Hvad er det sket?!?!
Fra : SonofonoS

Dato : 02-12-02 16:22

Hej NG.

Jeg holdt en lille fest i torsdag, og nu er min computer begyndt at opføre
sig underligt! Jeg havde slæbt den ned i stuen og så koblet den til anlægget
og internettet. Der var en del der lige var henne og hente en sang eller 30!
På et tidspunkt var der en der blev ret stiv og væltede ind i computeren,
som stod på gulvet. Jeg lagde ikke lige mærke til hvor meget der skete, me
ncomputeren væltede ikke, og det gjorde manden heller ikke!
Problemet er at den spontant er begyndt at slukke! Ikke noget med at lukke
stille og roligt ned. Nej nej, den opfører sig som om strømmen bliver
kappet! Højtalerne giver et lille klik, som de plejer. Det mest underlige er
at power-led'en blinker. Ca. 1 gang i sekundet. Jeg kan ikke tænde igen. Jeg
er nødt til enten at hive stikket helt ud, eller slukker maskinen bagpå. Så
går der 10 sekunder og jeg kan tænde maskinen igen som om intet er sket! Den
kører selvfølgelig lige igennem scandisk, på grund af den brutale
nedlukning! Nogen der har en andelse om hvad det kan være så jeg kan
indsnævre mit problemområde lidt.

Jeg skal måske lige nævne at slukningen sker fuldstændigt spontant! Det sker
når jeg sidder ved maskinen og laver noget, og det sker når den "idler".

Mine pc-specs er:

Asus A7V133 bundkort
AMD 1000mhz t-bird
128mb pc133 ram
Asus Geforce 256 32mb ram graffikort
40Gb IBM harddisk

Jeg kører med windows XP, og har ingen underlige finurligheder installeret.

På forhånd tak

SonofonoS

Fra : Grinz

Dato : 02-12-02 18:35

tømmermænd måske ;OI

Fra : Lars Hjortø

Dato : 02-12-02 20:57

"Grinz" <agaaga@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> tømmermænd måske ;OI

Kan du ikke holde dine ondsvage bemærkninger bemærkninger for dig selv? Tag
dog og hjælp manden i stedet. Det er irreterende at hvis man følger et
indlæg skal man sortere mails som dine fra. Det er heller ikke alle der har
en hurtig forbindelse til at hente NG'er på. De gider heller ikke den slags
mails.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 02-12-02 21:30

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@post2.tele.dk> wrote in message
> Kan du ikke holde dine ondsvage bemærkninger bemærkninger for dig selv?
Tag
> dog og hjælp manden i stedet.

Hvorfor det?
Må man ikke grine med andre i deres ulykke?
Livet og usenet er ikke så kedeligt som du prøver at gøre det.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Lars Hjortø

Dato : 02-12-02 21:00

"SonofonoS" <sonofonos@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> kører selvfølgelig lige igennem scandisk, på grund af den brutale
> nedlukning! Nogen der har en andelse om hvad det kan være så jeg kan

Har du haft dem skilt ad og set om der skulle være et stik der sidder løst?
Tryk alle stik på plads og se om det hjælper. Eller måske er det så simpelt
at det er strømstikket bagi der er gået løst. Prøv om det sidder løst.

---

Fra : SonofonoS

Dato : 02-12-02 23:29

Hvis jeg holder knappen inde i ca 5 sekunder stopper den med at blinke, og
jeg kan igen tænde maskinen som sædvanligt. Jeg har prøvet at sidde og banke
i bordet og røre lidt ved de forskellige kabler inde i kabinetet mens
computeren kører, så jeg tror ikke det er en løs forbindelse. Jeg var lige
gået i seng nu her, og så satte computeren ud igen! Det eneste der kørte var
winamp og messenger! Jeg var ikke engang i det samme rum!

Håber på der er nogen der vil/kan hjælpe!

