blæserproblem på bærbar
Fra : Michael Jensen [DK-9~

Dato : 06-12-02 09:41

Hej alle..!

Jeg har en bærbar med fcpga processor, som larmer lidt rigeligt. Jeg
påtænker at indsætte en modstand mellem blæser og bundkort, således at
blæseromdr. nedsættes.

Hvor varm tør jeg lade processoren blive. Det er en celeron 1000 mhz...?

mvh.
Michael

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-12-02 14:36

"Michael Jensen [DK-9970]" <michael.jensen@[REMOVETHIS]oncable.dk> skrev

> Hvor varm tør jeg lade processoren blive. Det er en celeron 1000
mhz...?

Er det en processor baseret på coppermine-kernen er den specificeret til
max 75° C
Er den derimod baseret på Tualin-kernen er den specificeret til max 69°

- Men hvorfor prøver du ikke med noget software-køling først?

mvh
Peter

Fra : Michael Jensen [DK-9~

Dato : 06-12-02 15:01

Jeg har prøvet med cpucool, men da temp nåede 60 grader lukkede jeg maskinen
ned - jeg blev lidt usikker på om processoren tog skade. Når jeg starter
cpucool, stopper blæseren helt.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-12-02 18:05

> [...]

maskinen
> ned - jeg blev lidt usikker på om processoren tog skade. Når jeg

Temperaturen skal som regel meget tæt på max før blæseren starter.

Hvad er temperaturen når, du ikke kører med cpucool og blæseren kører?

mvh
Peter

Fra : Michael Jensen [DK-9~

Dato : 07-12-02 15:41

Ved normal drift er cpu temp 40 grader målt med hardwaremonitor

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 08-12-02 00:48

"Michael Jensen [DK-9970]" <michael.jensen@[REMOVETHIS]oncable.dk> skrev

> Ved normal drift er cpu temp 40 grader målt med hardwaremonitor

Okay - og kører blæseren normalt ved denne temperatur? I så fald, må man
nok sige at den starter noget tidligt, men hvis blæseren ikke kører ved
60 grader og cpucool slået til, er det nok cpucool den er galt med...

Så har du ret i at en løsning med (eventuelt variabel) modstand på
blæseren vil være en bedre løsning.

mvh
Peter

Fra : Michael Jensen [DK-9~

Dato : 08-12-02 22:22

Kan man selv lave et stik imellem køler og mb, med en indskudt variabel
modstand, eller kan en sådan købes. Jeg ved at de kan købes til stationære
mb.

Er der nogen som ved hvor...?

Mvh.
Michael

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-12-02 17:43

> [...]

variabel
> modstand, eller kan en sådan købes. Jeg ved at de kan købes til

Oftest er blæseren monteret med et ikke-standardiseret stik, så jeg tror
desværre at du må i gang med loddekolben, hvis du vil kaste dig ud i
operationen.

Prøv at åbne computeren, og se om der overhovedet er plads / mulighed
for at indsætte en variabel modstand. Så kan du også afgøre om det er en
operation, du overhovedet tør kaste sig ud i.

mvh
Peter