Folketinget vil lukke nogle af TDC´s NG'er
Fra : Martin

Dato : 03-12-02 00:16

Nu rabler det sgu da for de IT-politiske ordførere:

http://shor.ter.dk/288673315

Artiklen gengivet herunder
---------------------------
Politisk krav om lukning af piratcentraler

Flere it-ordførere kræver politisk aktion mod teleselskabet TDC, der via sine
nyhedsservere gør piratkopiering mulig.

It-ordfører Thomas Adelskov (S) siger til Jyllands-Posten, at teleselskabet burde »
skamme sig over sin rolle« og Dansk Folkeparti vil bede videnskabsminister Helge
Sander (V) om en vurdering af TDC's rolle i piratkopieringen.

Teleselskabet bliver kritiseret for at lægge teknologisk rygsølje til en række
nyhedsgrupper, der befatter sig med at udveksle ophavsretsbeskyttet materiale.

Problemet vil flytte
Kritikken kommer ikke mindst fra AntiPiratGruppen, en forening af rettighedshavere,
der forsøger at modvirke ulovlig kopiering. Gruppen peger blandt andet på, at
internetudbyderen Tiscali har slukket for en række nyhedsgrupper, der udvekslede
ulovligt materiale.

Hos TDC Internet tror man ikke, at problemet med piratkopiering kan løses ved at
lukke nyhedsgrupperne. »Vi er meget villige til at se på problemerne sammen med
plade og filmproducenterne, men faktum er, at hvis vi lukker de grupper, som de
kræver, så flytter problemet bare«, siger TDC Internets markedsdirektør Martin
Lippert til Jyllands-Posten.

skib

(2. dec 2002 kl. 09:30)

Resultatet bliver:

TDC mister mange kunder hvis de udøver censur på USENET

Flere vil så abonnerer på en regulær USENET udbyder som http://www.newsfeeds.com/
http://eee.easynews.com/ http://giganews.com OSV

Og hvad vil folketinget så gøre ?

--
Med venlig hilsen Martin

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-12-02 00:18

"Martin" <martindanielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og hvad vil folketinget så gøre ?

Vaske deres hænder.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-12-02 00:55

Hej Martin, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Resultatet bliver:
>
> TDC mister mange kunder hvis de udøver censur på USENET

Bortset fra at det for 117. gang intet har med censur at gøre, hvorfor
skulle TDC miste kunder?

> Flere vil så abonnerer på en regulær USENET udbyder som
> http://www.newsfeeds.com/ http://eee.easynews.com/
> http://giganews.com OSV

Jamen du skal da bruge netadgang for at anvende de newsservere.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter T.

Dato : 03-12-02 10:32

Rudi Stegen wrote:

> Jamen du skal da bruge netadgang for at anvende de newsservere.

Nej. Man får bare bits og bytes sendt med storken. :)

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Kim

Dato : 04-12-02 11:34

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message
> Bortset fra at det for 117. gang intet har med censur at gøre, hvorfor
> skulle TDC miste kunder?

Fordi man vil da hellere hjælpe med at få noget mere sund konkurrence,
så når nu tdc ikke mere har deres super news servere at tilbyde, så kan man
da lige så godt vælge en anden udbyder, det skal da ikke være nogen
hemlighed
at det har jeg da tænkt mig, man kan jo altid vende tilbage til tdc hvis man
ikke
er tilfreds det nye sted :) hvo intet vover intet vinder ;)

Fra : Thore

Dato : 03-12-02 13:06

On Mon, 2 Dec 2002 23:15:44 +0000 (UTC), Martin
<martindanielsen@hotmail.com> wrote:

>Nu rabler det sgu da for de IT-politiske ordførere:
>
>Politisk krav om lukning af piratcentraler
>
>Flere it-ordførere kræver politisk aktion mod teleselskabet TDC, der via sine
>nyhedsservere gør piratkopiering mulig.

Nu må vi snart have en politisk manifestation mod for Shell, Texaco, Q8,
Statoil m.fl....:)

På deres "servere" leveres brændstof, så "slutbrugerne" kan overskride
fartgrænsen...fy, skamme :)

Det samme gælder for: House of Prince, De danske Spritfabrikker,
Carlsberg etc...:)

Problemet er, at alle de nævnte foretagender sørger for, at brugerne
erlægger en rimelig klatskilling i afgift pr.år...det er faktisk en
lukrativ forretning at være "stat"....

