En hunkat og en hankat.
Fra : Camilla

Dato : 01-12-02 16:49

Hejsa,
Jeg vil høre om hvordan det er at have en hankat og en hunkat under samme
tag.
Strinter hankatten også selv om han er kastreret?
Venligst,
Camilla.

Fra : Helle

Dato : 01-12-02 16:58

"Camilla" <camillan@huleboer.dk> wrote in message
> [...]
> tag.
> Strinter hankatten også selv om han er kastreret?

Hej Camilla.
Grunden til at hankatten strinter er, fordi han afmærker område. Mange
vælger at få deres han kastreret for at han ikke begynder at strinte - de
strinter for at afmærke deres område, sprede deres duft så ingen andre
hanner kommer og stjæler deres hun. Det er lidt som en magtkamp.
Når først hannen er kastreret er der ligesom ikke meget at kæmpe for vel?
*g* og derfor er sandsynligheden for at den strinter, ikke så stor.
Hvis man skynder sig at få sin han kastreret INDEN den begynder at strinte
er der ikke så stor risiko for at han begynder på det i forskel til at hvis
han først er begynt at strinte så kan han godt finde på at blive ved efter
kastrationen.
Jeg vil ikke mene der skulle være noget problem i at have en kastreret
hankat i sit hjem sammen med en hunkat.
Nu har jeg kun hankat men jeg kunne ikke forestille mig det ville være et
problem så længe at hannen er kastreret.
Typisk slås hannerne jo for at få hunnerne.

MVH Helle

Fra : Birgitte

Dato : 01-12-02 17:03

Hej Camilla
Hvis din hankat er neutraliseret, skulle der ikke blive nogen problemer med
strinteri.
Man kan sagtens have en hun og en han gående sammen uden problemer, men
ønsker man ikke killinger er det sundeste for kattene at blive
neutraliseret.
Begge to.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Inger Kaya

Dato : 01-12-02 17:03

<klip>
Jeg vil høre om hvordan det er at have en hankat og en hunkat under
samme tag. Strinter hankatten også selv om han er kastreret?
<klip>

Jeg har Trold (han kastarat) og Tinka (fertil hun) under samme tag og
synes bestemt ikk Trold lugter mere. Heller ikk engang de perioder
Tinka er i løbetid.

Men om det altid er sådan skal jeg ikk kunne sige

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Camilla

Dato : 01-12-02 17:14

Hejsa igen,
Jeg kom i tanke om om de så stadig parrer sig, når hankatten er kastreret?
Og om de i så fald larmer? ;)
Venligst,
Camilla.

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 01-12-02 18:18

> Jeg kom i tanke om om de så stadig parrer sig, når hankatten er kastreret?
> Og om de i så fald larmer? ;)

Hej Camilla.
Jeg har også en hun og en hankat sammen. Til at starte med var hunkatten
ikke neutraliseret, men hankatten var kastreret, og der var ingen
"problemer" med parringer. Men de larmede nu alligevel om natten. Men det
gør de fleste katte jo når de leger.

Mvh
Vibeke

Fra : Inger Kaya

Dato : 01-12-02 18:40

<klip>
Jeg kom i tanke om om de så stadig parrer sig, når hankatten er
kastreret? Og om de i så fald larmer? ;)
<klip>

Vores to parrer sig stadig. Men kun i den tid hvor Tinka er i løbetid.
Og jo en fertil hunkat larmer... mens vi aldrig hører noget til Trold
på den led. Men som tidligere skrevet jeg kan kun sige hvordan det er
i vores tilfælde og ved ikke om det er generelt.

Så skal du ikk bruge dem til avl ville jeg nok i dit sted vælge at
neutraliserer den begge. Jeg ved de små her skal under kniven da de
ikk skal bruges til avl. Samtidig bliver de så lige øretatoveret en
gang.

Håber du kan bruge disse svar til noget.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 02-12-02 01:16

On 01/12/2002 17:14, in article
fzqG9.49629$HU.3498463@news010.worldonline.dk, "Camilla"
<camillan@huleboer.dk> wrote:

> Hejsa igen,
> Jeg kom i tanke om om de så stadig parrer sig, når hankatten er kastreret?
> [...]

Du kan godt "risikere", at hankatten parrer hunkatten (selvom han er
kastreret), hvis hun får lov at gå i løbetid.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Birgitte

Dato : 02-12-02 09:07

> Hejsa igen,
> Jeg kom i tanke om om de så stadig parrer sig, når hankatten er kastreret?
> [...]

Hej Camilla
Er det fordi du ønsker, at få killinger på hunkatten igen, at du vil beholde
hende fertil?
Hvis ikke er det allerbedste at få begge katte neutraliseret.
En hankastrat kan godt parrer hunkatten selvom han er neutraliseret, dog
kommer der ingen killinger ud af det.
En hunkat har ikke godt af, at gå fertil længe uden at blive parret, og hun
har heller ikke godt af, at blive parret ved hver løbetid hun kommer i,
uanset om der kommer killinger ud af parringen eller ej.
Så mit råd til dig, er at få hunkatten neutraliseret også, hvis hun ikke
skal have flere killinger.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla

Dato : 02-12-02 13:17

Hejsa,
Nej, jeg har også tænkt mig at hunkatten skal neutraliseres, men hun er ikke
helt gammel nok endnu.
Så jeg påtænkte mig at anskaffe en hankat, der er kastrat når jeg får ham.
Men det er kun noget jeg går med i mine tanker endnu, og derfor er det rart
at få svar på de spørgsmål man nu engang kommer til at stille sig selv.
Er det nemmere at have en hankat og en hunkat sammen, end to hunkatte?
Og i så fald har racerne noget at gøre med hvilket udbytte de to katte får
af hinanden?
Venligst,
Camilla.

