Ridehjelm.
Fra : Marlene

Dato : 03-12-02 11:46

Hej.

Jeg undrer mig tit over, når jeg ser ryttere omkring Vilhelmsborg ved Århus,
at de aldrig - og jeg mener virkelig _aldrig_ - har ridehjelm på. Er der
virkelig så mange, som rider uden ridehjelm?

Jeg er naturligvis godt klar over, at de er rutinerede ryttere, men
alligevel kan der da ske noget uforudset. Hvad med I andre her i gruppen -
rider I ikke med ridehjelm?

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-12-02 12:00

In article <asi2am$j7k$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:
> [...]
> at de aldrig - og jeg mener virkelig _aldrig_ - har ridehjelm på. Er der
> virkelig så mange, som rider uden ridehjelm?

Ja, det er der desværre :/ Tror det er fordi folk har en forkert
slags hjelm. Jeg rider med en military hjelm med udluftning, og
det er dejligt.

> Jeg er naturligvis godt klar over, at de er rutinerede ryttere, men
> alligevel kan der da ske noget uforudset. Hvad med I andre her i gruppen -
> rider I ikke med ridehjelm?

Altid, også når jeg skal skridte af, i ridehus, ... Altid ridehjelm.
Min part har fået besked om at bruge ridehjelm, ellers er det ud.

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 03-12-02 12:09

> Jeg er naturligvis godt klar over, at de er rutinerede ryttere, men
> alligevel kan der da ske noget uforudset. Hvad med I andre her i gruppen -
> rider I ikke med ridehjelm?

At man er rutineret kan man ikke gemme sig bag - det kan gå galt for enhver!

Fra ca. ´89 (hvor jeg havde redet i 10 år!) og til ´98 var jeg da så
snotdum, så jeg ikke altid red med hjelm. Det var kun i bestemte
situationer: Når jeg var igang med tilridninger - ved springning og hvis
terrænture primært foregik ved trafikken.
Og så de sidste 4 år op til ´98, når jeg havde mine daværende
rideskoleelever med ud i terrænet .... Ellers red jeg helst uden!

Hvorimod jeg den dag i dag, ALDRIG kunne finde på at sætte mig op uden at
hjelmen er spændt godt fast!

Iben

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-12-02 12:14

On Tue, 3 Dec 2002 11:46:05 +0100, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Jeg er naturligvis godt klar over, at de er rutinerede ryttere, men
>alligevel kan der da ske noget uforudset. Hvad med I andre her i gruppen -
>rider I ikke med ridehjelm?

   Altid! - Lissom jeg osse altid bruger sikkerhedssele - osse
selv om jeg bare lige skal flytte bilen på parkeringspladsen. Jeg
føler mig nøgen uden i begge tilfælde....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Marlene

Dato : 03-12-02 12:20

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dd4puuc23gf7frg0v4ohpkjs0eg1qsst97@4ax.com...

> Altid! - Lissom jeg osse altid bruger sikkerhedssele - osse
> selv om jeg bare lige skal flytte bilen på parkeringspladsen. Jeg
> føler mig nøgen uden i begge tilfælde....

Tak for jeres hurtige svar. Det beroliger mig, at det ikke er mig, som er
helt, helt forkert på den :)

Ha' en rigtig god dag.

Mvh. Marlene.

Fra : dorthe jensen

Dato : 03-12-02 21:31

Hej
Der må jo være nogen der ikke har noget at beskytte hvis de rider uden
hjelm, eller hvis man rider uden at hjelmen er fastspændt.
Jeg har set en hjelm der var blevet jokket på, det var godt at det ikkke var
mit hoved.
Hilsen Dorthe
Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:asi424$ltq$1@news.cybercity.dk...

Fra : Heidi Falch

Dato : 04-12-02 15:01

> [...]

>selv om jeg bare lige skal flytte
>bilen på parkeringspladsen. Jeg
>føler mig nøgen uden i begge tilfælde....

Sådan har jeg det også.

--
Knus,

Trolden

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 03-12-02 13:23

On Tue, 3 Dec 2002 11:46:05 +0100,
> [...]

> Jeg er naturligvis godt klar over, at de er rutinerede ryttere, men
> alligevel kan der da ske noget uforudset. Hvad med I andre her i gruppen -

Ahrm. Host host. De få gange jeg har redet har været uden. Jeg havde
ellers aftalt at låne en hjelm - men den sad oven på hovedet. Piger har nok
mindre hoved en drenge.

