
iorden.

mvh.
Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-12-02 11:10

> Skulle der ikke være en gateway ?
> Jeg kan ihvertfald stadig ikke få den på nettet selvom alt skulle være
> iorden.

Jo, men du skal stadig release dit gamle netkort. Så dette netkort kan få
sin IP adresse.

Men ud fra de oplysninger der er kommet ud fra ipconfig´en kan man ikke
rigtig bruge til noget, da det bare er windows egen tildelte IP adresse...
Men du har altså fået link på kortet?

Fra : Kyllerylle

Dato : 07-12-02 12:40

Nu er jeg faktisk lidt i tvivl om der er link på netkortene, for jeg kan
vist alligevel ikke se det på switchen, men jeg har prøvet at sætte
internetforbindelsen direkte i netkortet på den anden maskine, og det
virkede stadig ikke, så der må være et eller andet hardwaremæsigt galt, nu
har jeg testet med flere forskellige ramblokke, så det kan det ikke
være(også kørt en memtest86), så er der kun graffikkortet og bundkortet
tilbage. Måske sku´ jeg bare smide hele lortet ud ;0) Nå, men jeg er bange
for at der er en eller anden fejl med bundkortet, selvom det er nyt, det ku
være jeg skulle sende det tilbage ?
Jeg kan heller ikke få 10mbit kortet til at virke nu :(
mvh.
Peter

Fra : Calle.

Dato : 07-12-02 15:31

Kyllerylle wrote:
> [...]
> anden fejl med bundkortet, selvom det er nyt, det ku være jeg skulle
> sende det tilbage ? Jeg kan heller ikke få 10mbit kortet til at virke

Det er fordi du ikke releaser netkortet inde du tilslutter et andet, Så vil
der gå ca. 1 time før den har glemt det gamle kort, og tillader et nyt af
connecte
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-12-02 18:02

> [...]
> sætte internetforbindelsen direkte i netkortet på den anden maskine,
> og det virkede stadig ikke, så der må være et eller andet

Tja, hvis du forbinder 2 NIC's udenom en switch/hub skal du bruge et
krydskabel før det overhovedet vil virke.

> [...]
> fejl med bundkortet, selvom det er nyt, det ku være jeg skulle sende
> det tilbage ? Jeg kan heller ikke få 10mbit kortet til at virke nu :(

Hvorfor tester du din ram klodser fordi netkortet ikke virker??? Du tjekker
vel heller ikke dækkene når bilen ikke vil starte?

--
Bjarke Andersen

Fra : Kyllerylle

Dato : 08-12-02 01:40

> Tja, hvis du forbinder 2 NIC's udenom en switch/hub skal du bruge et
> krydskabel før det overhovedet vil virke.

Nu skrev jeg faktisk at det var mit adsl-modem jeg satte til maskinen, så
derfor skal jeg vel ikke bruge et krydskabel ???
Men jeg kan da godt prøve at sætte et krydskabel imellem maskinen og
modemmet hvis du mener det vil virke ?

> Hvorfor tester du din ram klodser fordi netkortet ikke virker??? Du
tjekker
> vel heller ikke dækkene når bilen ikke vil starte?

Nu har jeg haft problemer med mit grafikkort på maskinen fordi jeg havde 2
blokke 512 mb SD-ram pc133 der ikke kunne køre sammen, ihvertfald kunne
driveren først indlæses da en af ramklodserne var fjernet. Så deeeet........

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-12-02 11:55

> [...]
> så derfor skal jeg vel ikke bruge et krydskabel ???
> Men jeg kan da godt prøve at sætte et krydskabel imellem maskinen og

Tja, det er stadig et NIC der sidder i dit ADSL modem, ellers ville den
ikke kunne kommunikere med et nerværk.

--
Bjarke Andersen