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-02 16:39

Thore skrev:

>Nu må vi snart have en politisk manifestation mod for Shell, Texaco, Q8,
>Statoil m.fl....:)

>På deres "servere" leveres brændstof, så "slutbrugerne" kan overskride
>fartgrænsen...fy, skamme :)

Ikke nok med det. De støtter skam også bankrøvere, rambuktyve og
narkopushere ved at sælge dem benzin.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-12-02 16:47

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke nok med det. De støtter skam også bankrøvere, rambuktyve og
> narkopushere ved at sælge dem benzin.

.... og Folkeskolen har givet dem den basale uddannelse.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Emil

Dato : 03-12-02 22:09

Martin <martindanielsen@hotmail.com> wrote in

> [...]
> teleselskabet burde » skamme sig over sin rolle« og Dansk Folkeparti
> vil bede videnskabsminister Helge Sander (V) om en vurdering af TDC's

Ahh.. det er altid dejligt at se politikere blande sig i ting de ikke
fatter en sk*d af..

--
*/Emil

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-12-02 07:36

Emil <emil@spam.trap> wrote:

>Ahh.. det er altid dejligt at se politikere blande sig i ting de ikke
>fatter en sk*d af..

Det er TDC's eget valg, om de vil udbyde binaere grupper, der
primaert er fyldt med materiale, der kraenker ophavsretten. Det
har de saa valgt at goere. Man behoever faktisk ikke at vide saa
forfaerdeligt meget om usenet for at kunne vurdere, om man synes,
TDC boer skamme sig.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Emil

Dato : 05-12-02 16:28

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in

> [...]

"Flere it-ordførere kræver politisk aktion mod teleselskabet TDC, der via
sine nyhedsservere gør piratkopiering mulig."

Tilsyneladende mener politikkerne ikke at det er op til TDC at bestemme.

> Det har de saa valgt at goere. Man behoever faktisk ikke at vide saa
> forfaerdeligt meget om usenet for at kunne vurdere, om man synes,
> TDC boer skamme sig.

Muligvis ikke, men det er ikke desto mindre interessant at se hvordan
politikkerne farer op af stolene over noget, som har foregået i flere år,
på grund af en enkelt artikel i JP.

--
*/Emil

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-12-02 18:43

Emil <emil@spam.trap> wrote:

>"Flere it-ordførere kræver politisk aktion mod teleselskabet TDC, der via
>sine nyhedsservere gør piratkopiering mulig."
>
>Tilsyneladende mener politikkerne ikke at det er op til TDC at bestemme.

Du misforstaar mig. Man har altid et valg. Det betyder ikke
noedvendigvis, at man kan vaelge uden konsekvenser.

>Muligvis ikke, men det er ikke desto mindre interessant at se hvordan
>politikkerne farer op af stolene over noget, som har foregået i flere år,
>på grund af en enkelt artikel i JP.

Der er ikke noget nyt i, at der skal en avisartikel til for at
faa en politiker til at reagere. Det betyder ikke noedvendigvis,
at reaktionen er forkert.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Emil

Dato : 06-12-02 22:40

> Du misforstaar mig. Man har altid et valg. Det betyder ikke
> noedvendigvis, at man kan vaelge uden konsekvenser.

Hvis konsekvenserne kom gennem en retssag ville det være fint nok, men
folketinget har intet at gøre i en sag som denne.

> Der er ikke noget nyt i, at der skal en avisartikel til for at
> faa en politiker til at reagere. Det betyder ikke noedvendigvis,
> at reaktionen er forkert.

Nej, men det betyder stadig at politikkerne ikke har nogen indsigt i hvad
de roder med. Hvilket var hvad jeg brokkede mig over i mit indledende
indlæg :)

Nu har jeg aldrig brugt Usenet til at hente ulovlige ting, men princippet i
at folketinget vil fortælle et privat firma hvilke grupper de må hoste
generer mig. Hvad bliver det næste? At der kommer regler for hvilke
hjemmesider man må besøge?

--
*/Emil

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-12-02 11:33

Emil <emil@spam.trap> wrote:

>Hvis konsekvenserne kom gennem en retssag ville det være fint nok, men
>folketinget har intet at gøre i en sag som denne.

Enig. Men derfor kan Folketingets medlemmer godt have ret til en
holdning, og den slags er de som bekendt ret vilde med at lufte,
naar de ser en mikrofon.

> [...]
>at folketinget vil fortælle et privat firma hvilke grupper de må hoste
>generer mig. Hvad bliver det næste? At der kommer regler for hvilke

Folketingen skal lave generel lovgivning. Enkeltsager er ikke
deres omraade. Det glemmer de af og til.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-02 13:43

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Folketingen skal lave generel lovgivning.

Hvilket der også er på dette område.

Det er lov om tjenester i informationssamfundet, der regulerer området
og ikke lov om ophavsret som den juridiske "ekspert" tilsyneladende
tror.

Lovens §15 snakker om midlertidig lagring af data hos tjenesteyderen.
Af §en fremgår det, at udbyderen ikke er ansvarlig for sådan en
lagring.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020022730-REGL

Hvis vi skulle klandre udbyderen skal man måske op i §14 pkt. 1, der
omtaler tilfælde, hvor udbyderen selv tager initiativ til
transmissionen, hvilket man måske kunne argumentere for er tilfældet
når en nyhedsgruppe oprettes.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-12-02 17:08

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Hvilket der også er på dette område.

Det var jo egentlig det, jeg ville hen til.

>Det er lov om tjenester i informationssamfundet, der regulerer området

Jaja, det har jeg vist skrevet i en snes indlaeg gennem den
sidste maaned.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-12-02 00:52

Emil wrote:
> [...]
> at folketinget vil fortælle et privat firma hvilke grupper de må hoste
> generer mig. Hvad bliver det næste? At der kommer regler for hvilke

Nej nej, du mener naturligvis, at der kommer regler der siger hvilke hjemmesider
din udbyder må lade dig besøge.
Hvis du fx. kan få lov til at kigge på http://fosi.da.ru, jamen så spiller din
udbyder jo en uheldig rolle, specielt hvis denne side er cached i deres proxy
da de jo så giver dig adgang til siden fra deres egne servere..

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : Emil

Dato : 08-12-02 04:18

Hans Joergensen <haj@cracksrv.nathue.dk> wrote in

> Nej nej, du mener naturligvis, at der kommer regler der siger hvilke
> hjemmesider din udbyder må lade dig besøge.
Ja, for nu at skære det ud i bølgepap :)

> [...]
> spiller din udbyder jo en uheldig rolle, specielt hvis denne side er
> cached i deres proxy da de jo så giver dig adgang til siden fra deres
Hvis filerne er cached hos udbyderen kan jeg godt se problematikken, men
jeg er generelt ikke glad for at Internettet som det er i dag bliver mindre
frit og mere reguleret.

Ytringsfrihed bliver, alt for ofte, brugt som augment for hvad der skal
være frit på nettet, men ikke desto mindre er det min mening at
ytringsfriheden bliver alvorligt indskrænket den dag lovgivningen (men ikke
isp'en) dikterer hvilke steder den private kunde har adgang til på nettet.

--
*/Emil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-02 07:28

Emil skrev:

> [...]
>isp'en) dikterer hvilke steder den private kunde har adgang til på nettet.

Du stiller det hele på hovedet. Ytringsfrihed har noget at gøre
med at ytre sig, ikke med at erfare hvad andre ytrer.

Man kan mene om den foreliggende sag hvad man vil, men der er
ikke tale om censur. Der er tale om at fortolke eksisterende love
i forhold til nogle dagligdags hændelser. Det er der i sig selv
ikke noget suspekt i.

--
Bertel

Fra : Emil

Dato : 08-12-02 13:15

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> Du stiller det hele på hovedet. Ytringsfrihed har noget at gøre
> med at ytre sig, ikke med at erfare hvad andre ytrer.
>
> Man kan mene om den foreliggende sag hvad man vil, men der er
> ikke tale om censur.

Ja. Censur er mere passende, jeg tror det var blevet lidt for sent

--
*/Emil

Fra : Emil

Dato : 08-12-02 13:19

> [...]

> ikke tale om censur. Der er tale om at fortolke eksisterende love
> i forhold til nogle dagligdags hændelser. Det er der i sig selv

Der er ikke tale om censur da der ikke er taget nogen lovmæssig aktion fra
folketinget, endnu. Så vidt jeg har forstået er kernen i problemet at man
med de eksisterende love ikke kan skide ind overfor TDC?

--
*/Emil

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-12-02 13:42

Emil <emil@spam.trap> writes:

>Der er ikke tale om censur da der ikke er taget nogen lovmæssig aktion fra
>folketinget, endnu. Så vidt jeg har forstået er kernen i problemet at man
>med de eksisterende love ikke kan skide ind overfor TDC?

Jeg synes, hele debatten er vendt på hovedet. ISPerne er bare
formidlere. Det er dem, der poster ophavsretsbeskyttede (eller
direkte ulovlige) materialer, man skal gå efter.

De fleste (danske) news-servere har allerede rigeligt med data
i headeren til, at man kan finde tilbage til personen. Det er
jo heller ikke noget dansk problem, så for udenlandske servere
kan rettighedshaverne blot lade det lokale kontor håndtere de
sager.

Man kunne passende lade loven sige, at udbydere, der ikke kan
stille data om den pågældende persons postings til rådighed i
forbindelse med en retssag, selv er ansvarlig for distributionen.
Medmindre der er tale om et uheld eller lignende, der gør, at
den konkrete sags logfiler er gået tabt ved en brand eller den
slags.

Danske udbydere skal slet ikke ændre praksis i den sammenhæng -
det er blot fokus fra rettighedshavernes side, der skal ændres.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-02 14:01

Klaus Ellegaard skrev:

>Danske udbydere skal slet ikke ændre praksis i den sammenhæng -
>det er blot fokus fra rettighedshavernes side, der skal ændres.

Helt enig.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-12-02 14:49

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Tjaee ... man kan vel sammenligne problematikken med Folkeskolen og dens
kopiering af ophavsretlige beskyttede bøger.... men det er nok en helt anden
sag, trods det faktum at alle billederne i bøgerne er på dansk..!!!

Mærkelig form for moral .. moral er godt ... dobbeltmoral er dobbelt så
godt.....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-02 17:46

Bjørn Jørvad skrev:

>Tjaee ... man kan vel sammenligne problematikken med Folkeskolen og dens
>kopiering af ophavsretlige beskyttede bøger...

Nej, det kan man ikke. Folkeskolerne har en aftale med Copydan og
betaler hvert år et beløb i forhold til elevtallet for retten til
at tage kopier i et vist omfang. Dette omfang er blevet målt op
ved at en række udvalgte skoler skulle rapportere alle kopier i
et skoleår, og et gennemsnit er derefter fastsat som norm.

>men det er nok en helt anden sag

Nemlig.

>Mærkelig form for moral .. moral er godt ... dobbeltmoral er dobbelt så godt.....

Tønder buldrer godt. Tomme tønder buldrer dobbelt så godt.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-12-02 17:57

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, det kan man ikke. Folkeskolerne har en aftale med Copydan og
> betaler hvert år et beløb i forhold til elevtallet for retten til
> at tage kopier i et vist omfang.

Jo man kan.

Du har ret til at tage kopier af dine CD´er til eget brug altså i et vist
omfang. For dette betaler du en afgift på de tomme CD-medier.

> Tønder buldrer godt. Tomme tønder buldrer dobbelt så godt.

Sikke en larm vi laver ... sagde musen til elefanten, da de trampede rundt i
spinatbedet.

PS: Nu har blankemedieafgiften ikke ramt forbrugeren så hårdt. De køber
deres blankemedier i udlandet. Den som virkelig har betalt festen, er
næringslivet. Denne har en dramatisk nedgang i salget af blankemedier.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 09-12-02 00:44

Bjørn Jørvad wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jo man kan.

Så fortæl os hvad du mener det har at gøre med spørgsmålet, om hvorvidt
man skal gå efter dem der poster (ulovlige) kopier eller dem der driver
en newsserver.

--
Don't waste space

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-12-02 00:49

"Thomas" <inthenews@corell.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så fortæl os hvad du mener det har at gøre med spørgsmålet, om hvorvidt
> man skal gå efter dem der poster (ulovlige) kopier eller dem der driver
> en newsserver.

Ikke en skid ... snakken tog en drejning.

Til ovennævnte spørgsmål ville jeg da mene, man skulle gå efter begge
parter.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-12-02 17:56

Klaus Ellegaard wrote:
> [...]
> jo heller ikke noget dansk problem, så for udenlandske servere
> kan rettighedshaverne blot lade det lokale kontor håndtere de

Nemlig ..
Men det har de nok ikke tænkt sig

mvh Hans