Slankekur?
Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 01-12-02 16:31

Hej NG.

Jeg ved godt, at der efterhånden har været en del tråde om overvægtige
katte, og jeg har også læst dem, men jeg føler mig stadig lidt i vildrede
mht. en af mine egne katte. Sagen er denne:

Midt i oktober måned fik jeg formidlet en huskat (Sprit) gennem Kattens Værn
(hun nåede aldrig indenom Kattens Værn, for jeg havde "efterlyst" en
hunkilling, og Kattens Værn henviste til en familie, der havde en fremmed
hunkilling hængende udenfor deres vinduer), og da hun fældede sine
mælketænder nogle dage efter, jeg havde hentet hende, anslår jeg hende til
at være ca. 7 mdr. nu. Sprit har hele tiden haft facon som et æsel (eller en
højgravid hunkat), men er helt rask, har fået ormekur osv., er meget legesyg
og særdeles kælen. Efter ca. 1½ måneds bekendtskab er hun stadig lige rund
på midten og har stadig "buddingedeller" mellem bagbenene, så nu er jeg i
tvivl om, hvorvidt jeg skal sætte hende på kur, eller om det stadig er
"hvalpefedt". (Kan katte overhovedet have hvalpefedt?) Sprit lever
hovedsageligt af tørkost - Hill's til killinger og ProPac til voksne -
suppleret med kogte kartofler, som hun er helt tosset med. Hun har fri
adgang til tørkosten og styrer således selv madmængden. Hvor meget Sprit
faktisk spiser, har jeg ikke styr på, da jeg har to katte, der spiser af
samme skåle.

Det med to katte bringer mig til mit andet spørgsmål, for hvordan kan man
styre en slankekur for én kat, når man har flere katte? Min anden kat (Sif)
har ikke behov for nogen kur, men har tilgengæld behov for, at der ikke er
faste fodertider, da hun opholder sig meget ude, så der skal være mad fremme
til hende, så hun kan spise, når hun kommer på "visit".

Har jeg overhovedet grund til at bekymre mig over Sprits æselfacon? Jeg vil
så nødigt, at hun skal ende som de overfede katte, der har været bragt et
link til herinde.

Mvh. Camilla & æslet

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.4952.dk

Fra : unn

Dato : 01-12-02 21:28

Hej Camilla

Du skriver at Sprit ligner en højgravid kat, men ikke om du har fået det
bekræftet/afbekræftet dette af en dyrlæge.
Jeg har selv haft 2 katte som hvoraf den ene efter kastration begyndte
at spise for meget og blev for rund, jeg konsulterede dyrlægen som sagde
at jeg skulle begynde at give dem begge begrænset mad og ikke lade maden
stå hvis der ikke blev spist op. Han sagde at mad ad libitum ikke var
godt for katte eftersom de var rovdyr og havde brug for kontrollerede
måltider. Jeg begyndet at give dem diæt mad fra hill´s og efter en
smugle problemer (hyl og utilfredshed) vendte de sig til dette. Jeg tror
jeg også at den anden kat du har, som kommer på "visit" kan vende sig
til at komme hjem på faste tidspunkter for at spise. Mine katte ved godt
når tiden er inde til mad, og skulle jeg havde glemt det så gør de mig
opmærksom på dette, som om de havde et indbygget ur *GG*

pøj pøj med dem begge

Unn

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-12-02 19:23

"unn" <unn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Camilla
>
> Du skriver at Sprit ligner en højgravid kat, men ikke om du har fået det
> bekræftet/afbekræftet dette af en dyrlæge.

Hun er helt sikkert ikke gravid, med mindre hun har en drægtighedstid som en
elefant.

[snip]
> Han sagde at mad ad libitum ikke var
> godt for katte eftersom de var rovdyr og havde brug for kontrollerede
> måltider.

Det tror jeg nok, jeg lige vil overveje lidt, inden det evt. bliver
effektueret. Jeg er ret sikker på, at jeg bliver upopulær, og jeg har det
bedst, hvis mine kælegrise er glade for mig.

> pøj pøj med dem begge

Tak skal du have.

---

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-12-02 21:56

Du er sikker på hun ikke er gravid??

Hvad siger dyrlægen?? Hun skal vel alligevel kastreres nu.

Er det bare fedme, ville jeg stoppe med killingefoderet og kartoflerne (som
hun ingen gavn har af). Du kan selvfølgelig give lidt kartofler i weekenden
som godbidder.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-12-02 19:30

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Du er sikker på hun ikke er gravid??

Helt sikker.

> Hvad siger dyrlægen?? Hun skal vel alligevel kastreres nu.

Jeg skal snart have hende steriliseret, men da jeg sidst nævnte dellerne for
dyrlægen, virkede det som om, hun syntes, jeg var lidt for pylret. (Det er
en god dyrlæge - ikke en som JBH!)

> [...]
(som
> hun ingen gavn har af). Du kan selvfølgelig give lidt kartofler i

Hvorfor har katte ingen gavn af kartofler? (Er blot nysgerrig.) Jeg har selv
tænkt på at droppe killingefoderet, men jeg har vel ca. 3 kg. tilbage, og så
er jeg blevet ved, for hvad skal jeg med 3 kg. hengemt killingefodder? Som
nævnt i mit oprindelige indlæg bruger jeg ellers ProPac, som jeg ikke mener
at have set nævnt herinde - det plejer af være Hill's der bliver nævnt - men
det er forhåbentlig godt nok. Kattene er meget glade for det.

