MS Windows
briani 27239
Mangler filen msvcrt.dll, kan ikke starte ~
Fra : Mona

Dato : 01-12-02 17:38

Hej Gruppe.

Når jeg starter PCen får jeg besked om, at jeg mangler filen
msvcrt.dll og jeg kan ikke omgå advarslen og komme forbi til
skrivebordet.

Så forsøger jeg at boote fra system-CDen, men får 3
valgmuligheder:
- indlæs WIN98 og alle gamle data slettes
- opstart fra CD'en med hjælp (starter i DOS)
- opstart fra CDen uden hjælp (starter i DOS)

De to sidste muligheder starter i DOS, som jeg ikke kan finde ud
af...
Den første mulighed betyder at alle gamle data slettes, og det er
jeg ikke interesseret i.

Så hvad kan jeg gøre nu?

Mvh

Mona

Fra : Morten

Dato : 01-12-02 17:52

> Når jeg starter PCen får jeg besked om, at jeg mangler filen
> msvcrt.dll og jeg kan ikke omgå advarslen og komme forbi til
> skrivebordet.

En mulighed er at hente den her, men jeg ved ikke om du blot
kan anvende hvilket som helst udgave:
http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?msvcrt

En anden mulighed er at anvende kommandoen extract fra
dosprompt, hvis du kan finde ud af hvor på din win-cd
filen ligger.

Mvh.
Morten

Fra : Mona

Dato : 02-12-02 17:43

Morten <morten789@hotmail.com> skrev i en

> [...]
>
> En anden mulighed er at anvende kommandoen extract fra
> dosprompt, hvis du kan finde ud af hvor på din win-cd

Hej Morten.

Jeg har fået filen tilsendt pr. e-mail, og overvejer nu om jeg
kan kopiere den til en diskette, og bruge den derfra.

Jeg vil så placere disketten i diskettedrevet, starte PCen, vælge
start med hjælp (=DOS), og mener du så at jeg kan bruge
kommandoen EXTRACT og trykke Enter?

Hvad betyder EXTRACT og kan jeg evt. få brug for andre
DOS-kommandoer?
Hvor finder jeg en oversigt over de forskellige kommandoer?

Mvh

Mona

Fra : Morten

Dato : 02-12-02 20:13

> Jeg har fået filen tilsendt pr. e-mail

Når du anvender fremmede filer skal du selvfølgelig huske at sikre dig,
at de ikke indeholder virus eller andet uvelkomment. Jeg regner med,
du har skannet for virus (med et _opdateret_ antivirusprogram), men
det fjerner ikke nødvendigvis f.eks. spyware, der kan være puttet ind før
filen blev sendt til dig. Min dll-fil fylder 272 kb og har versionsnummer
6.00.8797.0, passer det med den du har fået tilsendt?

> [...]
> Jeg vil så placere disketten i diskettedrevet, starte PCen, vælge
> start med hjælp (=DOS), og mener du så at jeg kan bruge

Du starter op til DOS, så du kan få lagt dll-filen ind på dens plads
i windows - den bor i mappen windows\system. Hav msvcrt.dll-
filen klar på en diskette, som du stikker i drevet når maskinen er
klar i DOS.
For at kopiere filen over på dens plads, skal du bruge kommandoen
copy. Hvis dit windows ligger på c-drevet, og dll-filen er lagt direkte
på disketten, dvs. ikke i en mappe, skal du skrive følgende linie
ind og trykke på enter, når du står ved kommandoprompten i DOS
(du ved: c:\> eller måske c:\windows> eller lignende):
copy a:\msvcrt.dll c:\windows\system
(Husk de to mellemrum)

Så skulle dll-filen være på plads, og du tager disketten ud og genstarter
maskinen ved at trykke control-alt-delete-knapperne ned samtidig.

Virker det ikke, må du skrive igen

> Hvad betyder EXTRACT og kan jeg evt. få brug for andre
> DOS-kommandoer?

Extract bruges kun til at pille enkelte filer ud af de sammenpakkede
fil-biblioteker på windows-cd'en, og er ikke nødvendig at bruge nu
hvor du allerede har fået fat i dll-filen.

