vpn på trådløst lokalnet ?
Fra : Martin K

Dato : 03-12-02 11:18

Hej

Er der nogle der ved hvordan man gør/har erfaring i at bruge VPN på et
trådløst lokalnetværk?

Jeg ville blive glad for et par tips.

Hilsen Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-12-02 12:04

On Tue, 3 Dec 2002 11:17:31 +0100, "Martin K"
<mkie@FJERNDETTEtiscali.dk> wrote:

> Er der nogle der ved hvordan man gør/har erfaring i at bruge VPN
> på et trådløst lokalnetværk?

Ja.

> Jeg ville blive glad for et par tips.

Problemerne er ikke anderledes for VPN end for et trådet netværk. Det
er hverken nemmere eller sværere, end hvis der er kabler blandet ind i
det (forudsat, naturligvis, at det trådløse netværk allede er oppe at
køre).

-A

Fra : Martin K

Dato : 03-12-02 12:57

> [...]
> er hverken nemmere eller sværere, end hvis der er kabler blandet ind i
> det (forudsat, naturligvis, at det trådløse netværk allede er oppe at

Du har vel ikke et godt link omkring VPN ?

Er det en fordel at bruge en hardware VPN router ? Og kan denne bruges både
på lokalnettet og internettet ?

/Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-12-02 13:06

On Tue, 3 Dec 2002 12:56:44 +0100, "Martin K"

http://www.iec.org/online/tutorials/vpn/
http://www.cisco.com/warp/public/759/ipj_1-1/ipj_1-1_VPN1.html
http://www.cisco.com/warp/public/759/ipj_1-2/ipj_1-2_vpn.html

> Er det en fordel at bruge en hardware VPN router ?

Mener du til brugerne? Det afhænger lidt af, hvad de skal lave.
Hvis der skal laves en forbindelse fra samme sted i længere
perioder af gangen, fx. fra en hjemmearbejdsplads, så kan det
være en fordel.

Eller centralt? Det er oftest en fordel at køre det på en
dedikeret box, ofte kaldet en VPN-koncentrator.

> Og kan denne bruges både på lokalnettet og internettet ?

Den centrale? Ja, faktisk kunne man placere wireless brugere helt
ude på ydersiden af firewallen, og så kun tillade dem ind via
VPN.

Men der er mange muligheder, og du bør nok diskutere det med din
foretrukne netværkspusher.

-A

Fra : Martin K

Dato : 03-12-02 14:55

Tak for hjælpen

Jeg har lige endnu et spg. kan alle i lokalnettet se hinanden når der er vpn
fra klienten til severen ?

/Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-12-02 15:02

On Tue, 3 Dec 2002 14:55:05 +0100, "Martin K"
<mkie@FJERNDETTEtiscali.dk> wrote:

> Jeg har lige endnu et spg. kan alle i lokalnettet se hinanden
> når der er vpn fra klienten til severen ?

Det afhænger af, hvad det er for noget VPN, hvordan VPN'et er sat
op, og hvordan Windows i øvrigt er konfigureret. Hvis du ikke i
forvejen kører WINS, skal du sandsynligvis til at gøre det.

-A