Hvad er den optimale temp
Fra : Storkøbenhavn

Dato : 05-12-02 14:52

Hvis man har et tower der står helt åbent, hvad er den optimale rum
temperatur til en maskine der kører 24/7 ?

Hvor meget forlænges levetiden på en HD ved brug af spindown, maskinen kører
24/7 ?

Kan en harddisk holde til at køre uden spindown i en maskine der kører 24/7
?

Fra : Leony

Dato : 05-12-02 17:01

"Storkøbenhavn" <softwareREMOVE@software.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man har et tower der står helt åbent, hvad er den optimale rum
> temperatur til en maskine der kører 24/7 ?

Den ideelle temperatur er så kold som mulig eller en så lav temperatur så
den ikke bliver ustabil.
Der findes kun en tommelfingerregel og den er: koldere er bedre.
Hvis du fortalte hvilken processor det drejede sig om kunne folk melde hvad
deres tilsvarende processor's temperatur er. Så ville du få en rettesnor om
din er normal eller gennemsnitlig eller lidt varmere end den måske brude
være.

> Kan en harddisk holde til at køre uden spindown i en maskine der
> kører 24/7 ?

Der findes hardiske i servere som kører 24/7.
Igen ville det hjælpe at få modellen oplyst. Du kan også spørge i:
hvor emnet bliver diskuteret en gang i mellem.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Storkøbenhavn

Dato : 05-12-02 20:22

Leony wrote:

> Hvis du fortalte hvilken processor det drejede sig om kunne folk
> melde hvad deres tilsvarende processor's temperatur er.

Hmm..... har lige installeret den HW monitor der er med til mit Soltek mobo,
den har temp 1 og temp 2 så langt så godt

Temp1 får øjeblikkeligt alarmen til at gå, den skriver Temp1 = 201grader
celsius
Temp 2 kører lidt bedre, den skriver Temp 2 = 34grader celsius

Hvad er der galt her ? hvor sider de 2 følere på sådan et mobo ?

Soltek SL-85DRV2
Pentium 4 /2ghz

Fra : Leony

Dato : 06-12-02 07:56

> Temp1 får øjeblikkeligt alarmen til at gå, den skriver Temp1 =
> 201grader celsius
> Temp 2 kører lidt bedre, den skriver Temp 2 = 34grader celsius

Temp 1 er nok processoren og temp 2 er systemet (dte er i hvert fald mit
gæt).

Hvis du kan slå temperaturmåling fra på Temp 1, så prøv det. Kører
computeren upåklageligt?
En ting er i hvert fald sikkert, den måler forkert.

Prøv at måle temperatur med Motherboard Monitor:
http://mbm.livewiredev.com/
eller Speedfan:
http://www.almico.com/speedfan.php
måske får du et andet resultat.

Fra : Storkøbenhavn

Dato : 06-12-02 09:19

Leony wrote:
> Hvis du kan slå temperaturmåling fra på Temp 1, så prøv det. Kører
> computeren upåklageligt?
> En ting er i hvert fald sikkert, den måler forkert.

Har nu prøvet med MBM og der er den jo helt gal

Temp1 = 34grader
Temp2 = -55grader
Temp3 = 74grader

Hvad sker der lige for denne maskine ? den kører 110P stabilt, har faktisk
aldrig haft en pc der kører så godt som denne men ville da godt finde en
løsning på dette probz.

Fra : Leony

Dato : 06-12-02 10:06

> Har nu prøvet med MBM og der er den jo helt gal
> Temp1 = 34grader

Nok system temperaturen.

> Temp2 = -55grader

Hvis der ikke er noget at måle plejer den at vise -55 grader. Det er sikkert
tilslutningen til en ekstern diode som kan tilsluttes motherboardet, hvilket
du ikke har gjort, derfor viser den -55.

> Temp3 = 74grader

Sikkert CPU temp selvom den er lidt høj.

> Hvad sker der lige for denne maskine ? den kører 110P stabilt, har
> faktisk aldrig haft en pc der kører så godt som denne men ville
> da godt finde en løsning på dette probz.

Jeg ved ikke hvad der er i vejen, men hvis den er stabil, så er den i hvert
fald ikke for varm.
Hold fast i det og skip temperaturmålingerne.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-12-02 13:59

> Temp1 = 34grader
> Temp2 = -55grader
> Temp3 = 74grader

Har du ikke en menu i biosen der viser temperaturerne ?
Hvis du har så kan du starte med at kigge der - og så boote op og
sammenligne med værdierne. Mit bud. Temp er processoren - de andre har
ikke "fat i noget"

/A