--
Vil du afspille de CDere og DVDere du køber nu på dine fremtidige afspillere
uden at bryde loven så skriv under:

http://www.digitalforbruger.dk

Fra : PJM

Dato : 03-12-02 13:29

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Ahrm. Host host. De få gange jeg har redet har været uden. Jeg havde
> ellers aftalt at låne en hjelm - men den sad oven på hovedet. Piger har
nok
> mindre hoved en drenge.

Der er vel ingen undskyldning at være tykhovedet?

mvh
pjm

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-12-02 13:41

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>ellers aftalt at låne en hjelm - men den sad oven på hovedet.

Hvor havde du ellers tænkt dig at anbringe den. På albuen ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 03-12-02 13:53

On Tue, 03 Dec 2002 13:40:47 +0100,
Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> wrote:

> Hvor havde du ellers tænkt dig at anbringe den. På albuen ?

Ok. Ikke så god formulering. Den kom lige langt ned over hovedet uanset
om jeg vendte hjelmen med toppen nedad.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-12-02 14:27

In article <slrnaup8ge.ucb.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Ahrm. Host host. De få gange jeg har redet har været uden. Jeg havde
> ellers aftalt at låne en hjelm - men den sad oven på hovedet. Piger har nok
> mindre hoved en drenge.

Min hjelm er en der kan indstilles til flere forskellige størrelser
ved at dreje på et hjul i nakken. Jeg kan dog ikke lige finde noget
på webbet om en. Jeg synes at rideting er underligt fraværende på
nettet, og man skal absolut huske hvad navnet på butikken er, ikke
bare
www.rideudstyr.dk

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-12-02 14:30

In article <slrnaupc88.ffd.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

[klip]

> [...]
> på webbet om en. Jeg synes at rideting er underligt fraværende på
> nettet, og man skal absolut huske hvad navnet på butikken er, ikke

fundet :)
http://www.sydgros.dk/hjelm.htm
Den øverste, med "trinløs hovedring". Og ventilationshullerne
gør at den ikke er varm at have på.

JonB

Fra : Karin Hansen

Dato : 03-12-02 15:28

Jon Bendtsen wrote:
> [...]
>
> fundet :)
> http://www.sydgros.dk/hjelm.htm
> Den øverste, med "trinløs hovedring". Og ventilationshullerne

Den ser god ud, men jeg kan ikke se nogen priser på den hjemmeside?

Karin

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-12-02 15:27

"Karin Hansen" <krh@post.dk> writes:

> Den ser god ud, men jeg kan ikke se nogen priser på den hjemmeside?

Hvis der ingen pris er, så plejer det at være for dyrt! :)

Mvh Trine, som også altid har reddet med hjelm.

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-12-02 15:46

Karin Hansen wrote:

> Den ser god ud, men jeg kan ikke se nogen priser på den hjemmeside?

Den lyder som min. Den kostede vistnok omkring 500-550 kr.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-12-02 15:49

In article <3decbf6b$0$47065$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Karin Hansen wrote:

> Den ser god ud, men jeg kan ikke se nogen priser på den hjemmeside?

Det kan jeg heller ikke, men i køber det selvfølgelig i jeres lokale
rideudstyrsbutik.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-12-02 15:56

On Tue, 3 Dec 2002 14:48:48 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Det kan jeg heller ikke, men i køber det selvfølgelig i jeres lokale
>rideudstyrsbutik.

   Jeg har betalt 400,- for min hos Lergravens Rideudstyr - de
kan osse fås hos ingdams for 449,-
http://www.ingdams.com/dk/katalog2001/images/d31.jpg

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-12-02 13:39

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Jeg er naturligvis godt klar over, at de er rutinerede ryttere, men
>alligevel kan der da ske noget uforudset. Hvad med I andre her i gruppen -
>rider I ikke med ridehjelm?