> Hvor finder jeg en oversigt over de forskellige kommandoer?

En god side er denne, hvor der er nogle lange forklaringer til:
http://www.easydos.com/dosindex.html

Du kan også få forklaringer på dansk (hvis din windows er på
dansk ved at skrive /? efter kommandoen du vil vide noget
om, f.eks. copy/?

God fornøjelse,

Mvh.
Morten

Fra : Mona

Dato : 02-12-02 22:36

> [...]
versionsnummer
> 6.00.8797.0, passer det med den du har fået tilsendt?

Jeg har bestemt mig for at bruge den jeg har på denne PC. Den har
version
6.10.8637.0 og indeholder ingen virus... (så vidt jeg ved!)

Hvad er Spyware, hvordan virker det og hvordan opdager jeg det?

KLIP

Tusinde tak for din hjælpsomhed.

Mvh

Mona

Fra : Morten

Dato : 03-12-02 16:09

> Jeg har bestemt mig for at bruge den jeg har på denne PC. Den har
> version
> 6.10.8637.0 og indeholder ingen virus... (så vidt jeg ved!)

Og maskinen fungerer uden problemer nu?

> Hvad er Spyware, hvordan virker det og hvordan opdager jeg det?

Spyware er småprogrammer, der uden brugerens viden og accept samler
information om den maskine de er installeret på, dvs. f.eks. hvilke sider
maskinen besøger på nettet og i hvilken rækkefølge siderne blev besøgt.
Sådan en oplysning sendes til folk/firmaer, der vil udnytte denne viden,
fx for at samle sig et billede af brugerens profil; det kan bruges i markeds-
føringsøjemed eller til at målrette bannerreklamer eller...
Essensen er, at privatlivets fred udhules.
Spyware er ofte indeholdt i de gratisprogrammer, man henter på nettet.
Et typisk eksempel er Kazaa.

Nu er Spyware ikke umiddelbart det slemmeste at få inden for døren.
Det er langt værre med trojanske heste, der kan give en udenforstående
fuld adgang til din pc, eller fx et keylogger-program, der sender en fil til
sin ejer/afsender/'installatør', indeholdende alle de tasteanslag, der er
udført på den inficerede maskines tastatur. Dvs. passwords til fx din
internetbank afsløres - de fremgår typisk straks efter, du har indtastet
bankens netadresse.

Der er flere mulige programmer til at teste, om du evt. har fået noget
skidt med ned fra nettet (eller fra venners cd'er/disketter):
http://security.kolla.de/ Her kan du hente programmet Spybot, som jeg
selv er godt tilfreds med. Det kan dog virke lidt forvirrende første gang
man bruger det, da der gives mulighed for at slette meget andet end blot
Spyware, fx windows' logfiler over, hvad man sidst har set med sin
Media Player. Programmet er gratis, og opdateres ofte. Du opdaterer
det selv under punktet Online.

En anden mulighed er www.pestpatrol.com, der også kan benyttes uden
betaling, men så kan det ikke fjerne evt. problemer - kun opdage. Det har
til gengæld opdaget ting hos mig, som hverken Spybot eller AdAware har
kunnet se. Der er ofte opdateringer at hente.

En tredie mulighed er AdAware, www.lavasoftusa.com, men der er ikke
kommet opdatereringer til det siden september, så det opdager ikke de
nyeste spyware/adware/etc. Er gratis og meget brugervenlig. For at kunne
opdatere programmet skal du tillige hente programstumpen Refupdate fra
deres hjemmeside.

For alle tre programmer gælder det, at du skal forsøge at hente de seneste
opdateringer efter installation, da disse ikke nødvendigvis er indeholdt i
selve programmet.

Får du lyst til at hente et gratisprogram, så søg på www.google.com
programmets navn sammen med ordet spyware eller trojan. Det vil typisk
afsløre om der bliver problemer.

> Tusinde tak for din hjælpsomhed.

Velbekomme

Mvh.
Morten

Fra : Morten

Dato : 03-12-02 16:15

> Spyware er ofte indeholdt i de gratisprogrammer, man henter på nettet.
> Et typisk eksempel er Kazaa.

