merit-lærer skidt eller kanel?
Fra : Lindstroem

Dato : 03-12-02 16:41

Vi er to journaliststuderende ved Danmarks Journalisthøjskole - diplomudd.,
som skal skrive om den nye merit-uddannelse til lærer.

Vinklen er kort fortalt , at prøve at komme lidt nærmere et svar på om de
lærere, der gennemgår den nye merituddannelse bliver gode nok. Dvs at det
skal ende med en udredende artikel om meritlæreruddannelsen -med
udgangspunkt i en kvalitetsbetragtning.

Det giver ikke mange brugbare hit når man søger "meritlærer" på nettet, men
nogle af de mere interessante hit kommer fra gruppen her. Derfor denne
henvendelse i håb om reaktioner herfra.

I fald I svarer , hvad jeg håber I gør, må I gerne meddele om det er OK
evt. at rette personlig henvendelse til jer på milen mhp at arrangere et
interview eller evt. bare få en snak for at kvalificere de interviews , der
skal laves med systemrepræsentanter, subsidiært for at få gode råd om de
forhold vi skal ind og grave i.

Nogle af de spørgsmål vi indledningsvis stiller os selv er:

Ved gennemgang af bekendtgørelse og lov vedr. uddannelse til meritlærer ser
det for det første ud som om at der betingelsesløst gives merit for den
faglighed ansøgeren har med i bagagen . Det er med andre ord fastslået at
fagligheden modsvarer et eller to liniefag afh den konkrete udd. baggrund
ansøgeren kommer med . Går det an? Vi tænker på om denne form for
merittænkning er mulig (modultænkning) eller om fag skal læres i et samspil.
Måske har disse nye studerende en ballast fra tidligere udd. samt erfaring,
der betyder, at de løbende under eksempelvis den pædagogiske undervisning
kan "omsætte" deres fag til den nye kontekst, hvori det skal bruges?

Meritlæreruddannelsen giver ud over ovenstående omk. liniefag også merit på
områder, hvor det måske kan virke lidt besynderligt. Er det overhovedet
muligt at skrabe så mange ting væk og reducere så meget på stoffet, at de
nye lærere kan matche et ordinær uddannet´lærer? Hvis ikke hvad bliver så
konsekvensen?
Ovenstående spørgsmål er ikke mindst stillet på baggrund af den fjerde indga
ng til meritlærerudd,. som er dispensationsfunderet og ikke stiller krav om
andet end erfaring og nogle gymnasielle fag.

Et spørgsmål der også rejser sig er, hvorfor man ikke blot lukker flere ind
på seminarierne. Kvotienten viser sig jo at være ret høj på seminarierne i
de store byer. Der er med andre masser at tage af blot med lidt lavere
karakterer. Frygter regering/KL evt. manglende geografisk mobilitet og deraf
følgende lønpres i yderområder, hvis for mange uddannes i byerne?

Er meritlærerudd. en hjælp til seminarier i yderområder, som frygter at
tabe en vanskelig kamp om studerende i de kommende år?

Hvor er DLF i denne sag? Når vi læser medlemsbladet er der et portræt af
meritstuderende. Portrættet går ikke ind og udfører kvalitative afprøvninger
af om erfaring erstatter studietid (det ville måske også være upassende),
men i stedet gestalter man en meritlærer i kød og blod.

Så hvor står DLF? Vi har fundet lidt udtalelser fra Stampe, men det er ikke
meget. Har vi overset noget?

På DPU sidder forskere, der formentlig har vejet meritlærerudd. på en
guldvægt. Vi kan bare ikke finde ud af om uddannelsen har været gennem disse
eksperters hænder. Nogen henvisninger? Et opkald til DPU gav ikke resultat
men det kan skyldes at "slusen" i DPU ikke var på toppen i går.

Måske har vi slet ikke en historie - alt er som det skal være med den
meritlærer udd....!?

Mange hilsner

Ib Lindstrøm, som kan nås på afsender add samt denne add:
Lindstroem@net.dialog.dk

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 03-12-02 23:16

Se bl.a her:

http://www.hascoll.dk/arrangementer/meritudd.htm

Man kan vel egentlig ikke sige noget om, hvordan meritlærere fungere, når de
kommer ud i folkeskolen, der er vel ikke nogen der er blever færdige endnu -
eller hur?

Men hvorfor være så dum at bruge 4 år på en læreruddannelse, når man kan
vente nogle år, og så nøjes med 2 år?

VH Birgitte

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-12-02 23:26

> Men hvorfor være så dum at bruge 4 år på en læreruddannelse, når man kan
> vente nogle år, og så nøjes med 2 år?

Giv dit bud på hvem der bliver kaldt først til samtale angående ønskejobbet,
dem med 2 års uddannelse eller dem med 4?
Jeg holder på de sidste! Iøvrigt er det jo ikke dumt at bruge tid på at
studere, specielt ikke hvis man kan lide det

Mvh Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-12-02 06:34

Birgitte Abkjær <paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]

> eller hur?

> Men hvorfor være så dum at bruge 4 år på en læreruddannelse, når man kan

Hvorfor skulle en cand.mag. med engelsk og tysk ikke kunne nøjes med en
kortere, pædagogisk rettet seminarieuddannelse end den 4-årige? Det er
jo kun det pædagogiske og didaktiske der skal læres. Det faglige er der
jo.

Og. Det er jo netop kandidater og bachelorer fra universiteterne, der
tænkes på i forbindelse med meritlæreruddannelsen. For de fleste andre
grupper virker det som en dårlig vittighed. Men der er faktisk en del
humanistiske kandidater og bachelorer i overskud - som sagtens kunne
bruges i folkeskolen.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : emil

Dato : 04-12-02 15:32

Jeg vil bestemt give Per ret i at at meritlæreruddannelsen virker som
en dårlig vittighed når det drejer sig om andre end kandidater,
bachelorer, pædagoger mm. Derfor er det også lidt foruroligende at se
hvor få der egentlig blev erklæret uegnet til optagelsen. Jeg mener
det var noget der ligner 100-150 ud af 1.300 ansøgere. Det kan
selvfølgelig skyldes at niveauet lå meget højt, men det kan også
skyldes at seminarierne ikke har været alt for kritiske. Jeg har set
flere eksempler på meritlærere med de mærkeligste erhvervsbaggrunde.
Da jeg begyndte på seminariet havde jeg flere års erfaring med
undervisning i folkeskolen. På hvilken hvilken måde er en 35 årig
bogbinder bedre kvalificeret??? Hans livserfaring udgør det åbenbart
for flere liniefag.

Selvfølgelig vil de kunne undervise når de engang bliver færdige, men
jeg ser det som noget af en forringelse af vores profession.

Hilsen Emil

Fra : Svend Pedersen

Dato : 04-12-02 10:27

"Lindstroem" <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> skal ende med en udredende artikel om meritlæreruddannelsen -med

Et interessant perspektiv kan være at undersøge gabet mellem den to-årige og
den fire-årige uddannelse, og analysere dette gab i forhold til, hvilke
meritter der bringes med i bagagen.

Et andet perspektiv kan være at interviewe et par relativt nyuddannede
lærere for at høre, om de var fuldt flyvefærdige, da de forlod seminariet.
Det er nemlig ikke utænkeligt, at to-årslærerne i kraft af et andet
livsforløb og andre livserfaringer på flere områder står bedre rustet end en
lærer efter selv fire års læreruddannelse.

Et tredje perspektiv kan være at undersøge, om der overhovedet er
tilstrækkeligt kød på læreruddannelsen til, at den i udgangspunktet skal
være fire-årig. Der findes lærerstuderende, der påstår det modsatte.

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 11-12-02 19:44

"Lindstroem" <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> wrote in message
> Vi er to journaliststuderende ved Danmarks Journalisthøjskole -
diplomudd.,
> som skal skrive om den nye merit-uddannelse til lærer.

Husk at uddannelsen ikke er SU-berettiget og altså temmelig dyr at
gennemføre. Det vil nok sortere rigtig mange potentielle ansøgere fra helt
automatisk.

( Og mon ikke de første meritlærere også bliver de sidste? ).

Mvh. Christel.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-02 03:56

Aagaard Rasmussen <hcmj@mail.dk> wrote:

> [...]

> Husk at uddannelsen ikke er SU-berettiget og altså temmelig dyr at
> gennemføre. Det vil nok sortere rigtig mange potentielle ansøgere fra helt

Jeg tror nu nok at en del af dem alligevel vil få deres uddannelser
financieret af det offentlige. Enten af den folkeskole, hvor de arbejder
som »ufaglærte«, eller af arbejdsformidlingen, fordi de er i
aktivperioden.

> ( Og mon ikke de første meritlærere også bliver de sidste? ).

Drejer det sig om bachelorer eller kandidater, som jo netop kan deres
fag, kan jeg ikke se noget galt i uddannelsen - de må kunne nøjes med
pædagogik og didaktik, når de i forvejen har haft faget på
universitetet. Drejer det sig derimod om studenter eller HFere »over
30«, så er det helt vildt.

Fra : Kristen Thiesen

Dato : 02-01-03 18:13

Kære Christel og alle I andre herinde

Jeg er en af dem der går og spekulerer på om ikke meritlæreruddannelsen er
som skabt for mig. Mine forældre er henholdsvis dansk og engelsk så jeg er
naturligt to-sproglig, og så taler og skriver jeg desuden tysk flydende. Jeg
er uddannet officer og pilot i flyvevåbnet, og med den baggrund skulle jeg
nok mene jeg kunne klare en to-årig uddannelse til lærer. Min uddannelse til
officer er faktisk akademisk - også selvom nogen vil mene det modsatte - var
jeg faktisk medlem af AC medens jeg var i forsvaret. Jeg er i dag pilot i
SAS; men har fået lyst til at prøve noget andet her i livet end at sidde på
hotelværelser og kede mig.

For mig er lærerens vigtigste funktion at føre en person fra et punkt i
livet til et andet, og det skal foregå så personen bliver så helstøbt som
muligt og der tror jeg at erfaring fra livet og erhvervslivet er meget
værdifuldt.

Jeg er nu lidt i vildrede over alle de input jeg i den seneste tid har
modtaget fra flere sider heriblandt min svigerfar der som 55-årig startede
som lærervikar og nu arbejder på fuld tid, nogle af hans kolleger, min
læreruddannede svigerinde og senest en 2.års studerende fra seminariet.

Men jeg er dog meget forundret over den totale afvisning af en endnu ikke
afprøvet uddannelse, jeg mener at vide at vi er i første år af første årgang
af meritlæreruddannelsen, og alligevel afvises uddannelsen som noget skidt,
der er ikke mange der kalder den kanel......

Min livserfaring, jeg er 38, siger mig at det er en god idé at se ting lidt
an inden man danner sig en mening om den, det er ikke altid
førstehåndsindtrykket er det rigtige. Derfor kan det undre mig at det virker
som om der er en total afvisning af et produkt man endnu ikke har set ?!

Skulle man ikke først give uddannelsen en chance, nogle år er vel rimeligt,
og med de første årgange kommer der vel også nogle korrektioner til
gennemførelsen af uddannelsen - det er vel kun fair at vurdere et færdigt
produkt eller hur?

Og mon ikke de første meritlærere også bliver de sidste? - well det tror jeg
ikke. De kommende år bliver der en mangel på over 4500 lærere på landsplan
jvf. min svigerfars kolleger og som de sagde 25% af de der starter på
seminariet er afgået inden første år, yderligere 25% afgår i løbet af
seminariet, så de sidste 50% skal klare at erstatte de lærere der holder op
og da det kun er 10% (!) af en årgang på seminariet der går på pension taler
vi om en stor afgang fra faget. Mon ikke det var en god idé at tage mod de
mennesker der frivilligt vil betale 50-60.000 for en uddannelse der ikke
giver nogen indtægt i to år. Det er personer, der allerede har været på
arbejdsmarkedet i nogle år og de har sikkert villa, volvo og vovse for ikke
at tale om børn etc. der skal underholdes, mon ikke de lever på smalkost for
at få en uddannelse de føler noget for?

Godt nytår!

Venlig hilsen
Kristen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-03-03 17:34

"Kristen Thiesen" <ktjunk@mail.dk.removespamfilter> skrev i en meddelelse
> [...]

ikke
> at tale om børn etc. der skal underholdes, mon ikke de lever på smalkost

Jeg så først indlægget nu - nej, meritlæreruddannelsen er noget makværk -
man bør måske diskutere om læreruddannelsen kan gøres bedre, men den skal
ikke være et tilbud til arbejdsløse folk fra diverse områder, der blot tror
at det drejer sig om at få et par timers pædagogik og psykologi og derpå er
de klar til at blive lærere.

Der er ingen grund til at udhule den almindelige læreruddannelse - du kunne
med din baggrund sikkert gøre dig fortrinligt ved at tage den fulde
uddannelse - hvorfor dog nøjes med en amputeret del af den?

Og hvis de virkelig "føler for" en uddannelse, hvorfor så ikke tage den på
normale vilkår?

Men vi kan da sagtens meritere flere jobs udover læreruddannelsen: en
slagter kunne da sikkert blive en udmærket kirurg med nogle kurser´på et par
år, en massør kunne blive en udmærket fysioterapeut, en grisehandler kunne
sikkert blive en udmærket dyrlæge etc. etc. etc. Og en drageflyver kunne da
sikkert blive en udmærket pilot. Hvorfor skal vi dog nøjes med de ringeste,
når vi kan få de bedste?

--
ahw

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-03-03 21:51

Arne H. Wilstrup wrote:

Hvorfor skal vi dog nøjes med de ringeste,
> når vi kan få de bedste?

Det bedste har altid været det godes værste fjende

/carsten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-03-03 09:11

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skal vi dog nøjes med de ringeste,
>
> Det bedste har altid været det godes værste fjende

Og hvad kan du byde på udover ordsprog og floskler? jf. QED = Quod erat
demonstrandum (hvilket skulle bevises)

--
ahw