Øhhh... (rød i hovedet) ...jeg plejer at bruge en stetsonhat i stedet.
Den har været en udmærket hjælp "alle" de gange jeg er faldet af. Og
så kan den bruges til at vande hesten under lange ture. En hjelm er
lidt sværere at slikke ren.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Sander

Dato : 04-12-02 09:09

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er naturligvis godt klar over, at de er rutinerede ryttere, men
> alligevel kan der da ske noget uforudset. Hvad med I andre her i gruppen -

Da jeg var barn, havde jeg egen pony, som var opstaldet hos mine
bedsteforældre. To andre piger havde også, deres pony opstaldet. Vi skulle
altid ride med hjelm. ( og det har jeg også gjort siden )

En dag var jeg ude, at ride en tur, sammen med en af de andre piger. Hun red
foran mig langs rabatten. Rabatten blev pludselig til en bred skrænt, hvor
vi selvfølgelig red op. Pludselig blev hendes hest bange og lavede et kæmpe
buk, hvorefter hun blev kastet af, hoved først, ned i asfalten.
Da jeg kom hen til hende var hun dybt forvirret og jeg kunne regne ud, at
hun havde fået en hjernerystelse. Da jeg var et barn på 12 - 13 år, var jeg
også dybt forvirret, men jeg fik da stoppet en bil, som fik tilkaldt Falck
og hun blev kørt på sygehuset og indlagt med , ganske rigtigt,
hjernerystelse.

Det var en meget kraftig hjernerystelse og kun ridehjelmen, havde reddet
hende, fra et åbent kraniebrud.

Så rutineret rytter eller ej: En hest kan altid overumple en, når man mindst
venter det. Så det er vældig dumt, ikke at bruge hjelm.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tina Uhre

Dato : 04-12-02 10:50

Jamen så må jeg jo hellere stå frem og erkende at jeg ikke rider med hjelm
på banen. Når jeg rider i terrænet har jeg altid hjelm på, men hvis vi bare
skal tulle lidt rundt på banen bliver hjelmen liggende i skabet. Så kan folk
så vælge at kalde mig tomhovedet og andet, men det må de jo om, ligesom jeg
må vælge at lade være med at bruge hjelmen.

Det jeg ikke kan forstå er at en gruppe med et rimeligt antal brugere ikke
har flere der rider uden hjelm. I de stalde jeg i tidens løb er kommet i er
der mange der rider uden hjelm.
Eller måske tør brugerne ikke stå frem i frygt for at blive kaldt alt
muligt??

Jeg rider uden hjelm, ikke fordi jeg er tomhovedet, men fordi JEG vælger at
lade være.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-12-02 11:14

In article <askj3j$o32$1@news.cybercity.dk>, Tina Uhre wrote:
> [...]
> så vælge at kalde mig tomhovedet og andet, men det må de jo om, ligesom jeg
> må vælge at lade være med at bruge hjelmen.

Hvad med motorcyklister, må de også selv bestemme om der skal bruges hjelm
eller ej ?? Uheld uden hjelm giver størrer skader, og disse koster samfundet
dyrt i sygepleje. Dvs. du og folk som dig er med til at forøge udgifterne
som alle vi andre skal betale.

JonB

Fra : Tina Uhre

Dato : 04-12-02 11:41

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> [...]
samfundet
> dyrt i sygepleje. Dvs. du og folk som dig er med til at forøge udgifterne

He he. Jeg vidste det ville komme
Nu er dagens danmark jo sådan at det er lovpligtigt at bære hjelm på
motorcykel, sele i biler, lygter på cykel osv. Den dag det bliver
lovpligtigt at bære hjelm ved ridning vil jeg bære een, men kun fordi det er
lovpligtigt!

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 04-12-02 18:58

On Wed, 4 Dec 2002 11:41:04 +0100, "Tina Uhre"
<lily@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>motorcykel, sele i biler, lygter på cykel osv. Den dag det bliver
>lovpligtigt at bære hjelm ved ridning vil jeg bære een, men kun fordi det er

   Er du virkelig ikke bange for at flække kraniet? Du _kan_ jo
altså aldrig vide om der sker noget forudset sådan at du står på
hovedet af. Er du slet ikke bange for at du kommer alvorligt til
skade? Blir hjerneskade fx.?
   Du kan nok høre at jeg ikke forstår en brik af det med at ride
uden hjelm - omend det nu er dit eget valg/problem.... :)

Fra : Tina Uhre

Dato : 04-12-02 19:08

Jeg kan ikke forstå hvorfor det er OK for en westernrytter at ride uden
hjelm men lige så snart man er dressur eller for mit vedkommende hyggerytter
så skal man være bange for at flække kraniet eller blive hjerneskadet. Men
lige så snart der sidder en Stetson på hovedet af een så er der ingen
problemer.