Lige en præcisering: Der er spyware i selve Kazaa-programmet, og så
aner man jo af gode grunde ikke hvad der måtte være gemt i de filer,
man henter...

Mvh.
Morten

Fra : Mona

Dato : 03-12-02 22:21

> Og maskinen fungerer uden problemer nu?

Dette er en anden PC = min primære og den fungerer OK.
Den som er gået i stykker er en sekundær jeg har...

> [...]
> Essensen er, at privatlivets fred udhules.
> Spyware er ofte indeholdt i de gratisprogrammer, man henter på

KLIP

> [...]
de seneste
> opdateringer efter installation, da disse ikke nødvendigvis er

Hvordan kan jeg være sikker på, at der ikke også findes spyware i
disse programmer, som jo netop er småprogrammer jeg henter på
nettet?

Mvh

Mona

Fra : Morten

Dato : 03-12-02 22:56

> Dette er en anden PC = min primære og den fungerer OK.
> Den som er gået i stykker er en sekundær jeg har...

Jeg mente, om den defekte blev repareret efter hensigten - lykkedes
operationen?

[snip om Spybot m.fl.]

> Hvordan kan jeg være sikker på, at der ikke også findes spyware i
> disse programmer, som jo netop er småprogrammer jeg henter på
> nettet?

Jeg kan godt se, det virker lidt omvendt at advare mod gratisprogrammer,
for så i næste linie at anbefale at du installerer tre af dem
Du kan bruge www.google.com, som jeg foreslog. Søg på produkt-
navnet og tilføj et eller flere søgeord der indsnævrer til de resultater,
du ønsker info om, fx sådan:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=spybot+test

Du kan også lægge en forespørgsel i sikkerhedsgruppen, hvor de
måske kender til programmet, men tjek for en god ordens skyld
på egen hånd først.

Mvh.
Morten

Fra : Mona

Dato : 04-12-02 17:30

> Jeg mente, om den defekte blev repareret efter hensigten -
lykkedes
> operationen?

Nåååh, dét!?
På grund af arbejde får jeg først tid til at gøre noget ved det i
morgen formiddag, men jeg skal nok give en tilbagemelding.

Jeg undrer mig dog lidt over, at jeg ikke kan slippe forbi
advarslen og frem til skrivebordet, fordi jeg kan se på tidligere
indlæg, at der er andre som har haft problemer med deres
msvcrt-fil, uden det dog umiddelbart begrænsede deres råderum
over skrivebordet. Så jeg er umiddelbart lidt obs på, om jeg mon
mangler flere filer...

Hvad bruger man msvcrt-filen til?

Mvh

Mona

Fra : Morten

Dato : 04-12-02 20:57

> lykkedes
>
> Nåååh, dét!?
> På grund af arbejde får jeg først tid til at gøre noget ved det i
> morgen formiddag, men jeg skal nok give en tilbagemelding.

Så vil jeg vente med spænding

> [...]
> msvcrt-fil, uden det dog umiddelbart begrænsede deres råderum
> over skrivebordet. Så jeg er umiddelbart lidt obs på, om jeg mon

Windows' veje er uransalige, så det er ikke godt at vide om samme
fejlmeddelelse på to forskelligt konfigurerede maskiner skyldes
samme problem. Men du kommer helt sikkert nærmere en opklaring
når du har lagt dll'en ind

> Hvad bruger man msvcrt-filen til?

Google er din ven:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=msvcrt%2Edll

Allerede på første side ledes man videre til
http://www.fortunecity.com/skyscraper/fortune/570/msvcrt.html

Mvh.
Morten

Fra : Mona

Dato : 15-12-02 22:00

> Så vil jeg vente med spænding

Yes, Yes, Yes!
Så er problemet endeligt blevet løst, men jeg skulle lige omkring
kommandoen 'Dir', da jeg ikke kunne få kopieret filen fra
disketten.

Det viste sig at Diskettedrevet var blevet omdøbt, så den skulle
jeg lige regne ud først, men nu er alt godt og PCen virker igen.

Tusinde tak for hjælpen, Morten.

Mvh

Mona