SonofonoS

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 02-12-02 23:57

SonofonoS skrev:
> [...]
> i bordet og røre lidt ved de forskellige kabler inde i kabinetet mens
> computeren kører, så jeg tror ikke det er en løs forbindelse.

Nææ... hvis du ikke kan provokere den til noget, ved at rykke i
kablerne, er det nok næppe en løs forbindelse. Hvis computeren stopper
helt når du holder knappen inde i 5 sek. lyder det ret meget som om den
går i standby, det passer bare ikke rigtigt med den måde den stopper på,
uden varsel. Har dit motherboard en 'wake-up connector'? så prøv, i så
fald, at kortslutte denne, når maskinen er gået i 'standby' (eller havd
den nu er).

Har du forresten prøvet at cleare din CMOS? (det hjælper mange gang på
'udefinerbare problemer'.

> Håber på der er nogen der vil/kan hjælpe!

Vil... ja! kan... tja, det vil tiden vise :)

M.v.h.
Thomas

Fra : SonofonoS

Dato : 02-12-02 23:33

Jeg har lige sendt et billede til dk.binaer - det er et screendump fra asus
probe. Tallene flytter sig ikke!

SonofonoS

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 03-12-02 05:22

> [...]

sker
> når jeg sidder ved maskinen og laver noget, og det sker når den "idler".

Prøv at tjekke om der kører nogen processor du ikke kender.. Kan det være
der er nogen der har lagt et elelr andet sjovt ind på din computer? Evt kør
et virus scan.. Du kan også kigge om der er nogen scheduled tasks, evt som
nogen har lagt ind i spøg/idioti/fuldskab.. Det med den blinkede diode, og
måden du kan slukke den lyder meget som om den går i standby.. Har du prøvet
at trykke space for at få den til at starte igen?
Nogen computere kan vist også sættes til at gå i standby ved at trykke på
powerknappen, kig evt om stikket sidder ordenligt på jumperen, og at knappen
ikke er defekt ( hvordan end man så gør det :) ) og kig i bios om den er
indstillet til det..

Bare lige et par ideer :)

--
Andreas Jeppesen

Fra : o&u

Dato : 03-12-02 11:15

On Mon, 2 Dec 2002 16:21:35 +0100, "SonofonoS" <sonofonos@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>når jeg sidder ved maskinen og laver noget, og det sker når den "idler".

Nogen har vel været inde i power settings i kontrolpanelet og sat
noget op der.

A7v133 er ikke ret god til at gå ud af dvale. A7v kunne ialfald ikke.
Det afhænger ganske vist af, om alle dine enheder er acpi kompatible.
Det skal de være for at det virker.

Check også bios under power settings.

Så jeg tror ikke, det er vælteren, der er synderen.

mvh

John

Fra : SonofonoS

Dato : 03-12-02 17:47

Måske min fejl men here goes.

Jeg koblede lige min pc-speaker til igår. Så da jeg sidder og arbejder med
maskinen nu her, begynder den at lyde som en ambulance. En høj tone
efterfulgt af en lavere tone og så den høje tone igen. Ligesom en ambulance.
Jeg skyndte mig selvfølgelig at lukke ned. Hvad betyder lyden. Jeg har
kigget i manualen og der står følgende:

High frequency beeps when system is working - CPU overheated. System running
at a lower frequency

Jeg ved ikke rigtigt om beskrivelsen passer, men det er efter min mening det
der kommer tættest på. Jeg skyndte mig straks at mærke på køleren og kanten
af cpu'en for at mærke om den var varm. Ikke betydeligt. Jeg har køre med
kabintet åbent siden igår, så temperaturen kommer ikke over 55. Ikke jeg har
set i hvert fald.
Nogen der nu har nye bud på hvad det kan være?

SonofonoS

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 03-12-02 18:53

> [...]
> set i hvert fald.
> Nogen der nu har nye bud på hvad det kan være?