Nej, jeg tænker ikke på at jeg kan komme til skade. Min hest er en meget
rolig koldblodshest (Irish Cob), der ikke engang bliver bange for de høje
brag der lyder nede fra skoven. Intet kan overraske hende. Hun er alt for
doven til at bekymre sig om der er noget der kan være farligt på ridebanen.

Jeg vil så lige sige at hvis det var en eller anden varmhovedet araber eller
anden varm hest ( så nu får jeg stryg for at drage sammenligningen over til
araberen!) ville jeg helt sikkert bære hjelm. Mest fordi det så ikke var min
egen og jeg ikke vidste hvad der ophidser den.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-12-02 19:43

In article <aslg9h$2p8c$1@news.cybercity.dk>, Tina Uhre wrote:
> [...]
> så skal man være bange for at flække kraniet eller blive hjerneskadet. Men
> lige så snart der sidder en Stetson på hovedet af een så er der ingen

Det er heller ikke okay, og der er problemer med det. Lige så snart man
rider skal man være opmærksom på at man kan falde af hesten, og er denne
bare af normal højde, så sidder dit hoved 2-2,5 meter over jorden, og er
som regel det første der rammer jorden.

> [...]
> doven til at bekymre sig om der er noget der kan være farligt på ridebanen.

Du skal aldrig sige aldrig.

> [...]
> araberen!) ville jeg helt sikkert bære hjelm. Mest fordi det så ikke var min
> egen og jeg ikke vidste hvad der ophidser den.

Det kan lige så godt være en extern ting der slår dig af din hest.
Fx. en gren, det hænder jo at træer vælter, eller knækker, eller...
Det kan være en cyklist der får kørt ind i din hest, der gør at hesten
hopper og du falder af. Det kan være en anden hest...
Der er mange externe ting du ikke bestemmer over. Du kunne fx. sige
"i ridehuset sker der mig aldrig noget" og så pludselig en dag falder
der en lampe ned i hovedet på hesten, eller dig for den sags skyld.

Hjelmen sikrer imod nogle skader, men kan ikke beskytte dig 100%.
Det er et spørgsmål om hvor lidt det koster, at bære hjelm, i forhold
til omfanget af de skader du kan få hvis du ikke bærer hjelm. Hvis jeg
ikke havde haft hjelm på alle de gange hvor jeg har været ude for ride
uheld, ville jeg nok ikke kunne ride mere, endsige skrive det her.
Jeg synes at prisen for at bære hjelm langt overskygges af de potentielle
omkostninger ved ikke at gøre det. På samme måde som med sikkerhedsselen
i bilen, det er da besværligt, men de potentielle omkostninger gør da at
jeg altid tager den på. Jeg mindes den der "husk selen" kort film der har
kørt på tv, hvor en ung pige dræber sin mor ved ikke at have selen på på
bagsædet, og hun ryger frem og slår sin pande i baghovedet på moderen.

Husk også, det er ikke kun dig selv der betaler omkostningerne ved at
du får større skader uden hjelm, det er også din mand, dine børn, din
familie... Samt de uskyldige mennesker der kommer tilskade fordi din
hest løber løbsk rundt når du ligger på jorden, i stedet for at rejse
dig op og fange din hest. Er prisen for det extra besvær ved altid at
bruge hjelm virkelig alt det værd ?

JonB

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-12-02 22:33

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Der er mange externe ting du ikke bestemmer over. Du kunne fx. sige
> "i ridehuset sker der mig aldrig noget" og så pludselig en dag falder
> der en lampe ned i hovedet på hesten, eller dig for den sags skyld.

*LOOOOOL* Det var da det ringeste argument til dato! Så kan man jo ligegodt
investere i en spasserhjelm (no offence) med det samme. Een som man faktisk
aldrig kan tillade sig at tage af; der kunne jo ske noget ... !?

Nej, Jon, nu kammer du over

Men jeg tilslutter mig da, at det nok alligevel er klogest at ride med
hjelm. Og faktisk burde man have en full-face. Det erfarede jeg i hvert fald
i sommer da jeg blev bukket af en hest og landede med næsen i en stubmark og
fik den vildeste omgang næseblod PÅ TRODS af at jeg havde hjelm på!

Meeen ... lamper i hovedet? Nej.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-02 22:35

In article <3defc50a$0$47074$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
> investere i en spasserhjelm (no offence) med det samme. Een som man faktisk
> aldrig kan tillade sig at tage af; der kunne jo ske noget ... !?

ja okay, den med lampen var måske langt ude, meeen det kan vel ske ?

> [...]
> i sommer da jeg blev bukket af en hest og landede med næsen i en stubmark og
> fik den vildeste omgang næseblod PÅ TRODS af at jeg havde hjelm på!

avav. Jeg tror det smarteste er at undgå at falde af.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 04-12-02 20:08

On Wed, 4 Dec 2002 19:07:54 +0100, "Tina Uhre"
> [...]

>så skal man være bange for at flække kraniet eller blive hjerneskadet. Men
>lige så snart der sidder en Stetson på hovedet af een så er der ingen

   _Det_ har jeg _aldrig_ skrevet at det var! Jeg synes ikke på
nogen måde at det er ok at ride uden hjelm. Men det er folks eget
personlige valg - jeg forstår det bare ikke......

> [...]
>doven til at bekymre sig om der er noget der kan være farligt på ridebanen.

   Aha - og da heste er lidt lissom cykler kan man altid være
sikker på at der aldrig sker andet end det man forventer. At der
aldrig sker noget der ikke var meningen .....? Jeg forstår simpelthen
ikke tankegangen.

> [...]
>araberen!) ville jeg helt sikkert bære hjelm. Mest fordi det så ikke var min
>egen og jeg ikke vidste hvad der ophidser den.

   Uhm, jeg ville hverken gøre det på ham jeg rider på nu (DV'er)
eller på nogen af de koldblodsheste der går ude hos os. ALDRIG! Kald
det mangel på tillid til hesten eller til egne evner - men jeg stoler
simpelthen ikke på at jeg til enhver tid har kontrol over mig, hesten
og alle udefrakommende påvirkninger. Lissom jeg heller ikke gir meget
for at få svaret "Jamen jeg kører da altid pænt" når jeg siger "Kør
forsigtigt" - det er ikke hvordan man selv rider eller kører bil - det
er så absolut lisså vigtigt at tage højde for alle de andre idioter
til hests, i bil eller til fods.... Og det gør jeg ved at ride med
hjelm - og køre bil med sele. At andre vælger at gøre anderledes må
folk sgu helt selv om. Men jeg synes det er åndsvagt - så meget
destomere når jeg sommetider hører undskyldninger som at så kommer
håret til at sidde dårligt! Det er altså en undskyldning man ikke kan
bruge når man har slået hul i hovedet.

Fra : Tina Uhre

Dato : 04-12-02 21:17

Men

> _Det_ har jeg _aldrig_ skrevet at det var! Jeg synes ikke på
> nogen måde at det er ok at ride uden hjelm. Men det er folks eget
> personlige valg - jeg forstår det bare ikke......

Det var såmænd heller ikke møntet på dig! Og at du ikke forstår det kan jeg
ikke forhindre.

> [...]
> destomere når jeg sommetider hører undskyldninger som at så kommer
> håret til at sidde dårligt! Det er altså en undskyldning man ikke kan

At bruge undskyldningen med håret høres aldrig fra mig. Mit hår sidder
underligt i forvejen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 05-12-02 20:19

On Wed, 4 Dec 2002 21:16:45 +0100, "Tina Uhre"
<lily@post.cybercity.dk> wrote:

>At bruge undskyldningen med håret høres aldrig fra mig. Mit hår sidder
>underligt i forvejen

   Heh, det er så i orden ;) Men jeg har nu altså hørt den
undskyldning - osse fra folk der ikke gad køre med styrthjelm på
knallert... Og den undskyldning synes jeg bare er vildt underlig ;)

Fra : Tanja Bromley

Dato : 04-12-02 21:35

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så skal man være bange for at flække kraniet eller blive hjerneskadet. Men
> lige så snart der sidder en Stetson på hovedet af een så er der ingen

Nej, det er da ikke i orden, bare fordi man er westernrytter!
Jeg er selv westernrytter, og har da redet meget uden hjelm - men efter
jeg fik barn, skete der et eller andet ... og da jeg så oven i købet blev
bukket af min gamle, trofaste Fjordbasse, sår'n ud af den blå luft, så kan
du dæl'dul'ma' tro jeg rider med hjelm på fremover!

