Hjælp til opgradering af pc'er.
Fra : Vega

Dato : 02-12-02 21:11

Hej gruppe.

Jeg har følgende pc nu:

AMD Athlon Tbird 1,2 Ghz
Soltek SL-75KAV bundkort
384 mb pc133 ram
Geforce 4 Ti4400
IBM 30 Gb harddisk

Hvad skal jeg opgradere til? Vil max bruge omkring 5000 - 6000 kr.

Evt. et sted over nettet hvor man kan købe tingene billigt samlet.

Håber på gode råd og svar.

Mvh. Lars.

Fra : Leony

Dato : 03-12-02 08:03

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg opgradere til? Vil max bruge omkring 5000 - 6000 kr.

Med det beløb kan du købe en helt ny computer.
Skriv lidt om hvad du bruger din computer til og hvilke krav du har (skal du
bruge en brænder, USB 2 osv). Hvis du udelukkende chatter på Jubii, så er
der ingen grund til at købe nyt. Spiller du derimod og redigerer video, så
kan du godt bruge noget mere power.

Hvis du skal opgradere, så vil jeg foreslå:
Athlon XP 2000+ (måske bedre, det kommer an på pengene).
Asus bundkort (vælg selv model med features som du finder nyttige).
512 MB Samsung DDR-RAM pc2700.
Western Digital 80 GB harddisk med 8 MB cache.
Evt ny strømforsyning.

> Evt. et sted over nettet hvor man kan købe tingene billigt samlet.

www.edbpriser.dk viser de billigste forhandlere af et givent produkt i
Danmark. Så kan du vælge at købe hele molevitten der hvor du kan få det du
ønsker billigst.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Johnny

Dato : 03-12-02 11:02

> [...]
> Athlon XP 2000+ (måske bedre, det kommer an på pengene).
> Asus bundkort (vælg selv model med features som du finder nyttige).

Hvis han er tilfreds med hans soltek kav75 bundkort og det er af nyere dato
kan en biosopdatering til Q11 gøre at det kan understøtte XP 2200 +

Hilsen
Johnny

Fra : Leony

Dato : 03-12-02 13:02

"Johnny" <noemail@nixingenemailadresse.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis han er tilfreds med hans soltek kav75 bundkort og det er af
> nyere dato kan en biosopdatering til Q11 gøre at det kan understøtte
> XP 2200 +

Selvfølgelig, det var en ting jeg tænkte over, men ikke nåede at få skrevet.
Så skal der bare findes et revisionsnummer på boardet, hjælp til det her:
http://www.soltek.de/English/faq/75KAV.html

Personligt synes jeg dog det er synd, at købe en monster processor og så
nøjes med nogle RAM der er 2 år gamle - også selvom forskellen måske ikke er
superstor.

Fra : Vega

Dato : 03-12-02 17:09

Det er jeg men vil gerne kunne bruge DDRram, så dermed bliver jeg jo nød til
at skifte bundkort også. Jeg havde tænkt på et soltek igen. USB 2 og alt det
der ved jeg ikke så meget om.

Mvh. Lars.

Fra : Vega

Dato : 03-12-02 17:12

Jeg bruger den mest til spil. Sidste nye så jo hurtigere jo bedre.

Mvh. Lars.

Fra : Leony

Dato : 04-12-02 07:40

> Jeg bruger den mest til spil. Sidste nye så jo hurtigere jo bedre.

Jeg holder stadig ved mit første bud så:
Athlon XP 2000+ (måske bedre, det kommer an på pengene).
736 kr

Asus bundkort (vælg selv model med features som du finder nyttige).
Her vil du helst have Soltek, fair nok, der er masser af vælge imellem.
576-1100 kr

512 MB Samsung DDR-RAM pc2700.
256 MB = 686 kr
512 MB = 1349 kr

Western Digital 80 GB harddisk med 8 MB cache.
1061 kr

Evt ny strømforsyning.
? kr , mange muligheder, måske køber du et nyt kabinet i stedet for.

Hvis du mangler brænder eller lignende, så burde du nemt kunne finde det.

Fra : Vega

Dato : 04-12-02 16:13

Jeg har selv tænkt på følgende:

Athlon XP 2700+
Soltek SL-75FRV
Samsung DDRram pc2700 512 mb
En ny strømforsyning af en eller anden art.
Og så den harddisk som nævner kunne jeg godt finde at købe.

Lyder det ok? Jeg skal bare finde ud af hvor det kan købes billigst samlet.

Mvh. Lars.

Fra : Leony

Dato : 05-12-02 07:23

> [...]
> Og så den harddisk som nævner kunne jeg godt finde at købe.
> Lyder det ok? Jeg skal bare finde ud af hvor det kan købes billigst

Det synes jeg ikke lyder tosset, jeg kender dog ikke motherboardet - jeg er
ikke så hooked på Soltek.
Husk at købe en ordentlig køler. Kan varmt anbefale en ThermalTake, bestem
selv modellen.

Den nemmeste måde, synes jeg, at finde de billigst på er at gå ind på
edbpriser og se hvad tingene koster hos de enkelte forhandlere. Så vil du
hurtigt kunne få et overblik over hvor det kan betale sig at købe. Måske det
er billigst at købe det 2 forskellige steder. Bare husk at tage højde for
fragt.

Fra : Vega

Dato : 05-12-02 18:40

> [...]
> ikke så hooked på Soltek.
> Husk at købe en ordentlig køler. Kan varmt anbefale en ThermalTake, bestem

Hvilken model af ThermalTake synes du er bedst?

Mvh. Lars.

Fra : Leony

Dato : 06-12-02 07:48

> Hvilken model af ThermalTake synes du er bedst?

Selv har jeg en Silent Viking (til P4), den er glimrende.
Du skal først og fremmest købe en blæser der svarer til din processor,
derefter skal du kigge efter hvor meget blæseren larmer (nogle bryder sig
ikke om støj). Ud fra dette skal du vælge din model.

Fra : Vega

Dato : 06-12-02 18:28

Hvad med en Silent Viking II. Er det noget der dur til en XP 2700+? Den skal
både køle godt og være rimelig lydsvag.

Mvh. Lars.

Fra : Leony

Dato : 06-12-02 23:37

> Hvad med en Silent Viking II. Er det noget der dur til en XP 2700+?
> Den skal både køle godt og være rimelig lydsvag.

Er det den der hedder Silent Viking SE (second edition sikkert), det er en
model med lysdioder?
I så fald er den kun godkendt til XP 2000+, så det går vist ikke i følge
producenten.

Fra : Vega

Dato : 07-12-02 12:31

> [...]
> model med lysdioder?
> I så fald er den kun godkendt til XP 2000+, så det går vist ikke i følge

Det denne her:

Thermal Take Technology Silent Viking II
Type: Cooler
Max CPU Speed: XP 2600+ (2200MHz)
Socket: Socket A / Socket 370
Power: 12V (2,4W)
Size: 80x80x25mm
Speed: 2200RPM (+/- 10%)
Noise: 19dB
CFM: 32,4
Weight: 400g
Warranty: 2 Years

Jeg har også tænkt på denne her:

Thermal Take Technology Volcano 9 CoolMod A1455
Type: Cooler
MAX CPU Speed : Athlon XP 2600+
Socket: Socket A / Socket 462 / Socket 370
Power: 12V (2,40W)
Size: 80x80x77m
Speed: 1300-5000RPM / Adjustable Fan Speed Control
Noise: 17-45dB
CFM: 20-75
Weight: 500g
Warranty: 2 Years
Producent varekode: A1455

Hvilken af disse 2 tror du er bedst?

Mvh. Lars.

Fra : Leony

Dato : 07-12-02 12:50

> Thermal Take Technology Silent Viking II
> Thermal Take Technology Volcano 9 CoolMod A1455
> Hvilken af disse 2 tror du er bedst?

Volcanoen har "adjustable fanspeed", det kan jo være en klar fordel, da
kølingen kan doseres efter behov.
Vikingen er stille som graven - næsten.
Det er et svært valg, men jeg ville nok vælge Volcano'en, da den kan være
lige så stille som Vikingen og den kan køle mere hvis der er behov for det.
Du skal bare være opmærksom på at der måske kun er 3 trin til regulering af
blæseren, dette kan betyde at den larmer en del mere end Vikingen hvis den
hele tiden skal køre på trin 2 - eksempelvis.

Fra : Vega

Dato : 07-12-02 13:56

> [...]
> blæseren, dette kan betyde at den larmer en del mere end Vikingen hvis den
> hele tiden skal køre på trin 2 - eksempelvis.

Den skal bare være stille og samtidig give et godt airflow.

Volcanoen lyder som et godt valg.

Mvh. Lars.

Fra : Leony

Dato : 08-12-02 18:14

> Volcanoen lyder som et godt valg.

Enig

Fra : o&u

Dato : 03-12-02 11:08

On Mon, 2 Dec 2002 21:11:29 +0100, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad skal jeg opgradere til? Vil max bruge omkring 5000 - 6000 kr.
>
>Evt. et sted over nettet hvor man kan købe tingene billigt samlet.

Du kan bare skifte cpu. Sælg den gamle for et par hundrede på
dk.marked.privat.edb

Så skal vi så finde ud af hvad max cpu er.

http://www.soltek.de/English/home/01.htm

siger, at en bios fra 8. oktober giver support af 2600+

Det er Tbred 2133 MHz (16x multiplier).

Hvad klager du egentlig over ? med SL-75KAV

En 300 Watt strømforsyning kan gå hen og blive lille, selv om jeg nok
tror det går. Men f.eks. hkautomation.dk har en støjsvag 400 W for 235
kr.

Køler Thermaltake Silent Storm anbefales, har 3 hastigheder. Desværre
er 2. trin på 5600 ret svær at holde ud, men man kan sætte en trinløs
fan-mate på for 40 kr.

Det er 2789 + 298 + 40 + 235 + porto = 3400 kr.

mvh

John