Gods i Fuglebjerg?
Fra : Philip Kofoed

Dato : 04-12-02 00:45

Hej,

I et gammelt fotoalbum har jeg fundet et billede af hvad der måske kunne
være avlsbygningerne til et gods el. lign.
Billedet er taget af fotograf Gustav Alstrup i Fuglebjerg, mellem
Næstved og Slagelse. Billedet er fra mellem 1868 og 1908.
Billedet kan ses her:
http://80.199.187.30/genealogy/gods.jpg

Kan nogen mon genkende bygningerne og fortælle hvad det er/var?

mvh
Philip Kofoed

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-12-02 00:53

On Wed, 04 Dec 2002 00:45:03 +0100, Philip Kofoed <kofoed@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>Billedet kan ses her:
>http://80.199.187.30/genealogy/gods.jpg
>
>Kan nogen mon genkende bygningerne og fortælle hvad det er/var?

Den er svær, fordi hovedbygningen (?) t.v. velsagtens er ombygget
forlængst og avlsbygningerne t.h. er typiske for tiden og muligvis
også ændret siden. Har du kigger på Førslevgård?

Jeg ville umiddelbart sige tættere på 1908 end 1868 ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Philip Kofoed

Dato : 04-12-02 01:21

Hej Peter,

> Har du kigger på Førslevgård?

Næ, nu sidder jeg også på Bornholm i øjeblikket, så Fuglebjerg er ikke
lige uden for døren :)
Prøvede lige at søge efter billeder af Førslevgård, men kunne ikke finde
nogen.
Jeg krydser så fingre for at der måske er nogen der evt kan genkende
stedet.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-12-02 11:02

Du kunne jo prøve at spørge på Fuglebjerg Egnshistoriske Arkiv, Sandvedvej
22, 4250 Fuglebjerg.
I Arkivvejviser 2001 har de e-mail: egnshistorisk@fuglebjerg.dk
Hilsen
Bodil Madsen

Fra : Hanne Christensen

Dato : 04-12-02 21:25

> [...]
> Billedet kan ses her:
> http://80.199.187.30/genealogy/gods.jpg
>
> Kan nogen mon genkende bygningerne og fortælle hvad det er/var?

Billedet viser Hindholm Højskole i nærheden af Fuglebjerg. Det
var Sjællands første højskole, der eksisterede fra 1852 til 1914.
Fra 1916 har der været privatskole (realskole), frem til
1980'erne eller 1990'erne tillige som kostskole. (jeg var selv
dagelev i 1960'erne).
Man kan genkende bygningen på forsiden ad www.hindholm.dk selvom
bygningen fra billedet delvist brændte i starten af 1960'erne.

Bygningen i baggrunden er Hindholmgaard, som brændte 1.
september 1936. Den er genopbygget lidt længere væk.

I forbindelse med Realskolens jubilæum i 1966 blev der udgivet et
jubilæmsskrift: "Skolen på Hindholm" af Aage Lambert Jensen.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Philip Kofoed

Dato : 04-12-02 22:00

Hej Poul,

> Billedet viser Hindholm Højskole i nærheden af Fuglebjerg.

At det er en højskole giver også god mening, taget i betragtning at
billedet er fundet i et gammelt familiealbum.

Mange tak for hjælpen!

mvh
Philip Kofoed