At mange westernryttere rider uden hjelm, tillægger jeg ridestilen. Men jeg
håber da, der sker en holdningsændring, så det bliver ok at være iført
cowboyboots, westernsadel og sherif-stjerne SAMT ridehjelm ... sådan er det
altså bare ikke nu, og uanset hvor tåbeligt det er (og det ER det), så er
det ikke bare en holdningsændring der finder sted fra dag til dag.

INGEN hest er 100 % pålidelig - lige så lidt som vi andre er det ! ALLE
levende væsener kan reagere uhensigtsmæssigt i givne situationer !
Jeg er ravruskende ligeglad med, om andre vil spille russisk roulette med
deres liv og førlighed ... jeg vil bare ikke selv ....

/Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 05-12-02 10:13

> [...]
> motorcykel, sele i biler, lygter på cykel osv. Den dag det bliver
> lovpligtigt at bære hjelm ved ridning vil jeg bære een, men kun fordi det

Jeg er jo selv een af dem som i tidernes morgen har redet ret meget uden
hjelm og dengang fik en lov mig ikke til at tage en hjelm på med mindre -
som tidligere nævnt - størstedelen af rideturen foregik ved trafik.
Men det er faktisk påbudt, at man i trafikken SKAL have hjelm på!

Iben

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-12-02 11:01

On Thu, 5 Dec 2002 10:13:18 +0100,
Iben Holst <ria@os.dk> wrote:

> [...]
> som tidligere nævnt - størstedelen af rideturen foregik ved trafik.
> Men det er faktisk påbudt, at man i trafikken SKAL have hjelm på!

Er du sikker på det? Færdselsloven gælder jo også i skoven...

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-12-02 21:43

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Hvad med motorcyklister, må de også selv bestemme om der skal bruges hjelm
>eller ej ??

En styrthjelm på en motorcyklist er et stykke udstyr der er nærmest
uundværligt. Nok den mest perfekte hovedbeklædning der eksisterer. I
hvert fald til det brug.

>Dvs. du og folk som dig er med til at forøge udgifterne
>som alle vi andre skal betale.

Ta' lie' a' fald af hjesten hva' !!!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-02 00:09

In article <igesuu4skh11mgph4up2b52b2tr5255if2@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> En styrthjelm på en motorcyklist er et stykke udstyr der er nærmest
> uundværligt. Nok den mest perfekte hovedbeklædning der eksisterer. I
> hvert fald til det brug.

"En ridehjelm på en rytter er et stykke udstyr der er nærmest
uundværligt. Nok den mest perfekte hovedbeklædning der eksisterer. I
hvert fald til det brug."

> Ta' lie' a' fald af hjesten hva' !!!!

Tak, det har jeg gjort indtil flere gange. Hidtil har jeg
haft hjelm på, hvilket nok også er grunden til at jeg stadig
_KAN_ ride.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-12-02 06:48

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Tak, det har jeg gjort indtil flere gange. Hidtil har jeg
>haft hjelm på, hvilket nok også er grunden til at jeg stadig
>_KAN_ ride.

Man plejer at sige om en motercyklist der falde af... gentagne gange
....at han ikke kan køre motorcykel [biggrin]

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-02 11:36

In article <62qtuu03r9hpuumuj2p7q7nj014f96m7rp@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Man plejer at sige om en motercyklist der falde af... gentagne gange
> ...at han ikke kan køre motorcykel [biggrin]

HAHAH, tja, jeg rider tit lige til grænsen, det er sjovest. Nogle
gange kommer jeg så over.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-12-02 13:04

Ole Braad-Sorensen wrote:

> Man plejer at sige om en motercyklist der falde af... gentagne gange
> ...at han ikke kan køre motorcykel [biggrin]

Måske pga. de skader man typisk pådrager sig når man falder af en
motorcykel? :)

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 04-12-02 11:34

Tina Uhre <lily@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:askj3j$o32$1@news.cybercity.dk...

