Ny computer
Fra : FLS

Dato : 04-12-02 10:22

Hej Computer genier!

Jeg står overfor at skulle købe ny PC og faktisk var jeg meget inde i hvad
man skulle købe, men da det er over et år siden at jeg sidst har købt en PC,
så er jeg blevet noget rusten.

Så nu søger jeg lidt hjælp til at købe det rigtige udstyr.

Jeg vil købe en maskine med 4 styks 80gb Baracuda diske i raid 0, et G-Force
4 kort, 1gb ram, og en brænder...

Det var de vigtige dele, men hvad for et bundkort skal jeg vælge, det skal
virkelig være stabilt og det må gerne kunne køre raid så jeg ikke skal ud og
købe en controller til det. Hvad for et kort skal man købe, jeg vil ikke
have det dyreste, mere det bedste til prisen. Og hvad med brænder... Er der
Text on CD på alle brændere i dag og hvad med kvaliteten af de CD'er man
brænder? Er de ens på forskellige produkter, eller kan man mærke forskel
hvis man giver 500-800 kr mere for sin brænder.

Håber der er nogle der kan bidrage lidt...

På forhånd tak!

Mvh Jan.

Fra : Thomas

Dato : 04-12-02 11:47

"FLS" <jan@fishcorp.dk> wrote in message
> [...]
>

> Så nu søger jeg lidt hjælp til at købe det rigtige udstyr.
>

> Jeg vil købe en maskine med 4 styks 80gb Baracuda diske i raid 0, et

Når du nu vil investere i 4 diske, vil jeg foreslå et raid 5.

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-12-02 12:37

In article <askmft$n4q$1@sunsite.dk>, thha73@hotmail.com says...
> Når du nu vil investere i 4 diske, vil jeg foreslå et raid 5.

Det vil jeg også klart tilslutte mig...

Og Thomas! Hvis du lærte at klippe overflødigt tekst væk, så var der en
større chance for at man kunne se dit svar...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-12-02 13:00

FLS wrote:
> Hej Computer genier!

Hej :D

> Jeg vil købe en maskine med 4 styks 80gb Baracuda diske
> i raid 0, et G-Force 4 kort, 1gb ram, og en brænder...

Jeg vil tilslutte mig Thomas og Jesper, brug RAID 5 og tjek om
de nye Seagate Barracuda V diske er gode i RAID, IV-serien
tabte performance i RAID.

Grafikkort skal du nok nævne om det er til spil, 3D programmer
eller Word ;)

Til spil, vil jeg vælge GF4 Ti 4xxx med TV-out og evt. in også.
Til 3D programmer mv. et Matrox eller et ATI.
Til Word lige meget ;)
Til overclocking skal du nok over i de enkelte undergrupper...

Ram skal du bare have det bundkortet understøtter, fx. PC2100
eller PC2700 og hvad de ellers hedder...
Skal der overclockes, skal der måske større modeller til...

> [...]
> jeg ikke skal ud og købe en controller til det.
> Hvad for et kort skal man købe, jeg vil ikke have det dyreste,

Hvilken processor skal den passe til?

P4 skal du nok over i denne boldgade, hvis du kan nøjes med
onboard lyd:
<http://shor.ter.dk/379418848>

Til AMD måske denne:
<http://shor.ter.dk/327628743>

Jeg kender desværre ikke så meget til bundkort, men hører
godt om ASUS i øjeblikket.

> Og hvad med brænder...

LiteOn...

> Er der Text on CD på alle brændere i dag

Jeg tror det, der er ihvertfald på LiteOns og Plextors...

> og hvad med kvaliteten af de CD'er man brænder?

Jo bedre kvalitet, jo lavere hastighed skal der brændes med.
Jeg brænder fx musik med max 12x og data med fuld speed.

> Er de ens på forskellige produkter, eller kan man mærke forskel
> hvis man giver 500-800 kr mere for sin brænder.

Du kan intet mærke.

/Mikael

Fra : Ivar

Dato : 04-12-02 17:43

FLS skrev:

> Jeg vil købe en maskine med 4 styks 80gb Baracuda diske i raid 0,

Du skal nok kigge efter et bundkort med 64 bits eller et 66MHz PCI-bus.
En standard PCI-bus kan som absolut teoretisk maksimum overføre
132 MB/s, den reelle er mindre. Jeg tror at to af dine diske vil
være spild af penge over en standard PCI-bus.

Ivar

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-12-02 19:21

In article <3dee30b4$0$47400$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, did@
[nozpam]oncable.dk says...
> En standard PCI-bus kan som absolut teoretisk maksimum overføre
> 132 MB/s, den reelle er mindre. Jeg tror at to af dine diske vil

Den teoretiske sustained transfer på et sæt diske ligger også
væsentligt under den maksimale båndbredde på interfacet.