Afvikle kommandoer i fil
Fra : Hans Skjalm

Dato : 02-12-02 20:32

I Windows kan man lave en .bat fil til at afvikle forskellig dos-kommandoer.

Kan man lave det samme i Linux?

Og hvis hvordan kan man gøre det ?

Mvh
Hans

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-12-02 21:06

On Mon, 02 Dec 2002 20:31:54 +0100, Hans Skjalm wrote:

> I Windows kan man lave en .bat fil til at afvikle forskellig
> dos-kommandoer. Kan man lave det samme i Linux?

> Og hvis hvordan kan man gøre det ?

Hvis du vil afvikle DOS under GNU/Linux skal du have fat i dosemu.
<http://freshmeat.net/projects/dosemu/>

Hvis du vil lave scripts, kan du gøre det i en mængde forskellige
sprog.

Oftest starter man med simple ting i shell-scripts, der kan være så
ligetil som en .BAT-fil hvor man bare skriver kommandoerne efter
hinanden:

#!/bin/sh

echo "Sikke et sejt script jeg har lavet, det kan starte emacs!"
emacs

(gem i en fil, gør den eksekverbar (chmod a+x filnavn), kør med
../filnavn).

Du kan læse mere om shell'en med kommandoen "man sh" - søg efter nogle
tutorials og kig i de scripts andre har lavet.

Mvh.

--
"This whole business of Santa rewarding good kids and Adam Sjøgren
neglecting bad kids really bugs me." asjo@koldfront.dk

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 02-12-02 21:07

"Hans Skjalm" <hskjalm@image.dk> wrote in message
> I Windows kan man lave en .bat fil til at afvikle forskellig
> [...]

Snildt! Du skriver såmænd bare kommandoerne, chmod +x <din fil>, og så kan
du ./<din fil>.

Det er dog altid en god idé at starte sine scripts med at fortælle, hvilket
program, der skal fortolke kommandoerne, eksempelvis

#!/bin/bash
echo "Hello World"

eller sådan noget.

Med venlig hilsen,

Sune Mølgaard

P.S.: Se evt. http://www.tldp.org/LDP/abs/html/index.html

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-12-02 21:13

Hans Skjalm wrote:

> I Windows kan man lave en .bat fil til at afvikle forskellig
> dos-kommandoer.
>
> Kan man lave det samme i Linux?

I /den/ grad Det er faktisk en af de største fordele ved en unix
maskine sammenlignet med Windows. Stort set /alt/ kan styres fra
scripts (som det hedder).

> Og hvis hvordan kan man gøre det ?

Åbn en fil. Skriv 'echo "Hej med dig"' og gem den. F.eks under navnet
'script'. Derefter sætter du dens execute permissions med kommandoen
'chmod +x script', og så er du parat til at køre den med kommandoen
'./script'.

Kig i øvrigt også her: http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/index.html

-Claus