Snip

> [...]
> muligt??
>
> Jeg rider uden hjelm, ikke fordi jeg er tomhovedet, men fordi JEG vælger

Jeg har slet ikke lyst til at kritisere nogen, fordi de ikke bruger hjelm,
men jeg må sige, at jeg - som sagt - undrer mig gang på gang, når jeg ser så
mange ride uden hjelm. Jeg tror faktisk aldrig, at jeg har set ryttere ride
med hjelm omkring Vilhelmsborg og også i nærheden af mig selv -
Mårslet/Hørretvej, hvor der er rigtig mange, som rider. Jeg forstår bare
ikke, at de tør - derfor spørgsmålet.

Mvh. Marlene.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-12-02 11:44

> [...]

>på banen. Når jeg rider i terrænet har jeg altid hjelm på, men hvis vi bare
>skal tulle lidt rundt på banen bliver hjelmen liggende i skabet.

Her er det lige omvendt. Skal jeg på banen er det som regel på en
fremmed hest og så har jeg hjelm på. Er dog endnu ikke blevet smidt
af, selv om mange har forsøgt på det, men man kan aldrig vide.

Ude i naturen går det stærkt, men så er det på min egen hest
(bulderbassen), som jeg stoler helt på. Så er hjelmen skiftet ud med
stetsonhatten som jeg finder betydelig mere anvendelig. De lokale
kalder mig for "den hovedløse cowboy" og det skal nok være rigtigt.
Intet andet fjols kan finde på at hente en gæst på stationen til hest
uden at hesten flipper ud over at se toget rulle ind på perronen.
(Stadig uden hjelm).

>Eller måske tør brugerne ikke stå frem i frygt for at blive kaldt alt
>muligt??

Hmmmm..
Til et western stævne har jeg endnu ikke set een eneste hjelm
Og de bliver ikke kaldt andet en "deltagere"...

>Jeg rider uden hjelm, ikke fordi jeg er tomhovedet, men fordi JEG vælger at
>lade være.

Tillykke. Valget er frit ))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Tina Uhre

Dato : 04-12-02 11:50

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> [...]
> Intet andet fjols kan finde på at hente en gæst på stationen til hest
> uden at hesten flipper ud over at se toget rulle ind på perronen.

Det må være et godt syn Har nu altid beundret westernryttere. Hvis jeg må
have lov at citere en bruger fra Hestenettet: "Jeg rider ikke med hjelm da
jeg er westernrytter. Hvis jeg skulle falde af, ville mine spore være så
tunge at jeg ville lande med fødderne først" *GG*

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-12-02 13:53

Hehe, den var god

Jeg rider selv western, så det med hjelm eller ej er vel til at regne ud i
mit tilfælde................

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-12-02 21:43

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> wrote:

>Hvis jeg skulle falde af, ville mine spore være så
>tunge at jeg ville lande med fødderne først" *GG*

Skide sjovt Men faktisk lærer westernryttere at ride uden sporer
da de er totalt unødvendige

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 05-12-02 13:47

> Skide sjovt Men faktisk lærer westernryttere at ride uden sporer
> da de er totalt unødvendige

Det er en del af udstyret, og er derfor _kun_ til pynt

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tine Gade

Dato : 05-12-02 14:15

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-02 14:17

In article <Pine.GSO.4.21.0212051414060.23185-100000@ran.miba.auc.dk>, Tine Gade wrote:
> Var det ikke en ide hvis der blev lavet ridehjelme udformet som
> cowboy-hatte? Så kunne man se smart ud og stadig passe på hovedet...

Måske, men mig bekendt er skyggen en dårlig ide hvis du falder
uheldigt.

JonB

Fra : Tine Gade

Dato : 05-12-02 14:35

Fra : Tanja Bromley

Dato : 05-12-02 14:30

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Var det ikke en ide hvis der blev lavet ridehjelme udformet som
> cowboy-hatte? Så kunne man se smart ud og stadig passe på hovedet...

De findes ... se f.eks. www.westernsaddles.dk
De er desværre ikke godkendt efter europæisk standard, og de er hundedyre,
klodsede at se til ... men de findes !

/Tanja

Fra : Liz

Dato : 04-12-02 22:16

"Tina Uhre" <lily@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
er
> der mange der rider uden hjelm.
> Eller måske tør brugerne ikke stå frem i frygt for at blive kaldt alt

Hej Tina,
Det er der meget om - det er ligesom med meninger. Man har ikke lov til at
have sine egen.
Helt i småt skriver jeg (hvis det altså kunne lade sig gøre!) jeg rider
altid uden hjelm!!! Føj, føj, FØJ!!!!
Og jeg rider kun i terræn. Okay, så jeg har været heldig. Men hvis jeg nu
skulle dø af det, så er det i det mindste den bedste måde at dø på - nemlig
samtidig med at man gøre noget man holder af. Jeg håber ikke der er nogen
som begynder med alt det om hjerneskader, invaliditet osv men det kommer
nok!!