Fra : Niels Peter

Dato : 02-12-02 13:48

"Camilla" <camillan@huleboer.dk> skrev i en meddelelse news:BaIG9.52729$HU.3597145@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Er det nemmere at have en hankat og en hunkat sammen, end to hunkatte?
> Og i så fald har racerne noget at gøre med hvilket udbytte de to katte får

Det nemmeste at have er to kastrerede hanner. Når først de ikke mere har det med damerne at konkurrere om, er hannerne betydeligt mere sociale overfor andre katte end hunner er.
Dette er selvfølgelig meget generelt sagt, og vi kender alle (jeg selv inklusive) eksempler på undtagelser. Men i det store billede holder det.
Hvis du derfor får en hankastrat sammen med din hunkat, bliver det sandsynligvis hende, der bestemmer, og det vil han sikkert ikke have noget imod, bare hun vil vaske ham bag ørerne en gang imellem
To hunkatte kan ofte være betydeligt mere rivaliserende, også når de begge er steriliseret.
Hvad det med racerne angår, er det nok bedst at finde en, der i aktivitetsniveau passer til din hunkat.
For at tage det mest ekstreme vil en perser og en siameser sikkert ikke have den store fornøjelse af hinanden (også her findes der sikkert undtagelser .

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : maz

Dato : 03-12-02 00:13

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

[...]
det.>snip<snip>snip<<<

Hmmm...tror nu nok det afhænger meget af den enkeltes erfaringer, samt
hvilke(n) race(r), der er tale om. Vi har sat siamesere sammen (voksen
han/kastrat med 2 hunkillinger- ad 2 omgange) - aldrig nogen problemer, de
var uadskillelige og bedste venner efter blot et par uger på trods af
manglende neutralisering i begge tilfælde (p-piller).
Det afhænger jo i den grad også af de individuelle katte - man kan være
heldig og sammenføring foregår smertefrit, eller uheldig, hvor det næsten er
umuligt, at sammenføre katte med hinanden. Men, jeg vil 100% tilslutte mig
koret, der klart anbefaler kastration/neutralisering hvis man ikke skal
avle.Det vil alt andet lige give mere roligt katte (jeps..lige en
generalisering..hehe)
:0)) maria

Fra : Birgitte

Dato : 02-12-02 13:59

Hej Camilla
Øhhh du skriver at hunkatten ikke er gammel nok endnu til at blive
neutraliseret..... Man kan altså neutralisere meget tidligt, endda ned til 7
uger.
Jeg selv fortrækker at neutralisere killinger før flytning omkring deres 15
uge.
Vi har aldrig haft problemer med tidlig neutralisering af killinger, og jeg
ved herfra NG at mange andre opdrætter praktisere det samme.
Jeg synes ikke det er lettere med det ene køn frem for det andet, når blot
kattene er neutraliseret.
Det har tidligere været oppe her i NG ang tidlig neutralisering.
Læs her: dog står det på engelsk, måske nogen her i NG der har det stående
på dansk?
http://www.winnfelinehealth.org/reports/early-neuter.html
http://www.netcat.org/symposium/early-neuter-spay.html

Fra : Camilla

Dato : 02-12-02 17:28

Hej Birgitte,
Så må jeg da have misforstået noget, for jeg mener jeg engang fik at vide at
man først kunne neutralisere den når den var ca. 1 år gammel og altså
kønsmoden.
Men jeg er da glad for at få at vide at det kan lade sig gøre før :)
Mange tak for dine links.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-12-02 17:54

Som Birgitte skrev kan man kastrere meget tidligt, men der findes stadig
dyrlæger, der ikke vil. De fleste vil dog gerne når katten er ca. ½ år.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Birgitte

Dato : 02-12-02 17:57

> [...]
> kønsmoden.
> Men jeg er da glad for at få at vide at det kan lade sig gøre før :)

Hej Camilla
Det er en gammel skrøne, at man først kan neutralisere katte ved 1 års
alderen.
Der er blot delte meninger både blandt købere og blandt dyrlæger.
Forhør dig hos din dyrlæge.
Jo yngre en kat er når den bliver neutraliseret, jo hurtigere har det vist
sig, at den kommer ovenpå efter narkosen.
Held og lykke.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-12-02 18:20

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> Læs her: dog står det på engelsk, måske nogen her i NG der har det stående
> på dansk?
> http://www.winnfelinehealth.org/reports/early-neuter.html

Hej Birgitte

Linket til Winn Feline Healths rapport ligger på ng'ens hjemmeside, hvor min
"uautoriserede" oversættelse af samme også figurerer:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/category_index.php?cat=8
Og så er der selvfølgelig også andre artikler mv. om kastration!

Mvh. Camilla

Fra : Birgitte

Dato : 12-12-02 18:35

Tak skal du have *S*
Jeg viste jeg havde læst det på dansk et eller andet sted
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk