Hvordan aflæser man indholdet af en listbo~
Fra : Thomas Due

Dato : 03-12-02 14:41

Hejsa,

Jeg har en web applikation i ASP hvor jeg et sted har en listbox (select)
med 1 til mange poster (options). Når jeg trykker på min submit knap skal
jeg gerne aflæse alle posterne i listbox'en.

Umiddelbart ser det ud som om at Request.Form kun kan aflæse den valgte post
i listbox'en, hvilke ikke passer til mit behov. Er det jeg spørger efter
umuligt, eller hvordan skal jeg gøre det?

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Thomas Due

Dato : 03-12-02 15:16

Nu har jeg undersøgt det lidt videre, og mine selects er slet ikke med i
Request.form.
Hvordan kan det være?

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-12-02 15:18

Thomas Due skrev:

> Nu har jeg undersøgt det lidt videre, og mine selects er slet ikke med i
> Request.form.
> Hvordan kan det være?

Svært at sige uden at se noget kode. Hvordan ser koden for din select box
ud?

--
Flemming Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-12-02 15:19

Thomas Due skrev:

> Umiddelbart ser det ud som om at Request.Form kun kan aflæse
> den valgte post i listbox'en, hvilke ikke passer til mit
> behov. Er det jeg spørger efter umuligt, eller hvordan skal
> jeg gøre det?

Request.Form vil kun returnere de valgte værdier. Men du kan via
javascript vælge alle værdier i en listboks før submit (brug
formens onSubmit-hændelse).

Spørg evt. videre i <news:dk.edb.internet.webdesign.clientside>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Due

Dato : 03-12-02 15:47

> Request.Form vil kun returnere de valgte værdier. Men du kan via
> javascript vælge alle værdier i en listboks før submit (brug
> formens onSubmit-hændelse).

Alletiders, det virkede. Selvom det tog lidt tid at regne javascriptet ud ;)

> Spørg evt. videre i <news:dk.edb.internet.webdesign.clientside>

Det er vist ikke nødvendigt med så gode svar.

Tak for hjælpen!
--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-12-02 16:12

On Tue, 3 Dec 2002 15:46:58 +0100, "Thomas Due"
<t.due@scanvaegt_REMOVE_.dk> wrote:

>Alletiders, det virkede. Selvom det tog lidt tid at regne javascriptet ud ;)

Den skeptiske læser:
Det er jo glimrende, at det virker, men er det ikke at gå baglæns over
åen efter vand?

Jeg ville snarere kigge på, hvordan du i første omgang danner
select-boxen.
Hvis den er dannet fx fra en database eller fra noget andet
ASP-genereret, så vil det være langt sikrere at tage udgangspunkt i de
værdier, der serverside genererer select-boxen end at stole på
clientside-scripting.

Det kan selvfølgelig sagtens være, at du har dine helt specielle
grunde til at gøre det på den måde du nu er landet på, og det vil jeg
så ikke blande mig i. Det lød bare lidt bagvendt

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-12-02 16:50

Jørn Andersen skrev:

> Den skeptiske læser:
> Det er jo glimrende, at det virker, men er det ikke at gå
> baglæns over åen efter vand?

Der er én situation hvor jeg har haft brug for metoden - nemlig i
forbindelse med en dobbelt selectboks, hvor man via javascript kan
flytte elementer mellem de to bokse. Det er en bekvem måde at lave
tilmeldingsbokse på - i min verden er det fx tilmeldte genrer. I
den ene boks har man tilmeldte genrer, i den anden har man ikke-
tilmeldte genrer. Tilmeldingerne kan ændres med dobbeltklik eller
ved hjælp af knapper.

Når den kode skal submittes skal indholdet i boksene vælges for at
man på formhandlersiden kan aflæse hvad der står.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Due

Dato : 11-12-02 11:49

> [...]
>
> Når den kode skal submittes skal indholdet i boksene vælges for at
> man på formhandlersiden kan aflæse hvad der står.

Det er lige præcis også det jeg bruger det til.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Thomas Due