Mvh Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-12-02 22:22

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote:

>Helt i småt skriver jeg (hvis det altså kunne lade sig gøre!) jeg rider
>altid uden hjelm!!! Føj, føj, FØJ!!!!

Altså: Føj! Du kunne i det mindste tage en hat på ))
I det mindste ser det sjovt ud når den ryger af på grund af træer
eller fart (hehehehehehiiiii)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz

Dato : 05-12-02 10:19

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message > Altså: Føj!
Du kunne i det mindste tage en hat på ))

Hej Ole,
Jeg kar ikke ku' finde en der lige klæder mig

Hilsen Liz

Fra : Liz

Dato : 04-12-02 22:23

Jeg glemte også at sige at ........føj da...... det er arabere jeg har!!!!

Mvh Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-12-02 22:26

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote:

>Jeg glemte også at sige at ........føj da...... det er arabere jeg har!!!!

Fydaføj da Fut i fejemøget Herligt!!!
Min den værste er halv araber og halv quarter!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Tina Uhre

Dato : 04-12-02 22:42

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> som begynder med alt det om hjerneskader, invaliditet osv men det kommer

Godt, Liz. Lad os hjelmløse ryttere stå sammen og vedkende vores ret til at
ride uden!! *GG*

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-12-02 00:39

Tina Uhre <lily@post.cybercity.dk> skrev:
<snip>

>Godt, Liz. Lad os hjelmløse ryttere
>stå sammen og vedkende vores ret til at
>ride uden!! *GG*

Heh - jeg synes det er helt ok, at voksne rider uden hjelm, hvis
det er det de vil, det er deres eget valg - men *børn* synes jeg
*skal* have ridehjelm på. Hvor jeg rider, er der ingen, der siger
noget til, om folk rider med eller uden, bortset fra, når vi ser
et barn (under 18) ride har "glemt" sin, så får de lige et hint
om, at det nok var en ide at tage den på.

Har vi arrangementer, stiller vi ridehjelme til rådighed, men vi
hverken kan eller vil tvinge folk til at bruge dem.
--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-12-02 22:42

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Har vi arrangementer, stiller vi ridehjelme til rådighed, men vi
> hverken kan eller vil tvinge folk til at bruge dem.

Nu har jeg lige været med til at starte en ny islandshesteforening, som med
udgangspunkt i vikingetiden skal lave en masse arrangementer. Vi påpegede på
det kraftigste til den stiftende generalforsamling, at vi ikke vel se et
barn ride uden hjelm på noget tidspunkt! Hvad de voksne angår kan vi kun
opfordre til, at man bruger hjelm, MEN jeg selv kommer til at ride uden
almindelig ridehjelm til disse arrangementer (hvis jeg skal have vikingetøj
på, vel at mærke), da jeg gerne vil fremstå 100% autentisk. I stedet vil jeg
forsøge at anskaffe mig en håndhamret stålhjelm, som - HVIS uheldet skulle
være ude - forhåbentlig kan beskytte mig mod hul i hovedet og hjerneskader,
men sikkert ikke en masse knubs.

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- eksperimentalviking

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-02 22:59

In article <3defc737$0$47062$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
> være ude - forhåbentlig kan beskytte mig mod hul i hovedet og hjerneskader,

Jeg er bange for at med mindre den er polstret inden i, så er det
faktisk værrer at have en hård stål hjelm på. Polstringen er lavet
til at absorbere stødet.

JonB

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-12-02 12:39

Hermansen wrote:

[snip]

> Jeg er bange for at med mindre den er polstret inden i, så er det
> faktisk værrer at have en hård stål hjelm på. Polstringen er lavet
> til at absorbere stødet.

Der er "ophængt" en læderpolstring indeni, men hvor meget den beskytter ved
jeg ikke. Sikkert ikke meget. Men næseskinnen på hjelmen ville sikkert kunne
have forhindret den omgang næseblod, jeg var ude for i sommer. (Eller gjort
det værre ... *G*)

mvh
Trond Øyvind Hermansen