Vurdering af ny computer
Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-12-02 21:14

Jeg har forstillet mig at samle en ny computer med disse dele:

Bundkort:   Intel Rexburg D845GRGL microATX Retail    1090,-
CPU:      Pentium4 Northwood2 2.533GHz In-a-Box    2274,-
Ram:      Tech-Trade 512MB PC2100         1169,-
Kabinet:      Aopen Slim PC H340A 180w
367,-
Harddisk:   Brugt Fujitsu Fluid 40 GB ATA66

Er det noget i kunne forestille jer kunne bruges? Kom bare med jeres
ærlige mening...

Jeg har selv lige et par spørgsmål til den !!
-    Jeg spiller ikke så meget, men kan det onboard grafikkort
   klare et enkelt spil f.eks. GTA3 en sjælden gang?
-    Er en 180w strømforsyning nok? Også hvis jeg måske sætter et
   GF4 eller noget i senere?
-   Jeg vil gerne have en meget støjsvag computer, kan jeg gøre
   mere for at få den til at larme mindre? (strømforsyning)

Håber der er nogen der vil give en lille komentar, gerne fornuftig !!
Gerne erfaringer....

Hilsen Michael

Fra : Martin K

Dato : 02-12-02 21:28

Michael Nielsen wrote:
> Jeg har forstillet mig at samle en ny computer med disse dele:
>
> Bundkort: Intel Rexburg D845GRGL microATX Retail 1090,-

Ville aldrig købe et microATX. Simpelhen for lidt plads, for få PCI slots
mv. Og til 1000 - 1200 kan du få et fornuftigt fullsize ATX board i stedet
for...

> CPU: Pentium4 Northwood2 2.533GHz In-a-Box 2274,-

Sikkert fint hvis du er vild med Intel...

> Ram: Tech-Trade 512MB PC2100 1169,-

Ville nu købe Kingston eller Samsung, og hvorfor ikke PC2700 når du nu er
igang.

> Kabinet: Aopen Slim PC H340A 180w 367,-

Er du gal mand! 180W er aaaalt for lidt! Minimun 300W skal der til, og
PSU'en skal være P4-ready... Men alt det der slim-ting skræmmer mig lidt.
Hvad med et AOpen H700 - mener jeg det hedder. Det er sq en fed kasse...

> Harddisk: Brugt Fujitsu Fluid 40 GB ATA66

Sikkert fin, men jeg ville nok op i noget ATA100 eller ATA133... Når du nu
er igang...

> Er det noget i kunne forestille jer kunne bruges? Kom bare med jeres
> ærlige mening...

Det er som om du prøver at spare, men sparer på de helt forkerte steder. Det
mest fatale er bundkort og kabinet. Resten er sikker ok!

> Jeg har selv lige et par spørgsmål til den !!
> - Jeg spiller ikke så meget, men kan det onboard grafikkort
> klare et enkelt spil f.eks. GTA3 en sjælden gang?

Onboard kort er jo blevet bedre med tiden, men når jeg hører det ord løber
det koldt ned af nakken på mig. Jeg får kuldegysninger mv. Et rigtig
grafikkort er hvad der skal til. Ligegyldigt om du spiller eller ej. Så du
kan vælge frit fra Matrox over ATi til nVidia...

> - Er en 180w strømforsyning nok? Også hvis jeg måske sætter et GF4 eller
noget i senere?

Nej! Slet ikke...

> - Jeg vil gerne have en meget støjsvag computer, kan jeg gøre
> mere for at få den til at larme mindre? (strømforsyning)
Noget Magic fleece inde i kabinettet har jeg hørt burde virker ok... har
aldrig selv brugt sådan noget... Hvis du vælger kvalitetsblæsere fra Papst
eller Power Coloer skulle det nok gå...

> Håber der er nogen der vil give en lille komentar, gerne fornuftig !!
> Gerne erfaringer....

Har forsøgt - sådan lidt i hvert fald

--
Martin K

Fra : Thomas

Dato : 02-12-02 21:40

Så vidt jeg kan se, kan de nævnte mb kun klare op til 2.4 ghz

Hvilken vga-chip sidder der på kortet ?

m.v.h.

Thomas

Fra : [9000] Rasmus Vester~

Dato : 02-12-02 23:12

> Er du gal mand! 180W er aaaalt for lidt! Minimun 300W skal der til, og
> PSU'en skal være P4-ready... Men alt det der slim-ting skræmmer mig lidt.
> Hvad med et AOpen H700 - mener jeg det hedder. Det er sq en fed kasse...

Hmm hvad begrunder du det med. Hvad er det i den computer der skulle bruge
så meget strøm. PSU'en er P4 klar. Har selv kigget på det kabinet.

En "alm" pc bruger mellem 60 og 90 watt i idle og okring 110 -130 watt ved
load (kilde:
http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=inde
x&req=viewarticle&artid=28&page=1 se under "How much power"). Så længe
PSU'en er af en ordentlig kvalitet, burde det ikke være et problem

Det eneste jeg ville bekymre mig om ved kabinettet er, at det kun tager
low-profile pci og agp kort, så det skal du lige overvej..

Mvh
Rasmus

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-12-02 23:37

Tja, det hjalp mig ikke helt vildt meget....

Nu er der en stemme for og en stemme imod at en 180w strømforsyning
kan klare sådan en her !!

Diskutionen omkring micro-ATX og almindelig gider jeg ikke tage, det
må vel være mit problem om der er sokler nok.

Men hvad kan sådan et onboard grafikkort? Det er et Intel Exstreme
tror jeg det hed...

Martin nævnte PC2700, er der nogen fordel ved det?

Det med procesoren vil jeg lige undersøge, jeg har ikke lige tænkt
nærmere over hvor stor CPU den kan klare !!

Fra : Leony

Dato : 03-12-02 07:47

"Michael Nielsen" <skeem@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er der en stemme for og en stemme imod at en 180w strømforsyning
> kan klare sådan en her !!

Der sker ikke noget ved at prøve den (den følger jo med det kabinet du har
valgt)´, du brænder ikke noget af eller kommer galt afsted på andre måder.
Hvis PSU'en ikke kan trække dit system vil det resultere i et meget ustabilt
system. Hvis dette er tilfældet kan du købe en kraftigere PSU.

> Men hvad kan sådan et onboard grafikkort? Det er et Intel Exstreme
> tror jeg det hed...

Jeg har fundet en test, som vist nok er den rigtige chip/chipset:
http://www.hardware-unlimited.com/reviews/845g/index2.shtml
og det lyder ikke som et super grafikuhyre, der bare
spiller...spiller....spiller (forudsat at det er det rigtige jeg har
fundet).

> Martin nævnte PC2700, er der nogen fordel ved det?

Hvis boardet understøtter det, så vil det gå lidt hurtigere (det er vist
uofficielt understøttet).
Hvis ikke vil det kun være en fordel hvis du vil overclocke (hvilket du ikke
vil, når du køber et Intelboard).

> Det med procesoren vil jeg lige undersøge, jeg har ikke lige tænkt
> nærmere over hvor stor CPU den kan klare !!

Mon ikke der findes en BIOS opdatering, så det kan køre med en større
processor.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Esben

Dato : 03-12-02 08:47

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

> noget i senere?
>
> Nej! Slet ikke...

Det er da vist en myte at ingenting under 300 watt kan trække et P4
system. En 180 watt psu kan i mange tilfælde godt bruges, specielt kan
jeg ikke se noget problem hvis den er P4 godkendt. Problemer kan dog
opstå ved grafikkort der bruger uforholdsmæssigt meget strøm, mange
harddiske etc - i et desktop mini-atx kabinet er der dog sjældent plads
til mere end 1 harddisk og 1 cd-drev, og her vil det eneste farlige være
grafikkortet.

--
Esben

Fra : Leony

Dato : 03-12-02 07:50

> - Jeg vil gerne have en meget støjsvag computer, kan jeg gøre
> mere for at få den til at larme mindre? (strømforsyning)

Du kan skifte blæseren i strømforsyningen med en mere lydsvag model (du
mister selvfølgelig den garanti der måtte være tilbage på strømforsyningen).
Husk at din CPU blæser også kan larme en del.
news:dk.edb.hardware.stoej er det helt rigtige sted at spørge om dette.
Spørgsmål om en støjsvag computer besvares/diskuteres dagligt i denne
gruppe.

Fra : Esben

Dato : 03-12-02 08:46

> [...]
> Kabinet: Aopen Slim PC H340A 180w
> 367,-
> Harddisk: Brugt Fujitsu Fluid 40 GB ATA66

Vær opmærksom på om der er plads til et fullsize AGP-kort i kabinettet,
HVIS du nu en dag vil opgradere, og om PSU'en i samme tilfælde er stor
nok.

--
Esben