Scanner opløsning
Fra : Ken

Dato : 06-12-02 18:30

Hej!

Hvor vigtigt er det om en scanner er 1200x1200 dpi eller 2400x4800 dpi - kan
man reelt se forskellen ?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-12-02 18:35

Ken skrev i meddelelsen ...

>Hvor vigtigt er det om en scanner er 1200x1200 dpi eller 2400x4800 dpi -
>kan man reelt se forskellen ?

det kommer an på hvad du skal bruge det færdige resultat til..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Ken

Dato : 06-12-02 19:22

Jeg skal bare lave lidt kontor (tekst) og web arbejde. Måske en
billedeannonce i ny og næ (scan af billeder)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-12-02 19:45

Ken skrev i meddelelsen ...
>Jeg skal bare lave lidt kontor (tekst) og web arbejde. Måske en
>billedeannonce i ny og næ (scan af billeder)

til web, vil du jo alligevel kører ud i lav opløsning..

72dpi, jpg format fx.

så er det p.... lige gyldigt..

jeg bruger 72dpi til web brug (billederne skal jo også kunne DL inden for
rimelig tid)

300dpi til billeder der skal printes
mindst 1000 hellere 2000 til de billeder der skal trykkes
(jeg lavede nogle reklamer, der skulle i en avis, hvor de grinte af min
lave 1000dpi opløsning)

Fra : Lestat

Dato : 07-12-02 01:32

> [...]
> mindst 1000 hellere 2000 til de billeder der skal trykkes
> (jeg lavede nogle reklamer, der skulle i en avis, hvor de grinte af min
Hvorfor? Der er ingen aviser som kan trykke 1000dpi! Kig på billederne mand,
du kan tydeligt se rasterne. (Og så regner man i LPI, ikke DPI!!!)

L.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-12-02 15:41

Lestat skrev i meddelelsen ...

>Hvorfor? Der er ingen aviser som kan trykke 1000dpi! Kig på billederne
>mand,
>du kan tydeligt se rasterne. (Og så regner man i LPI, ikke DPI!!!)

jeg er sq ligeglad med hvad måleenheden heder mand!

men netop fordi aviserne, mishandller billederne
er det en fordel, at en cirkel er rundt, når man starter og ikke
mangekantet, hvis ikke resultatet skal blive sekskantet

Fra : Madsen

Dato : 08-12-02 00:37

Ken skrev:

> Hvor vigtigt er det om en scanner er 1200x1200 dpi eller 2400x4800
> dpi - kan man reelt se forskellen ?

Det kommer an på to ting. Input og output. Hvis du vil have et
billede på frimærkestørrelse scannet og printet ud i A1-størrelse,
så skal du bruge en scanner som har en højere opløsningsevne end
hvis det kun drejer sig om f.eks. 10 x 15 cm. fotos, som skal
scannes og printes ud i samme størrelse (100 %).

Hold desuden øje med om det er den optiske opløsning som går op
i 2400 x 4800 pixels/tomme. Den optiske opløsning er det som CCD-
chippen i scanneren virkelig kan se. Du kan dog ofte vælge en
højere opløsning end dette, men det betyder ikke at CCD-chippen
kan se mere end hvad den optiske opløsning er opgivet til.
Hvis du vælger en højere opløsning end den optiske når du scanner,
så beder du sådan set bare scannersoftwaren om at gætte sig til de
ekstra pixels. Det kaldes interpolering og det kan du lige så godt
lade billedbehandlingsprogrammet gøre. Det kan ofte gøre det
mindst lige så godt som scannersoftwaren kan.

Mange scannerproducenter har tendens til at fremhæve den inter-
polerede opløsningsevne i stedet for den optiske, i håb om at folk
så i stedet vælger deres scannere frem for konkurrentens, som måske
har en lidt lavere interpoleret opløsningsevne. Ret smart og det
virker som regel. Folk vil næsten altid købe den scanner som har
de højeste tal, uden at de nødvendigvis ved hvad tallene står for.

Det er faktisk mere vigtigt at du finder en scanner med en god
Dynamic Range. Det er bare ikke ret ofte at de scannere som man
kan gå ud og købe i f.eks. Bilka nævner noget om dette, men det
er ret vigtigt. Dynamic Range fortæller noget om hvor god scanneren
er til at fange detaljer i skyggeområderne i et billede. Jo højere
Dynamic Range, jo bedre. Desuden er det også en god idé at købe en
scanner med en høj farvedybde, men de har de fleste scannere nu i
dag og selv de meget billige. Som med alt muligt andet så følges
pris og kvalitet dog som regel ad.

Madsen.

Fra : Ken

Dato : 08-12-02 14:41

SUPER!

Tak for hjælpen

Ken

Fra : Peter_Gimm

Dato : 08-12-02 17:15

Hvis du skal scanne dias og negativer er opløsningen (igen den optiske)
endnu vigtigere...
Du skal f.eks. over 2000 DPI hvis et 35mm skal op i A4 og mindst 3500DPI
hvis du skal i A3 !

Generelt skal et billede der skal til print/tryk i så høj opløsning som
muligt. Og så er det som skrevet vigtigt med den dynamiske range/max.
Alt under 3.0 er kun til privat brug.

Tror de billigste 2400x4800 DPI scannere koster lige under 2.000,- -Jo
højere pris - jo bedre kvalitet. Typisk får man bedre software, højere
D-max og bedre mekanik når man køber en dyrere scanner...

http://www.kandu.dk/

Fra : Lestat

Dato : 08-12-02 17:57

> Generelt skal et billede der skal til print/tryk i så høj opløsning som
> muligt. Og så er det som skrevet vigtigt med den dynamiske range/max.
> Alt under 3.0 er kun til privat brug.
Jeg ser nu ikke nogen grund til at indskanne noget i højere opløsning end
nødvendigt. Det kan være rart at have lidt at give af til resizes o.lign.
men hvis du sender det til magaziner som typisk ikke trykker højere end
133lpi så er tommelfinger reglen at man skanner i 2 x LPI = DPI. Det kaldes
også SPI. Så et magazin skal have billederne skannet i ca. 266DPI i 100%.
(Dvs. et A4 i 266DPI kan trykkes i A4 størrelse i 133LPI og have den
korrekte opløsning).

Til det du skal bruge scanneren til er 1200x1200 sandsynligvis fint. Du kan
derved trykke billeder som, hvis de er A4 scannet i max opløsning, kan være
temmeligt store. Husk at et A4 i 1200x1200DPI opløsning kan trykkes i 600LPI
opløsning, hvilket er temmelig overkill.

L.