Forskellige kabler til harddisk og cd-rom ~
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 04-12-02 20:39

Hej,

Jeg åbnede lige mit kabinet for at se om der er kabler den den Seagate 80
gb, der snart dumper ind af døren.

Det går to kabler fra motherboardet: Et til harddisk med et stik (i enden)
og ét til cd-rom-drevet med 2 stik (et midt på, og et i enden).

Jeg har fået at vide at når man skal køre master/slave, skal de sidde på
samme kabel. Jeg har derfor byttet det rundt, så det med kun en ende går til
cd-rom-drevet og min gamle harddisk sidder nu i enden af det kabel med 2
stik, således at der er et stik (det på midten af det ene kabel ledigt).

Kan jeg sætte den nye HD der (den skal starte med at køre slave, og derefter
alene, når jeg får flyttet indholdet over fra den gamle med det program i
anbefalede)?

Er der noget problem i at det kabel der originalt gik til cd-rom drevet nu
går til HD'en (det kører fint, men er jeg ved at ødelægge noget?)?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : **TwN**

Dato : 04-12-02 20:51

> [...]
>
> Er der noget problem i at det kabel der originalt gik til cd-rom drevet nu
> går til HD'en (det kører fint, men er jeg ved at ødelægge noget?)?

Det sker der ikke noget ved...
Begge kabler er IDE-kabler, der er ingen forskel på om det er til cd-rom
eller hdd

Fra : Mads Hofman Hansen

Dato : 04-12-02 21:37

Der er dog en lille bemærkning... Der findes to former for ide-kabler... 40
pins og 80 pins...

Den drevne kan tydeligt se forskel, nybegynderen skal lige checke engang
ekstra.... for forskellen er simpel.

På 40 pins er der 40 små ledninger der går sammen til et bredt kabel (som
bekendt)
På 80 pins er der 80 små ledninger der går sammen til et bredt kabel (også
bekendt)

Moderne computere, der skal køre 100 eller 133 mhz... kører bedre med 80
pins kabler, da de er hurtigere og bedre isoleret... Det vil sige at
"støjen" i kablet bliver mindre og der er mere stabilitet og hastighed...

Kan du ikke se forskel på de to kabler inde i kabinettet, så lad det være
ved det... Kan du derimod se forskel, så sæt hdd på 80pins kablet...

MVH
Mads

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 04-12-02 21:59

> [...]
> bekendt)
> På 80 pins er der 80 små ledninger der går sammen til et bredt kabel (også

Kan jeg bare fjerne kablerne fra motherboardet og se se hvor mange pins der
er, eller er det kablet du taler om?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Mads Hofman Hansen

Dato : 04-12-02 22:34

Kablet ikke pins i bunden... der er nemlig det samme antal ... ligegyldigt
om det er 40 eller 80

Fra : **TwN**

Dato : 04-12-02 22:00

Ja ok... Nu har jeg jo så heller ikke brugt/set nyere diske end mine 15Gb
ide33, eller nyere kabler...!
Men der sker da vel ikke noget ved at bytte om på kablerne? ud over at
hastigheden bliver formindsket...

**TwN**

"Mads Hofman Hansen" <mads@vetnet.dk> wrote in message
> Der er dog en lille bemærkning... Der findes to former for ide-kabler...
40
> pins og 80 pins...

<<--8<--snip-->8-->>

Fra : Mads Hofman Hansen

Dato : 04-12-02 22:35

Der skulle ikke ske noget.... MEN MEN MEN... kan bios ikke identificere
harddisken, så prøv med et 80 pins kabel... det koster 50,-

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 05-12-02 22:20

> Der skulle ikke ske noget.... MEN MEN MEN... kan bios ikke identificere
> harddisken, så prøv med et 80 pins kabel... det koster 50,-

Er der nogen der har et link til en produktside i en butik der sælger sådan
nogle kabler. Jeg har prøvet at kigge rundt, men ingen skriver om det er 80
eller 40... Men det har måske noget at gøre med det der ATA der står noget
om?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : M. Madsen

Dato : 06-12-02 00:28

On Thu, 5 Dec 2002 22:19:57 +0100, "Rasmus Nielsen"
> [...]

>eller 40... Men det har måske noget at gøre med det der ATA der står noget

Korrekt. Hvis der står ATA33 eller IDE33 er det et kabel med kun 40
ledere, altså som det du har nu. Står der ATA66/100/133 eller
IDE66/100/133 er det et kabel med 80 ledere.

Hvis dit bundkort og din harddisk understøtter ATA66 eller bedre, vil
du kunne få en lille forbedring i overførslen til og fra harddisk.
Men det er altså kun en lille forbedring der er tale om.

mvh Madsen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 05-12-02 19:36

> [...]
> bekendt)
> På 80 pins er der 80 små ledninger der går sammen til et bredt kabel (også

Hmm... Nu har jeg lige kigget på kablerne og de ser ens ud. Jeg kunne ikke
se nogle "ledninger der går sammen", men det brede grå kabel består af 40
"bump" (altså 40 kanaler eller hvad man nu siger) - betyder det at det er 40
pins kabler, eller er det noget andet jeg skal kigge på?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Calle.

Dato : 05-12-02 20:12

Rasmus Nielsen wrote:

> [...]
> består af 40 "bump" (altså 40 kanaler eller hvad man nu siger) -
> betyder det at det er 40 pins kabler, eller er det noget andet jeg

Ja det tyder på at det er en 40 leders fladkabel du har
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 05-12-02 22:16

> Ja det tyder på at det er en 40 leders fladkabel du har

Vil det sige at jeg bare kan købe nogle af de der 80-pins og så få bedre
performance (altså ang. computer:)?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.