/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Ny harddisk til gammel computer
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 01-12-02 21:51

Hej,

Jeg har en Siemens fabriks-pc, der er 3 år gammel. Den køre XP osv. helt
fint, men harddisken er kun 8 GB, og jeg vil gerne have plads til lidt film.
Jeg vil derfor gerne have en ny harddisk med ekstra plads. Jeg har tænkt på:
Seagate Barracuda IV 80GB Fluid

Kan den overhovedet køre sammen med sådan en gammel PC/gammelt bundkort. Og
hvad med det der IDE66/IDE100 - den nye hd er 100, men mit gamle lort er
sikkert kun 66.

P.s. Den skal kun køre som slave for den anden.

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



 
 
Robert Jensen (01-12-2002)
Kommentar
Fra : Robert Jensen


Dato : 01-12-02 21:54


"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message
news:asdslu$98u$1@sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg har en Siemens fabriks-pc, der er 3 år gammel. Den køre XP osv. helt
> fint, men harddisken er kun 8 GB, og jeg vil gerne have plads til lidt
film.
> Jeg vil derfor gerne have en ny harddisk med ekstra plads. Jeg har tænkt
på:
> Seagate Barracuda IV 80GB Fluid
>
> Kan den overhovedet køre sammen med sådan en gammel PC/gammelt bundkort.
Og
> hvad med det der IDE66/IDE100 - den nye hd er 100, men mit gamle lort er
> sikkert kun 66.
>
> P.s. Den skal kun køre som slave for den anden.
>
> --
akbler og lign tror jeg ke er noget problem.

har stadigvæk min hd siddende i fra min 5 år gamle comp, på mit asus a7v333
bundkort.
så der skal du ikke frygte noget.

med hensyn til at køre slave så er det en dum ide, hvis du samtidigt gerne
vil have lidt mere performance.
den nye hd er sikkert en 7200 rpm hvor den gamle næsten 100% er noget
langsommere.
sæt derfor den nye som master, så skulle du få en del mere hastighed.

mvh

Robert



Tinky Winky (01-12-2002)
Kommentar
Fra : Tinky Winky


Dato : 01-12-02 22:00

> Jeg har en Siemens fabriks-pc, der er 3 år gammel. Den køre XP osv. helt
> fint, men harddisken er kun 8 GB, og jeg vil gerne have plads til lidt
film.
> Jeg vil derfor gerne have en ny harddisk med ekstra plads. Jeg har tænkt
på:
> Seagate Barracuda IV 80GB Fluid
>
> Kan den overhovedet køre sammen med sådan en gammel PC/gammelt bundkort.
Og
> hvad med det der IDE66/IDE100 - den nye hd er 100, men mit gamle lort er
> sikkert kun 66.
>
> P.s. Den skal kun køre som slave for den anden.

Hvis du køber en ny 'cuda IV 80GB harddisk, så vil du få et betragtelig
generelt performance løft, hvis du kører windows fra den. Jeg ville sætte
dem begge i på en gang kun for at overføre data og derefter køre med den nye
80 GB alene. Den anden larmer bare og tager strøm.

Mht. bundkortet, kan det godt være du kun kan køre IDE66, men det gør ikke
så stor forskel hvis det er. Hvis du kører 2 enheder på samme kabel/kanal så
vil det være fælles mindste hastighed, den langsomste vil trække evt.
hurtigere ned.

Jeg har selv den nævnte harddisk og kan anbefale den.



Rasmus Nielsen (01-12-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 01-12-02 22:12

> Hvis du køber en ny 'cuda IV 80GB harddisk, så vil du få et betragtelig
> generelt performance løft, hvis du kører windows fra den. Jeg ville sætte
> dem begge i på en gang kun for at overføre data og derefter køre med den
nye
> 80 GB alene. Den anden larmer bare og tager strøm.

Ja, men jeg orker ikke at skulle installere Windows + en masse andre
programmer igen...

Seagate'n kan altså godt køre på mit gamle bundkort (jeg mener at have hørt
om gamle computere, som ikke kunne klare store harddiske)?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



M. Madsen (01-12-2002)
Kommentar
Fra : M. Madsen


Dato : 01-12-02 22:40

On Sun, 1 Dec 2002 22:11:54 +0100, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>
>Ja, men jeg orker ikke at skulle installere Windows + en masse andre
>programmer igen...

Det behøver du skam heller ikke at døje med.
På Seagate's website kan du hente en lille gratis utility
som både kan formattere den nye harddisk, samt clone
den gamle over på den nye. Med nogen ganske få museklik
får du alt det gamle flyttet over på den nye harddisk, så det
kan ikke være meget nemmere. Det eneste du så skal gøre
er at jumpe de to diske så den nye bliver master.

>
>Seagate'n kan altså godt køre på mit gamle bundkort (jeg mener at have hørt
>om gamle computere, som ikke kunne klare store harddiske)?

Skulle det være tilfældet, så klarer Seagate's utility såmænd
også det problem.

Addressen til Seagate's program står forøvrigt nævnt på den label
som sidder på harddisken.

mvh Madsen

Brian Axelgaard (01-12-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 01-12-02 22:41

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
news:asdtsg$jbg$1@sunsite.dk...
> Ja, men jeg orker ikke at skulle installere Windows + en masse andre
> programmer igen...
>
> Seagate'n kan altså godt køre på mit gamle bundkort (jeg mener at have
hørt
> om gamle computere, som ikke kunne klare store harddiske)?

Du kan downloade en gratis version af Norton Ghost på
http://www.symantec.com/
Du kan, med lidt snilde, flytte dit OS fra den ene HD til den anden med det
program...



Rasmus Nielsen (01-12-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 01-12-02 22:54

> Du kan, med lidt snilde, flytte dit OS fra den ene HD til den anden med
det
> program...

Er det noget, der kan anbefales, eller giver det bare en masse bøvl?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



M. Madsen (01-12-2002)
Kommentar
Fra : M. Madsen


Dato : 01-12-02 22:59

On Sun, 1 Dec 2002 22:54:25 +0100, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>
>Er det noget, der kan anbefales, eller giver det bare en masse bøvl?

Jeg har prøvet både Ghost og Seagate's program og
jeg vil altså anbefale det fra Seagate. ( hvis du altså køber
en Seagate disk ). Deres program er lavet specielt til denne
harddisk og det er utroligt nemt at bruge. Det samme kan
ikke lige siges om Ghost.

mvh Madsen

Rasmus Nielsen (01-12-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 01-12-02 23:07

> Jeg har prøvet både Ghost og Seagate's program og
> jeg vil altså anbefale det fra Seagate. ( hvis du altså køber
> en Seagate disk ). Deres program er lavet specielt til denne
> harddisk og det er utroligt nemt at bruge. Det samme kan
> ikke lige siges om Ghost.

Og vil jeg så kunne bruge XP og programmerne på den nye disk, uden at det
giver bøvl, eller er en helt ny installation langt at foretrække?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



M. Madsen (01-12-2002)
Kommentar
Fra : M. Madsen


Dato : 01-12-02 23:18

On Sun, 1 Dec 2002 23:07:20 +0100, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>
>Og vil jeg så kunne bruge XP og programmerne på den nye disk, uden at det
>giver bøvl, eller er en helt ny installation langt at foretrække?

Jeg har ikke prøvet med Windows XP, men ellers har jeg brugt Seagate's
værktøj 3 eller 4 gange med Windows 98 og 2000. Alle gangene helt
uden problemer. Ifølge Seagate, så understøtter den også XP
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
Det er DiscWizard Starter Edition jeg har brugt.


Der sker jo heller ikke noget ved at prøve. Skulle der kikse noget,
så har du jo stadig den gamle disk intakt. Det er jo ikke sådan at
programmet sletter den. Den laver bare en klon af indholdet over
på den nye.
Når så det hele kører som det skal, så er det op til dig, selv at
slette eller omformattere den gamle.

Mvh Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408613
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste