Lus i hesten
Fra : DeBoss

Dato : 04-03-01 17:41

Hej

Er der noget der ved om der er nødvendigt at klippe manen HELT af på en hest
der har fået lus.

Jeg har fået noget pulver ved lægen (kan ikke huske navnet) men det er ikke
til vask.

Er der nogen af jer der har erfarring med om luse-pulveret virker lige så
godt som det man vasker hesten i.

Hilsen Jette

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 04-03-01 17:52

On Sun, 4 Mar 2001 17:41:14 +0100, "DeBoss" <Dennis@bitnisse.dk>
wrote:

>Er der noget der ved om der er nødvendigt at klippe manen HELT af på en hest
>der har fået lus.

   Det er vist ikke nødvendigt - men....

> [...]
>til vask.
>
>Er der nogen af jer der har erfarring med om luse-pulveret virker lige så

   ...Det er alså bedst at vaske hesten - for pulveret er ikke
lige så effektivt - problemet er jo bare at man ikke kan vaske kræene
på denne årstid. Jeg til tro at du kan holde det nede ved at gnubbe
det godt ind i manen og evt. få det til at forsvinde helt :)
--
- Trine
snoe@nospam.dk

Fra : Lene

Dato : 05-03-01 10:30

Hejsa,
for mange herrens år siden fik jeg en hest tilbage fra væddeløbsbanen hvor
den havde været i træning, den havde lus og det var vinter og hundekoldt,
min dyrlæge sprøjtede hesten for lus og sagde at denne sprøjte også
samtidigt virkede som ormekur. Jeg kan ikke huske hvad medikamentet hed -
spørg din egen dyrlæge - men det virkede.

Hilsen Lene

Er du imod dyremishandling ?
Besøg www.katteelsker.ninja.dk
en side om affaldskatte.

Fra : Pia Sonne Jensen

Dato : 20-03-01 19:40

Min hoppe har de sidste par år haft tilbagevendende lus.
På anbefaling af den bonde, der har gården hvor hun står, købte vi et middel
der hedder "mod utøj" hos BAF - vores foderstofforretning. Det kan både
drysses på som pulver og man kan vaske hesten i det. Vi har kun pudret med
det - netop på grund af årstiden - og efter 2 behandlinger med ca. 14 dage -
3 uger i mellem, så er lusene væk.
Vores anden hoppe som også har haft lus, behøvede kun 1 behandling, så var
lusene væk.
Midlet var ovenikøbet rimelig billigt: ca.180 kr. for 1 kg. Og det rækker
langt!!!
Det kan desuden bruges til køer, får osv. samt mod andet utøj end lus.