Hvad er der sket?!?!
Fra : SonofonoS

Dato : 02-12-02 16:24

Hej NG.

Jeg holdt en lille fest i torsdag, og nu er min computer begyndt at opføre
sig underligt! Jeg havde slæbt den ned i stuen og så koblet den til anlægget
og internettet. Der var en del der lige var henne og hente en sang eller 30!
På et tidspunkt var der en der blev ret stiv og væltede ind i computeren,
som stod på gulvet. Jeg lagde ikke lige mærke til hvor meget der skete, me
ncomputeren væltede ikke, og det gjorde manden heller ikke!
Problemet er at den spontant er begyndt at slukke! Ikke noget med at lukke
stille og roligt ned. Nej nej, den opfører sig som om strømmen bliver
kappet! Højtalerne giver et lille klik, som de plejer. Det mest underlige er
at power-led'en blinker. Ca. 1 gang i sekundet. Jeg kan ikke tænde igen. Jeg
er nødt til enten at hive stikket helt ud, eller slukker maskinen bagpå. Så
går der 10 sekunder og jeg kan tænde maskinen igen som om intet er sket! Den
kører selvfølgelig lige igennem scandisk, på grund af den brutale
nedlukning! Nogen der har en andelse om hvad det kan være så jeg kan
indsnævre mit problemområde lidt.

Jeg skal måske lige nævne at slukningen sker fuldstændigt spontant! Det sker
når jeg sidder ved maskinen og laver noget, og det sker når den "idler".

Mine pc-specs er:

Asus A7V133 bundkort
AMD 1000mhz t-bird
128mb pc133 ram
Asus Geforce 256 32mb ram graffikort
40Gb IBM harddisk

Jeg kører med windows XP, og har ingen underlige finurligheder installeret.

På forhånd tak

SonofonoS

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 02-12-02 17:09

> [...]
> kører selvfølgelig lige igennem scandisk, på grund af den brutale
> nedlukning! Nogen der har en andelse om hvad det kan være så jeg kan

Umiddelbart vil jeg mene, at 'noget' er raslet løst, og ligger og
kortslutter, hvorefter strømforsyningens automatiske sikring slår fra.
Når strømmen er afbrudt og den er kølet af (passser fint med 10
sekunder), kan du tænde maskinen igen. Prøv at skille dyret ad, og
kontrollér om alle stik sidder ordentligt, og der ikke er noget der ser
'mistænkeligt' ud.

Når power-led'en blinker en gang i sekundet, lyder det som om maskinen
er gået i standby (skummelt)... Hvad sker der når du holder
power-knappen inde i 5-10 sekunder? (Hvis maskinen er gået i standby, og
den ikke er opsat til at vågne når der trykkes kort på power-knappen,
bunder den i det mindste slukke, når knappen holdes inde i længere tid).

Hvis maskinen har fået et ordentlige los, kan harddiske også have lavet
et 'head-crash' (læsehovederne slynges ned og rammer de roterende
skiver, med mer eller mindre grumme ridser til følge) hvis maskinen
ellers kan køre længe nok, så prøv at køre en scandisk med
overfladescanning. (jeg ved ikke om en diskfejl, kan få den til at slukke)

Håber det kan hjælpe...

M.v.h.
Thomas

Fra : SonofonoS

Dato : 02-12-02 23:29

> [...]
> den ikke er opsat til at vågne når der trykkes kort på power-knappen,
> bunder den i det mindste slukke, når knappen holdes inde i længere tid).

Hvis jeg holder knappen inde i ca 5 sekunder stopper den med at blinke, og
jeg kan igen tænde maskinen som sædvanligt. Jeg har prøvet at sidde og banke
i bordet og røre lidt ved de forskellige kabler inde i kabinetet mens
computeren kører, så jeg tror ikke det er en løs forbindelse. Jeg var lige
gået i seng nu her, og så satte computeren ud igen! Det eneste der kørte var
winamp og messenger! Jeg var ikke engang i det samme rum!

Håber på der er nogen der vil/kan hjælpe!

SonofonoS

Fra : SonofonoS

Dato : 02-12-02 23:33

Jeg har lige sendt et billede til dk.binaer - det er et screendump fra asus
probe. Tallene flytter sig ikke!

SonofonoS

Fra : SonofonoS

Dato : 03-12-02 17:47

Måske min fejl men here goes.

Jeg koblede lige min pc-speaker til igår. Så da jeg sidder og arbejder med
maskinen nu her, begynder den at lyde som en ambulance. En høj tone
efterfulgt af en lavere tone og så den høje tone igen. Ligesom en ambulance.
Jeg skyndte mig selvfølgelig at lukke ned. Hvad betyder lyden. Jeg har
kigget i manualen og der står følgende:

High frequency beeps when system is working - CPU overheated. System running
at a lower frequency

Jeg ved ikke rigtigt om beskrivelsen passer, men det er efter min mening det
der kommer tættest på. Jeg skyndte mig straks at mærke på køleren og kanten
af cpu'en for at mærke om den var varm. Ikke betydeligt. Jeg har køre med
kabintet åbent siden igår, så temperaturen kommer ikke over 55. Ikke jeg har
set i hvert fald.
Nogen der nu har nye bud på hvad det kan være?

SonofonoS

Fra : Martin Østerberg

Dato : 03-12-02 20:45

On Tue, 3 Dec 2002 17:47:06 +0100 skrev "SonofonoS" <sonofonos@hotmail.com> .

> [...]
>set i hvert fald.
>Nogen der nu har nye bud på hvad det kan være?

Jeg tror jeg ville kigge efter om blæseren/kølepladen til CPUen sad som den
skulle...lyder helt klart som det er der du har dit problem.

VH Martin