førstehjælp - bule
Fra : Jytte Thrane

Dato : 02-12-02 14:28

Hej

Vi er et par stykker som har diskuteret følgende:

Må man komme koldt på en bule i panden eller vil det på bulen til at vokse
indad og derved øge trykket i hjernen ?

hilsen Jytte Thrane

Fra : Helle

Dato : 02-12-02 14:48

> [...]
>
> Vi er et par stykker som har diskuteret følgende:
>
> Må man komme koldt på en bule i panden eller vil det på bulen til at vokse

Hejsa.
Du må ALDRIG komme koldt på en bule, bulen vil trykke indad. Det er en gamme
skrøne at man skal komme koldt på. Ja bulen mindskes, set udadtil, men den
vokser indad. Så koldt vand på buler er bandlyst!
Der findes desværre mange gamle skrøner som skader mere end de gavner -
f.eks at man skal ligge ned ved næseblod...det må man heller ikke da blodet
vil løbe i halsen og man kan blive kvalt.

Mvh Helle (som har taget førstehjælps kursus)

Fra : Jørgen

Dato : 02-12-02 18:06

Tror du ikke du skal prøve at få pengene tilbage begge påstande er forkerte

Hilsen Jørgen
Instruktør

Fra : Jørgen

Dato : 02-12-02 18:03

Hvis man kommer noget kold på en skade, f.eks en bule, forstuvning mm., sker
der følgende.
Skaden er en form for indvendig blødning, ved at komme kold på vil
blodårerne "krympe" og derfor vil blodtilførslen blive mindre, hvilket
medfører at skaden bliver mindre. Noget andet er er det tager lang tid inden
man kan slutte, ved skoldning op til 4 timer, hvis det skal hjælpe noget. Så
brug i bare noget kold, bulen bliver måske mindre

Hilsen Jørgen S

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-12-02 18:27

Jørgen wrote:
> [...]
> tid inden man kan slutte, ved skoldning op til 4 timer, hvis det skal
> hjælpe noget. Så brug i bare noget kold, bulen bliver måske mindre

så sent som i fredags bankede min søn hovedet ned i hjørnet på en trækasse
lige bag ved øret.... heldigvis ramte han med knoglen i stedet for den bløde
del bag øret og det gjorde hele forskellen.... en samtale med lægen gav
udslag i at han resten af dagen havde en kold/kølig klud på stedet......
han bule blev med det samme mindre ( synligt for pædagogen på stedet) og nu
er han dog stadig øm, men væsentligt mindre øm og mindre blå end man kunne
forvente efter sådan et slag.......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Helle

Dato : 02-12-02 18:48

"Jørgen" <jso@c.dk> wrote in message
> [...]
> man kan slutte, ved skoldning op til 4 timer, hvis det skal hjælpe noget.

> brug i bare noget kold, bulen bliver måske mindre

Det er rigtigt at bulen bliver mindre men det er farligt at komme koldt på.
Dog må man gerne komme koldt på ved forstuvninger mm.

/Helle

Fra : Jytte Thrane

Dato : 02-12-02 19:41

"Jørgen" <jso@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kan slutte, ved skoldning op til 4 timer, hvis det skal hjælpe noget.

> brug i bare noget kold, bulen bliver måske mindre

Man kan jo blive helt i tvivl om hvem man skal tro på, men da du under det
andet indlæg skriver "instruktør" håber jeg at du ved hvad du skriver om.
Jeg har lige et tillægsspørgsmål:

Hvis et barn spiser et cigaretskod skal man så få barnet til at kaste op og
derefter tage på skadestuen eller behøver man ikke at gøre noget ??

Hilsen Jytte Thrane

Fra : Jørgen

Dato : 02-12-02 22:12

Ja barnet skal kaste op, så meget som mulig, stik en finger i halsen
Må ikke få noget at drikke.
Ring 112
Hold barnet vågen, ved bevidstløshed trinvis førstehjælp til Falck kommer

Hilsen Jørgen

Fra : Jytte Thrane

Dato : 02-12-02 22:26

> [...]
> Ring 112
> Hold barnet vågen, ved bevidstløshed trinvis førstehjælp til Falck kommer

Mange tak for svarene

Hilsen Jytte

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-12-02 23:11

Jytte Thrane wrote:

> Man kan jo blive helt i tvivl om hvem man skal tro på, men da du under det

Sabinas indlæg tager udgangspunkt i en telefonsamtale med en
læge, så det er da fuldstændig 110% indlysende at det er det
man skal tro på, og ikke en eller anden som vist nok engang
har taget et lille bitte førstehjælpskursus.

I øvrigt kan jeg bekræfte at buler ikke vokser indad ved kulde,
det er noget skrækkeligt sludder.

--
Peter Knutsen

Fra : Bjarne Krog

Dato : 04-12-02 10:51

On Tue, 03 Dec 2002 23:11:25 +0100, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
wrote:

> [...]
>man skal tro på, og ikke en eller anden som vist nok engang
>har taget et lille bitte førstehjælpskursus.

Man kan kun blive 100% sikker, alt andet er vås

>I øvrigt kan jeg bekræfte at buler ikke vokser indad ved kulde,
>det er noget skrækkeligt sludder.

Du underskrev dig hveken som læge eller andet, så hvorfor skulle en
evt. læser af dette tro på dig?
Ikke fordi jeg ikke giver dig ret for det gør jeg da, men der var
bare en del forvirring omkring hvem man nu skulle tro på.
Men forklar mig (dig der tror at den vokser indad) hvor den skulle
vokse hen?
Igennem hjerneskallen? næppe......
hvor så?? du kan da nok se at hvis der ikke er nogen bule i panden
efter et slag, så må det sq da hjælpe..... lige meget om den går ind
eller ud, bulen må være der et eller andet sted, og gennem kraniet
tror jeg nu ikke på den kan gå, ellers er jeg meget intereseret i at
høre hvordan det skulle foregå?

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk