Papst 8412N/2GM og Alpha PAL8045
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 04-12-02 00:10

Hej NG

Er en Alpha PAL8045 udstyret med en Papst 8412N/2GM blæser i et Chieftec
Dragon MidiTower nok til at kunne køle en AMD XP 2400+ ?

Eller skal jeg også investere i et par papst'er til kabinettet ?

PS. Computeren skal ikke overclockes, men bare køre stabilt
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-12-02 02:06

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> skrev

> Er en Alpha PAL8045 udstyret med en Papst 8412N/2GM blæser i et
Chieftec
> Dragon MidiTower nok til at kunne køle en AMD XP 2400+ ?

Mit umiddelbare svar ville være: sagtens!

På nævnte køleprofil køler jeg snildt min XP1600+ med en Papst
8412N/2GML (19 db) ved 7 volt. Da XP 2400+ ikke bliver voldsomt meget
varmere (da den er bygget med 0,13 micron teknologi), burde der ikke
være problemer med den nævnte blæser - jeg tror sågar du vil kunne holde
processoren kold, selvom du kun giver den 7 volt. (Papst 8412N/2GM er en
26 db blæser, ikke?)

> Eller skal jeg også investere i et par papst'er til kabinettet ?

Det tvivler jeg på vil være nødvendigt, men afhænger selvfølgelig af
hvor meget hardware du har stoppet i dyret, og hvordan kabelspaghettien
ellers forhindrer et ordentligt airflow.

mvh
Peter

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 04-12-02 11:18

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
> "Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> skrev

> Mit umiddelbare svar ville være: sagtens!
Ok

> [...]
> være problemer med den nævnte blæser - jeg tror sågar du vil kunne holde
> processoren kold, selvom du kun giver den 7 volt. (Papst 8412N/2GM er en
Jo. Vil det sige, at jeg kan nøjes med en 8412N/2GML eller er det smartere
at være på den sikre side og købe en 8412N/2GM og så måske nedjustere
volt'en?

PS. Hvor meget larmer en 8412N/2GM, når man kun giver den 7 volt ?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-12-02 18:07

> [...]

smartere
> at være på den sikre side og købe en 8412N/2GM og så måske nedjustere

Det smarteste synes jeg vil være at nedjustere 8412N/2GM, da eneste
forskel på de to blæsere er omdrejningstallet. Hvis du fx køber en
Zalman Fan Mate http://www.studiedata.dk/product.asp?product=318&page=1
kan du justere spændingen trinløst, og dermed give blæseren præcis de
omdrejninger den skal have.

Det er smart, af flere årsager: Du har mulighed for at skrue op for
blæseren på en varm sommerdag eller når du skal spille krævende
3D-shootere eller du kan skrue ned for blæseren, når du kun bruger den
til almindeligt kontorarbejde.

> PS. Hvor meget larmer en 8412N/2GM, når man kun giver den 7 volt ?

Ikke meget... Et skud vil være i omegnen af de 18-20 dB men jeg vil
nødig hænges op på det

mvh
Peter

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 05-12-02 00:07

Tak Peter for de brugbare svar. Nu skal der handles julegaver ind

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-02 00:30

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> skrev i

> Tak Peter for de brugbare svar. Nu skal der handles julegaver ind

Det var så lidt. Held og lykke med operationen.

Nu har du forresten checket at Alpha-profilet passer på dit bundkort? -
Jeg måtte file en lille smule af mit, for at det kunne være der for én
af de store kondensatorer der sad tæt på cpu-soklen...

mvh
Peter

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 05-12-02 20:51

On Thu, 05 Dec 2002 00:29:37 +0100, Chuke Mimergolf wrote:

> [...]
> Jeg måtte file en lille smule af mit, for at det kunne være der for én
> af de store kondensatorer der sad tæt på cpu-soklen...
Så vidt jeg har set på nettet er den eneste problem at profilen kun er et
par millimeter fra den ene ram bank. Men da jeg kun regner med at bruge
de to af dem er det ikke noget problem pt.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-12-02 00:07

> [...]

> par millimeter fra den ene ram bank. Men da jeg kun regner med at
bruge
> de to af dem er det ikke noget problem pt.

Ok - så er alt jo i skønneste orden

mvh
Peter