Vis de tre seneste nyheder
Fra : Thomas

Dato : 03-12-02 14:01

Jeg har en acces db med en tabel ved navn nyheder:
Den indeholder id, artiklen og en dato. Dato er af type kort datoformat dvs.
"03-12-2002"
ID'erne er ikke sammenhængende, da man skal have mulighed for evt. at slette
gamle nyheder.
Hvordan vælger jeg de tre nyeste artikler (dato)
Jeg har forsøgt med:
strSQL = "SELECT TOP 3 * FROM nyheder ORDER BY dato desc"
Men den syntes ikke rigtig at vælge de rigtige?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-12-02 14:07

Thomas wrote :

> [...]

> Jeg har forsøgt med:
> strSQL = "SELECT TOP 3 * FROM nyheder ORDER BY dato desc"
> Men den syntes ikke rigtig at vælge de rigtige?

For at ovenstående skal virke skal feltformatet i dit dato-felt være
defineret som "Datetime" og ikke "Text" eller lignende.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Buster: Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ?
Ingeborg: De andre siger, at han er 16.

Fra : Thomas

Dato : 03-12-02 14:09

Det er den også - den er defineret som "Dato og klokkeslæt"

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-12-02 14:19

Thomas wrote :

> Det er den også - den er defineret som "Dato og klokkeslæt"

så er du nødt til at forklare lidt nærmere, hvad du mener med at den ikke
vælger de rigtige. Hvad vælger den fx og hvad burde den vælge ?

Vær i øvrigt venlig at skrive under det du svarer på og skær resten væk.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-12-02 14:24

Thomas skrev:

> Det er den også - den er defineret som "Dato og klokkeslæt"

Så skulle din sætning være rigtig nok. Måske er problemet at
datoerne vises som mm-dd-yyyy på websiden.

NB: Se lige min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ras

Dato : 03-12-02 15:42

Hvordan vælger jeg de tre nyeste artikler (dato)
> Jeg har forsøgt med:
> strSQL = "SELECT TOP 3 * FROM nyheder ORDER BY dato desc"
> Men den syntes ikke rigtig at vælge de rigtige?

Man må jo så ikke håbe at der er tastet flere nyheder ind pr. dag...??...for
så får du flere end 3 records.!

mvh.

Ras.

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 03-12-02 22:13

"Thomas" <asd@asdsa.de> wrote in message
> [...]
datoformat dvs.
> "03-12-2002"
> ID'erne er ikke sammenhængende, da man skal have mulighed for evt. at

Men kan du så ikke vælge ud fra ID'en alligevel? for slettes en record
så kommer den næste vel med som nr. 3!

Eks.
11
10
9

så slettes nummer 10

så skal du vel stadigvæk have 3 nyheder vist så det bliver
11
9
8

men hvis du ikke sletter recorden helt men bare har et true/false felt
til godkendelse af en nyhed så kan du bare selecte top 3 fra dem der er
godkendt ik?

Mogens Dyhre Hansen
Troutfarmer community <http://www.troutfarmer.dk/>