hvorfor er HP bærbare så dyre?
Fra : ottesen

Dato : 03-12-02 09:44

Hej!
Hvorfor er HP's bærbare så dyre? Det er nærmere betegnet HP Omnibook
vt6200 jeg har kigget på og de priser jeg har set ligger omkring
21.000,- kr. Til sammenligning koster en Dell Inspiron 4150 med ca.
samme specs kun omkring 14000 kr. Den er godt nok også på tilbud men
alligevel... Er der nogen der kan forklare mig hvad jeg får ekstra ved
at købe HP Omnibooken frem for en Dell? Jeg har længe været lun på en
Dell men har fået et tilbud på en brugt HP Omnibook vt6200 - det er
derfor jeg er nysgerrig.

Hilsen
Ottesen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 03-12-02 09:55

"ottesen" <ottesen@sol.dk> skrev >
> [...]
> at købe HP Omnibooken frem for en Dell? Jeg har længe været lun på en
> Dell men har fået et tilbud på en brugt HP Omnibook vt6200 - det er

Kort forklaring: Fordi HP's Omnibook VT-serie er af en *meget* høj
kvalitet, henvendt primært til erhvervslivet. Dell Inspiron er efter min
ringe mening blot en noname-computer med nogle pæne specifikationer, men
med en række konstruktionsmæssige begrænsninger. Køber du derimod en
Dell Latitude kan de to mærker bedre sammenlignes - men så er prisen
også en anden.

mvh
Peter

Fra : ottesen

Dato : 03-12-02 20:01

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
> [...]
> med en række konstruktionsmæssige begrænsninger. Køber du derimod en
> Dell Latitude kan de to mærker bedre sammenlignes - men så er prisen

Hej Peter!
Gider du gå lidt i dybden med hvad "meget " høj kvalitet dækker over? Jeg
har som nævnt fået et godt tilbud på en brugt (4 måneder gammel) - og har
således mulighed for at komme i nærheden af en VT6200 for "menneskepenge".
Jeg er dog iøvrigt lidt i tvivl. Sælger, som iøvrigt virker pålidelig har
ingen kvittering på den, men han er bogstaveligt talt, villig til at skrive
under på at den ikke er stjålet. (Nogen der ved om jeg så er dækket ind rent
juridisk?). Og har hørt af at der er 3 års fabriksgaranti på HPs bærbare og
at man kan sende den ind til dem hvis der bliver noget. Så længe der bare er
en label i bunden af den, med serial no. Har du nogen mening om hvorvidt det
har noget på sig? Jeg må indrømme at jeg er ret vægelsindet om hvorvidt jeg
skal tage imod tilbuddet eller ej, men tør nok ikke hvis der ikke er nogen
garanti....

/ottesen

Fra : René Jensen

Dato : 03-12-02 20:38

ottesen wrote:
> [...]
> under på at den ikke er stjålet. (Nogen der ved om jeg så er dækket ind rent

Jeg ved ikke om du kan helgardere dig ved at sælger skriver under på at
maskinen ikke er hælervare, men jeg ville da tro at man kunne have et
rimeligt alibi for at "handle i god tro" såfremt man kan få navn,
adresse og telefon samt underskrift fra sælger på et stykke papir.

Ellers prøv at stille spørgsmålet i <news:dk.videnskab.jura> - der
skulle da være nogen som har en idé :)

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 03-12-02 21:08

> [...]

har
> således mulighed for at komme i nærheden af en VT6200 for

Min oplevelse af HPs maskiner i denne kaliber er, at de for det første
er dejligt mekanisk stabile. Det er vigtigt at kabinettet ikke bliver
slasket og vakkelvornt, hvis maskinen skal transporteres dagligt, og her
mener jeg især HP er Dell overlegen. Desuden er VT6200 en såkaldt "Thin
and light" notebook, hvilket betegner en maskine, der rent faktisk er
"bærbar" frem for "slæbbar".

> [...]
skrive
> under på at den ikke er stjålet. (Nogen der ved om jeg så er dækket

Du er dækket ind i den forstand, at du ikke kommer ind og spjælde hvis
det viser sig at du har købt en hælervare - men du kan stadig få
maskinen konfiskeret, hvis det viser sig at der er nogen andre, som er
retmæssige ejere.

