Såen af ren nysgerrighed !!
Fra : DeBoss

Dato : 04-03-01 17:22

Hej

Jeg sad såen lige og tænkte på hvor meget folk herinde egenligt forrenter
deres indsats..

Jeg er helt grøn på området, og er stadig ved at overveje om jeg tør begynde
at lege med aktier eller obligationer, og derfor har jeg ingen begreb om
den forrentning man kan "forvente"..
Selvfølgelig ved jeg godt at man ikke skal satse penge man ikke kan undværre
da man ALDRIG er sikker, men jeg vil gerne høre hvor mange % forrentning i
har generelt... ikke som det bedste handler, men som "overall" hvis i ellers
vil oplyse det... (ikke i kr men %)

Mvh Dennis

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 04-03-01 17:31

"DeBoss" <Dennis@bitnisse.dk> writes:
> [...]
> har generelt... ikke som det bedste handler, men som "overall" hvis i ellers

30% i 2000. 2000 var dog kraftigt præget af gynger og karuseller, og
næsten hele gevinsten kom fra RealDanmark (pengene jeg tjente på NEG
Micon blev spist af NeuroSearch (av), Vestas af Navision, osv osv).

I år prøver jeg en strategi med lidt færre hurtige køb, uden dog at
være defensiv. Ligger pt. i Danionics (Palm m505!?), og TDC (billig?).
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : DeBoss

Dato : 04-03-01 17:36

Ok.. det var sgu da en OK forrentning...

Hvilket kapitalbehov har man, for at kunne tjene penge på hurtige køb/salg
så evt gevinst ikke spises op af kutage (jeg påtænker at handle gennem
uni-indvest)

Hvem handler kort og langsigtet.. hvorfor, og hvornår er hvad bedst ??

Mvh Dennis

hoo!?"

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 04-03-01 17:47

"DeBoss" <Dennis@bitnisse.dk> writes:
> Hvilket kapitalbehov har man, for at kunne tjene penge på hurtige køb/salg
> så evt gevinst ikke spises op af kutage

Der er ikke noget minimum for hvornår man kan tjene penge på aktier.
Det er blot begrænset hvor sjovt det er at tjene 30% på 5000kr (i
betragtning af den tid man skal bruge på det for at tjene 30%!), og
med en typisk kurtage på 75kr/handel skal aktien altså stige 3% bare
for at finansiere kurtagen! Og det er vel at mærke _med_ kursskæring.

Det er uhyre vigtigt, også fra et skatteteknisk synspunkt, at man
tæller kurtagen med i købs- og salgspris.

> (jeg påtænker at handle gennem uni-indvest)

Jeg bruger etrade.

> Hvem handler kort og langsigtet.. hvorfor, og hvornår er hvad bedst ??

Det vil jeg ikke prøve på at vurdere.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 04-03-01 20:09

Hej Dennis.

>Jeg sad såen lige og tænkte på hvor meget folk herinde egenligt forrenter
deres indsats..<

År 2000: 200% før skat - no kidding. Jeg forventer på INGEN måde at kunne
overgå denne forrentning det næste stykke tid, da 2000 var et jubelår.

Desuden var jeg i år 2000 også hjulpet af lånte penge - det gør jo ens
potentielle afkast noget sjovere - men det er ikke tilrådeligt før man har
testet at man kan undgå tab over en længere periode - det gælder om at
trække nallerne til sig hvis man oplever tab mere end en uge ad gangen!

År 2001 ÅTD: <5%
Obligationer!

>Jeg er helt grøn på området, og er stadig ved at overveje om jeg tør
begynde
at lege med aktier eller obligationer, og derfor har jeg ingen begreb om
den forrentning man kan "forvente"..<

Don't!
Jeg fulgte markedet flere år fra sidelinien, før jeg begyndte på andet end
investeringsforeninger - hvor jeg iøvrigt brændte nallerne og på et
tidspunkt var nede med næsten 60%.

Det skete kun denne ene gang

>Selvfølgelig ved jeg godt at man ikke skal satse penge man ikke kan
undværre
da man ALDRIG er sikker, men jeg vil gerne høre hvor mange % forrentning i
har generelt... <
I det marked vi har haft siden august sidste år, skal du være påpasselig med
at satse penge overhovedet!
Nasdaq børsen er faldet 60% over 6 mdr. - faktisk et børskrak!

Pas på - de største og klogeste vinder - på børsen er det klogt at være
ydmyg

Held og lykke - håber ikke jeg har skræmt dig helt væk - for det er en sjov
"sport" detteher investeringsrace...
Men vær forsigtig - og sid hellere et år for meget på sidelinien, end et år
for lidt.
Hvis du gerne vil være med LIGE nu - så kan korte obligationer jo ikke gå
galt - men de er heller ikke så spændende, ligesom det afkastet er kedeligt
tættere på indlånsrenten end de 30 eller 200%

mvh
Anders

PS.: Bid mærke i - der er mange mange folk, der sidder og har tabt penge i
år 2000 - de vil sikkert ikke svare på dit indlæg - det er sjovere at
fremlægge sin 200% gevinst til offentlig beskuelse - end et 25% tab. See?

Fra : Flemming Lemche

Dato : 05-03-01 09:36

Hej Anders.

Det er et stykke tid siden jeg sidst har været forbi gruppen her og jeg kan
se at der ikke er så stor aktivitet som før.
Da jeg ved du har være en flittig investor i 2000 ville jeg lige hører hvad
du mener om marked lige nu og i fremtiden.

Hvordan ser din portefølge ud og hvad ville være fornuftigt at gå efter???

Flemming Lemche
Lemche@image.dk

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 05-03-01 18:44

>Flemming Lemche <fll@dmdata.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:pdIo6.44

Hej Flemming.

>Da jeg ved du har være en flittig investor i 2000 ville jeg lige hører hvad
>du mener om marked lige nu og i fremtiden.

Avs - det er svært at tjene penge ved at være lang, for trenden er ned - jeg
arbejder på at etablere investeringsselskab med nogle kammerater, hvor vi
vil have adgang til investeringsmuligheder hvor vi kan få afkast i et
faldende marked.

Jeg har taget en chance (!) og købt Carlsberg i dag til kurs 378, men jeg
regner ikke med at beholde den mere end en uge, kortere tid hvis den lukker
under min købskurs (SL!)

Markederne - tjah - KFX er i nedtrend, Nasdaq ligeså med nogle udsving som
er svære at udnytte til noget fornuftigt med mindre man er daytrader - og
det er jeg ikke *S*. Jeg er selv ret pessimistisk - spørgsmålet er hvornår
Nasdaq korrigerer opad - og i givet fald - hvor lang tid det vil vare. Jeg
er ikke sikker, oiverhovedet - og har i hele 2001 kun været i SAS - med et
mindre tab - og Carlsberg, som jeg laver en hurtig trade på (baseret på
candlestick prismønster på ugechart, RSi(7u) bounce fra 50-værdien).
Markederne er ikke givtige for min type investor, så jeg holder mig mest på
sidelinien - helt ærligt, er der grund til andet.

Jeg har ikke så travlt med at få gevinsterne fra 2000 sat over styr *G*.
Indtil nu har jeg gennem de seneste 3-4 mdr. oplevet adskillige folk, bla.
på Euroinvestor, stå frem og sige at deres fortjeneste gennem år 2000 var
spist op af tab. Tænk på hvor mange der mon sidder i samme situation og
undlader at skrive om det!

>Hvordan ser din portefølge ud og hvad ville være fornuftigt at gå efter???