Tordenfugl med brændte fjer :( ... Kernen på T-bird og op, er meget
sårbar (har hørt og flere her i gruppen, der har smadret den under noget
så harmløst som montage af køleren). Specielt under transport, fraråder
AMD brug af kølere der er over en vis vægt (mener det er 400g), da en
'høj' vægt kombineret med vibrationer, simpelthen kan smadre kernen.
Selv om din køler måske ikke vejer 400 g, kan en tilstrækkelig kraftig
påvirkning måske ødelægge den alligevel.

Jeg har hørt om en der smadrede sin kerne, hans computer virkede
fortsat, men cpu'en blev *meget* varm (og ustabil) - det passer vel
egentligt meget godt med det du oplever - desværre.

Thomas

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 03-12-02 23:08

> [...]
har
> set i hvert fald.
> Nogen der nu har nye bud på hvad det kan være?

Hej SonofonoS

Hvis du kigger på min post den 27/11 "Ba-bu lyde og brændt lugt fra Asus
A7V133 ??" kan du se at mit A7V133 også er begyndt at lukke ned og sige
ambulancelyde.

Efter indlæggene i den tråd jeg henviser til blev jeg enig med mig selv om,
at det måtte være strømforsyningen, der var noget galt med. Det blev
forstærket af, at en venlig sjæl bad mig om at kigge ind i min
strømforsyning og se om der var nogen brændte/svedne komponenter. Det var
der, og derfor var jeg stensikker på, at det var min strømforsyning, der var
gået (vores hus er tidligere blevet nær-ramt af lynet, så video, netkort og
lignende brændte af, så det undrede mig egentligt ikke).

Her til aften har jeg så sat en nyindkøbt strømforsyning i bæstet (Antec
550W), og jeg var helt sikker på, at den hellige grav var velforvaret, og at
den nu kunne arbejde videre som før. Men ak og ve, den dør stadigvæk nogen
minutter efter jeg tænder.
Den starter op, kører stabilt ind i XP, og i Motherboard Monitor og
speedfan ser alt normalt ud. Men på pluseligt begynder Vcore at falde, og
min TB1200 går kold når den kommer under 1.5 V. Alle andre spændinger holder
sig uforandret. Min temperatur er under 40 grader, da jeg vandkøler den med
et eksternt kølesetup, så jeg tror ikke på den med at cpu-en bliver for
varm.

Min maskine udviser ikke længere helt de symptomer, som du beskriver, men
det _har_ den gjort. Til at starte med blinkede power-dioden også på min
maskine efter hvad der eller lignede en spontan men regulær slukning, den
sagde ambulancelyde, og det var i det hele taget som et deja-vu at læse din
post.

Derfor: Vent et øjeblik med at investere i en ny strømforsyning
Derudover kunne det være interesant at høre, om din Vcore også falder
umiddelbart før din maskine slukker. Som dig har jeg heller ikke kunnet
finde ud af hvad ambulancelyden betyder, men jeg gætter på at det kan være
forbundet med lav Vcore.

Når/hvis du finder ud af hvad der skal til for at bringe den tilbage til
livet, må du meget gerne skrive det her i gruppen eller sende mig en mail på
stig snabel-a tkol punktum dk. Jeg vil gøre det samme.

MVH Stig

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 04-12-02 01:34

> [...]
har
> set i hvert fald.
> Nogen der nu har nye bud på hvad det kan være?

Hvis køleren ikke er specielt varm, og du får de "babu" lyde, er det nok
fordi der ikke er ordenlig kontakt mellem køler og CPU, hvilket fører til
overhedning af CPU'en. Derfor lukker computeren ned for at forhindre at din
CPU brænder af. Prøv at pille køleren af, og montere den igen. Tjekke at den
sidder ordenligt, og evt tilføre noget kølepaste. Det kan jo tænkes den har
fået et slag, og gået lidt løs eller sådan pga det slag computeren fik !

Andreas Jeppesen