> [...]
hvorvidt jeg
> skal tage imod tilbuddet eller ej, men tør nok ikke hvis der ikke er

Det er rigtigt, at der er tre års garanti på "parts og labour", hvilket
nogenlunde svarer til vores reklamationsret. Garantien er "worldwide",
hvilket i praksis betyder at dit serienr. normalt er tilstrækkeligt. I
tilfælde af at maskinen er defekt ringer du til HP (39 29 40 99) - og
får stillet diagnosen - ved hardwarefejl arrangerer supporten afhentning
og returnering med DHL.

mvh
Peter

Fra : Henning Sørensen

Dato : 03-12-02 21:15

"ottesen" <ottesen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> skal tage imod tilbuddet eller ej, men tør nok ikke hvis der ikke er nogen

Hej !
Hvis han har rent mel i posen vil han heller ikke være nervøs for at du
betinger dig, at du kan checke serienummeret ved HP.
Og på den måde få vished for at den virkelig holder "stuetemperatur"
--
/Henning, Sydfyn
e-mail : % vov.

Fra : ottesen

Dato : 03-12-02 22:04

"Henning Sørensen" <hkks@vov.privat.dk> wrote in message
> [...]
> betinger dig, at du kan checke serienummeret ved HP.
> Og på den måde få vished for at den virkelig holder "stuetemperatur"

Nåja - det var da en mulighed... Men hvad/hvor meget kan HP se udfra
serienummeret - og hvor meget vil de fortælle mig?

/Ottesen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-12-02 10:22

ottesen skrev:

> Hvorfor er HP's bærbare så dyre?

Måske fordi HP har regnet sig frem til, at det er den pris som folk vil
betale for dem?
Og hvis foilk vil gi mere for HP end andet, hvorfor så sætte prisen ned
?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 03-12-02 10:55

Søren C. Fischer (soren@fischer-streton.dk.invalid) skrev:

> Måske fordi HP har regnet sig frem til, at det er den pris som folk
> vil betale for dem?
> Og hvis foilk vil gi mere for HP end andet, hvorfor så sætte prisen
> ned ?

Er disse HP maskiner godkendt til brug på skibe og sådant?
Eller findes disse godkendelser ikke mere i dag?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Esben

Dato : 03-12-02 17:49

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Er disse HP maskiner godkendt til brug på skibe og sådant?
> Eller findes disse godkendelser ikke mere i dag?

Hmm, de fandtes for 3-4 år siden, men jeg mener kun det var
Vectra-serien der var godkendt, omend jeg kan huske forkert. Prøv at
kontakte Lloyds, DNV eller lignende.

--
Esben

Fra : Jørgen Storgaard

Dato : 04-12-02 01:06

Hej Til alle

Hvorfor er HP så dyre. Fordi der står HP på dem

Hilsen

Jønne

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-12-02 01:18

"Jørgen Storgaard" <storgaard@adslhome.dk> skrev
> Hvorfor er HP så dyre. Fordi der står HP på dem

Tillykke. Det var dagens dummeste svar.
Du har vundet en brugt vingummibamse.

-
Peter

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-12-02 21:59

Chuke Mimergolf wrote:
> "Jørgen Storgaard"
>
> Tillykke. Det var dagens dummeste svar.
> Du har vundet en brugt vingummibamse.

Njaa. Jeg er tilbøjlig til at give Jørgen ret.

mvh
Henning

Fra : **TwN**

Dato : 15-12-02 23:02

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> wrote in message

> Njaa. Jeg er tilbøjlig til at give Jørgen ret.

Det vil jeg så nok også, lidt... Da HP går lidt op i design... og design
koster jo penge...
fx. hvorfor er Versatchi eller Gutchi dyrt(hved squ ik lige hvor'n det
staves..)??
det er jo også fordi der står deres mærke på, ik?

**TwN**

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-02 15:13

>"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> wrote in message

>Det vil jeg så nok også, lidt... Da HP går lidt op i design... og design
>koster jo penge...
Design er rigtigt nok dyrt, men det kan være pengene værd.

>fx. hvorfor er Versatchi eller Gutchi dyrt(hved squ ik lige hvor'n det
>staves..)??
PGA snobbethed, kun derfor. De vil se meget bedre ud med en kugle i panden.