Min portefølje:
17% Carlsberg (med STRAMT stop!)
83% 7% Stående lån STAT, 2024 (købt 116,99 - 119,71 - ca. 121)

Fornuftigt at gå efter - tag en uges ferie ved Middelhavet og lad resten stå
i banken
Kidding - som det fremgår af min portefølje er jeg placeret i lange
obligationer (- med et sigte på 1½-2 år - eller indtil der byder sig bedre
muligheder!)

Jeg arbejder pt. med investeringscases med shorting - fx ville en GN
position holdt fra 180 og til 110 give 70 pts. i afkast!

Det bliver underholdende - og lidt farligt, for det kan kun lade sig gøre
med Optionsforretninger eller Futures, hvor risikoen er noget større end ved
almindelig shorting, fordi de er gearede investeringer. Beskatningen er også
ad pommern til :-I
=> Smart at dele risiko gennem et selskab med flere ejere, plus bedre
skatteforhold

Hvad med dig selv, Flemming?

mvh
Anders

Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-03-01 23:03

<snip>
>Avs - det er svært at tjene penge ved at være lang, for trenden er ned
<snip>

Må jeg spørge:
Er den tendens ikke 100% "ligegyldig", hvis man investerer i aktiver
over f.eks. 6-7 år? og gør det gennem investeringsforening?

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Flemming Lemche

Dato : 06-03-01 09:21

> Hvad med dig selv, Flemming?
>
> mvh
> Anders

Ja, hvad med min egen situation.
Jeg havde jo også et rigtigt godt år 2000 med en fortjeneste på godt 100%.
Jeg var dog så dum at jeg fjollede lidt rundt med TDC og I-data omkring
årsskiftet i håb om at de skulle vende tilbage til deres storhedstid.
Jeg havde samtidig også så travlt at jeg ikke rigtig havde tid til at se
efter hvordan det gik.

Da jeg endelig havde tid var det hele sat overstyr så nu er jeg tilbage til
mit startpunkt.........
Jeg har dog ikke solgt aktierne endnu så jeg kan stadig komme ud af det med
en fortjeneste hvis jeg venter, jeg har jo alligevel god tid.

Jeg fik dog lært at hvis du ikke går 120% ind i tingene mens de kører så
drop det helt.

En ting jeg ikke fatter er de folk som i div. aktiespil kan skrabe en
fortjeneste sammen tros div. MS retsager og NASDAQ fald. Jeg er ret
imponeret.
Jeg må nok få mig en lærermester som kan vise mig vejen til fremgang.

Man siger jo også at det først er i nedgang at de bedste investeringsfolk
viser deres kunnen!!!!!!

Flemming Lemche
Lemche@image.dk

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 06-03-01 17:20

Hej Flemming!

>Da jeg endelig havde tid var det hele sat overstyr så nu er jeg tilbage til
>mit startpunkt.........

Tough - til gengæld er du en vigtig erfaring rigere, er jeg sikker på!

>Jeg har dog ikke solgt aktierne endnu så jeg kan stadig komme ud af det med
>en fortjeneste hvis jeg venter, jeg har jo alligevel god tid.

Er du nu sikker på at det er en god idé?
På fx Euroinvestor er i-data fornyligt blevet sammenlignet med MCT, og dét
er jo ikke småting :-I
TDC ved jeg ikke så meget om. Men regn ikke med at nogen af disse to ser
noget til ATH indenfor de næste *mange* år!

>Jeg fik dog lært at hvis du ikke går 120% ind i tingene mens de kører så
>drop det helt.
Jep - heldigt at jeg ikke havde de 120% fokus og droppede markedet netop fra
efteråret og til januar *SS*.

>Man siger jo også at det først er i nedgang at de bedste investeringsfolk
>viser deres kunnen!!!!!!

Netop!
Eller de investeringsfolk der ikke bare køber aktier som om det var den
eneste måde man kunne investere på
Personligt er jeg igang med at få lavet en ordning så jeg kan høste større
gevinster jo mere markedet falder - lyder det ikke skønt ?! *SS*.