>det er jo også fordi der står deres mærke på, ik?
Måske også lidt deraf. :-/

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 05-12-02 13:28

> [...]
> at købe HP Omnibooken frem for en Dell? Jeg har længe været lun på en
> Dell men har fået et tilbud på en brugt HP Omnibook vt6200 - det er

HP = High Price.....

/Brian

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-02 17:10

"Brian Bilenberg" <news@bilenberg.dk> skrev i

> HP = High Price.....

Du får, hvad du betaler for. Men hvis du hellere vil spare et par
tusinde og købe en Medion eller et andet inferiørt "mærke", så lad være
med at hye op, når du finder ud af at tastaturet er noget bras, maskinen
støjer og skærmen er mælkehvid efter et par ugers brug.

mvh
Peter

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 05-12-02 19:31

> [...]
> med at hye op, når du finder ud af at tastaturet er noget bras, maskinen
> støjer og skærmen er mælkehvid efter et par ugers brug.

Rolig nu. Jeg ytrede mig ikke om hvorvidt HP er noget værd eller ej. Jeg kom
bare med en åbenlys forklaring.

Jeg køber heller ikke "billige" bærbare. Men jeg må indrømme at Dell's
kvalitet efter min mening er ret god, så når min IBM'er (findes der andre
når det drejer sig om bærbare?) skal skiftes vil jeg overveje Dell ret
kraftigt...

/Brian

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-12-02 00:15

"Brian Bilenberg" <news@bilenberg.dk> skrev

> Rolig nu. Jeg ytrede mig ikke om hvorvidt HP er noget værd eller ej.
Jeg kom
> bare med en åbenlys forklaring.

Ok. Har bare hørt alt for mange, der går rundt og råber "røveri", så
snart de skal betale mere end det allerbilligste, de kan opdrive, og som
derefter råber "svindel og humbug", når de opdager at det nyindkøbte
discount-vidunder alligevel ikke er så vidunderligt

> [...]
andre
> når det drejer sig om bærbare?) skal skiftes vil jeg overveje Dell ret

Ok. IBM's bærbare ligger efter min mening flere (pris)klasser over
Dells. Dermed mener jeg ikke Dell er noget dårligt valg, men havde jeg
pengene til en IBM ville jeg personligt ikke være i tvivl. De forstår at
lave noget i et design, der minder om en hybrid mellem en kampvogn og en
en spolebåndoptager fra 70'erne, og så alligevel få en superfed maskine
ud af det

mvh
Peter

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 08-12-02 12:16

> [...]
> derefter råber "svindel og humbug", når de opdager at det nyindkøbte
> discount-vidunder alligevel ikke er så vidunderligt

Rigtigt. Har selv arbejdet lidt med service på nogle skrammelmaskiner og
hvad der gik i stykker på dem er ikke småting.

> [...]
> lave noget i et design, der minder om en hybrid mellem en kampvogn og en
> en spolebåndoptager fra 70'erne, og så alligevel få en superfed maskine

Men desværre er pengene ofte en vigtig parameter og så må man jo vurdere om
man virkelig har brug for den aller bedste kvalitet eller om man måske kunne
nøjes med mindre og spare nogle 1000kr. I den forbindelse synes jeg, med det
kendskab jeg har til dell, at de er et godt alternativ og ihvertfald mange
gange bedre end de såkaldte skrammel maskiner fra computer
supermarkederne...

/Brian

Fra : Henning

Dato : 08-12-02 13:14

Til gengæld er der himmelvid forskel på servicen! Går din IBM i
stykker hentes den hjem til værkstedet, og du skal undvære den minimum
en uge. Dell'en derimod repareres på stedet dagen efter den er
fejlmeldt!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 10-12-02 18:34

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev

> [...]
> stykker hentes den hjem til værkstedet, og du skal undvære den minimum
> en uge. Dell'en derimod repareres på stedet dagen efter den er

Det kommer helt an på, hvad du har betalt for den og hvilke
tillægsydelser du har købt. Når du køber en Dell er du ikke pr.
automatik garanteret onsite-reparation - det er en service du betaler
ekstra for. Sådan forholder det sig også ved IBM.

mvh
Peter

Fra : Howard

Dato : 06-12-02 10:55

> [...]
> at købe HP Omnibooken frem for en Dell? Jeg har længe været lun på en
> Dell men har fået et tilbud på en brugt HP Omnibook vt6200 - det er

HP står for Højre Pris!

Carsten