Til Jon Loldrup - du kigger formodentlig med her alligevel:

Nej, det er ikke nødvendigvis nok bare at lade pengene ligge i inv.
forneninger - selvom horisonten er 6-7 år.
Prøv at finde et chart over verdens samlede aktieværdier i perioden 1930 og
ti år frem - så tror jeg du forstår hvad jeg mener!
Og aktier har ikke tidligere i historien været så højt (optimistisk)
prissat!

mvh
Anders

Fra : Flemming Lemche

Dato : 07-03-01 09:19

> Personligt er jeg igang med at få lavet en ordning så jeg kan høste større
> gevinster jo mere markedet falder - lyder det ikke skønt ?! *SS*.

Den vil jeg gerne høre noget mere om !!!

Flemming Lemche
Lemche@image.dk

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 04-03-01 20:21

"DeBoss" <Dennis@bitnisse.dk> wrote in message
> Jeg sad såen lige og tænkte på hvor meget folk herinde egenligt forrenter
> deres indsats..

Jeg havde et realiseret afkast på 30% i år 2000, renset for
handelsomkostninger. Min overordnede porteføljeudvikling, altså det meste
ikke-realiseret, lå ikke på mere end 10%. Hvis du virkelig vil være med, må
du efter min mening være forberedt på at kunne holde til at se titusindvis
af kroner (afhængig af den samlede porteføljestørrelse selvfølgelig) sive ud
af lommen på dig i løbet af få uger eller dage, ellers kan man simpelthen
ikke klare at tage den nødvendige risiko.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : peter herzberg

Dato : 04-03-01 22:11

Hej

Omkring -5% i år.

Dertil skal siges, at jeg er langtidsinvestor og er derfor ret ligeglad. Men
jeg har de bedste inv.foreninger i forhold til afkast.
Og dem jeg har, er stort set ikke faldet eller højst en kende i år.

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 05-03-01 14:51

Jeg er også temmelig grøn! Dvs. at jeg har investeret i ca. 2 år nu og
i 2000 havde jeg et afkast på 25%. Så jeg mener bestemt du skal
overveje muligheden for at tjene penge på den måde.

Mine 2001 investeringer endtil nu har dog ikke haft så positiv en
udvikling, og pt. har jeg et plus på 1%. Men jeg tror på det kommer
til at se bedre ud senere på året.

Jeg begyndte med kun at bruge investeringsforeninger ( - kan i den
forbindelse anbefalde BankInvest ) og i 2000 begyndte jeg så også selv
at investere direkte på fondsbørsen. Pt. har jeg ca. 60K i
investeringsforening og 40K i aktier og på den måde er jeg nogenlunde
sikker på at hvis jeg fucker mine egne investeringer op, så kan
investeringsforeningerne nok hive det hjem så det går lige op.

Men intet er jo sikkert i denne verden!

Mvh. Brian

Fra : DeBoss

Dato : 05-03-01 22:17

Tak for svarene allesammen.. det lyder meget godt det hele..
jeg tror jeg vil nøjes med at kigge lidt stille på i starten og se hvad
byder sig..
Og måske komme med et par smådumme spørgsmål engang imellem..

Mvh Dennis B

Fra : Dann Pedersen

Dato : 06-03-01 02:03

"DeBoss" <Dennis@bitnisse.dk> skrev i en meddelelse
<SNIP>
> Og måske komme med et par smådumme spørgsmål engang imellem..

Der findes ingen dumme spørgsmål i denne gruppe

/Dann

--
Besøg min private investeringsside på:
http://www.investeringsindex.dk

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 06-03-01 17:22

>jeg tror jeg vil nøjes med at kigge lidt stille på i starten og se hvad
>byder sig..

Det synes jeg lyder som en rigtig go idé - hvis du får nogen idéer - så tøv
ikke med at vende dem her i forum - så skal du være sikker på at få en flok
kommentarer med på vejen

Mvh Anders