Tak for rådet.

Mvh. Camilla

---

Fra : Bente Jepsen

Dato : 03-12-02 19:34

> [...]

men
> det er forhåbentlig godt nok. Kattene er meget glade for det.

Ka´ du ikke blande det med f.ex. et eller andet Light foder.

Bente

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-12-02 19:59

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3decf91b$0$6133$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Ka´ du ikke blande det med f.ex. et eller andet Light foder.
>
> Bente

Jamen, der er helt sikkert en grund til, at jeg aldrig har opfundet den dybe
tallerken. Det er da et indlysende godt råd. Tak Bente.

Mvh. Camilla

---

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-12-02 20:16

> Hvorfor har katte ingen gavn af kartofler? (Er blot nysgerrig.)

Katte og andre udprægede rovdyr har for kort mave/tarmkanal til at de kan få
glæde af grøntsager.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-12-02 20:23

> "Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse

> Katte og andre udprægede rovdyr har for kort mave/tarmkanal til at de kan

> glæde af grøntsager.

Åh; men hvis kartiflerne ikke skader hende, kan jeg vel godt efterkomme
hendes ønske, når hun nu synes, de smager så fantastisk - eller?

Tak for hurtigt svar; Camilla

---

Fra : Niels Peter

Dato : 03-12-02 20:37

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse news:3ded04ce$1@news.securix.dk...

> [...]
>
> Åh; men hvis kartiflerne ikke skader hende, kan jeg vel godt efterkomme
> hendes ønske, når hun nu synes, de smager så fantastisk - eller?

Det kan du sagtens, bare du ikke giver hende så mange, at det tager pladsen op for det egentlige foder.
Jeg har selv haft nogle katte, der var helt tossede med kartofler og stod og knurrede over hver sin skål, når de fik det.

Niels Peter

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-12-02 20:46

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foder.
> Jeg har selv haft nogle katte, der var helt tossede med kartofler og stod

Sprit takker mange gange for det beroligende svar, mens hun afventer den
næste kartoffel.

Mvh. Camilla

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-12-02 20:45

In article <3decf853$1@news.securix.dk>, Camilla Hæstrup
<camilla@_FJERN_londahl.dk> wrote:

> Hvorfor har katte ingen gavn af kartofler? (Er blot nysgerrig.)

Så vidt jeg husker er katte - som de inkarnerede kødædere de er - ikke
rigtig i stand til at hente næring ud af de fleste slags planteføde.

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-12-02 20:57

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker er katte - som de inkarnerede kødædere de er - ikke
> rigtig i stand til at hente næring ud af de fleste slags planteføde.

Der er lige dukket nogle minder op om nogle af de første indlæg, jeg læste
her i gruppen. De handlede om BARF, og jeg har lige tjekket min hukommelse
på nettet, hvor der på flere sider står, at foderet bør bestå af ca. 40%
grønt. Hvis rovdyr ikke har nogen glæde af grøntsager, hvorfor indgår de så
med en så stor procentdel i dette foderprincip? Der stod ganske vist, at det
grønne skal være råt/ubehandlet - med undtagelse af ris, der skal koges -
men det kan vel ikke gøre den store forskel.

Mvh. Camilla

---

Fra : Niels Peter

Dato : 03-12-02 21:13

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse news:3ded0cb8$1@news.securix.dk...

(..)
> [...]
> grønne skal være råt/ubehandlet - med undtagelse af ris, der skal koges -
> men det kan vel ikke gøre den store forskel.

Det lyder også som en voldsom andel i mine ører - når man overhovedet kommer vegetabilske sager i kattefoder, er det ud fra at det jo indgår i det naturlige foder.
Da katten spiser rub og stub af musen, får den jo også del i musens frokost ...

Niels Peter

Fra : Pia J

Dato : 03-12-02 21:06

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> wrote in message news:3ded0cb8

> på nettet, hvor der på flere sider står, at foderet bør bestå af ca. 40%
> grønt.

Den opskrift er måske til hunde? De skal have en helt anden sammensætning
end katte.

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-12-02 21:24

Jeg har prøvet at lære at fodre BARF og har fulgt en mailliste for BARF til
katte, her anbefaler man højst 5 % vegetabilsk foder til katte.

Selv om katte stort set ingen glade har at grøntsager, er der dog enkelte
ting de kan optage bl. a. visse vegetabilske olier, ligeson de får folinsyre
fra grønne planter fx. kattegræs.

Fra : Pia J

Dato : 03-12-02 21:43

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:Mn8H9.55232

>ligeson de får folinsyre
> fra grønne planter fx. kattegræs.

Vil du lige fortælle mine det? De tror man skal sidde på det. Når det så er
helt mast og dødt, spreder man det i hele stuen inkl. jord.

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 03-12-02 21:50

On 03/12/2002 21:42, in article 3ded16d2$0$88176$bc7fd3c@news.sonofon.dk,
"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> Vil du lige fortælle mine det? De tror man skal sidde på det. Når det så er
> helt mast og dødt, spreder man det i hele stuen inkl. jord.
>
> :Pia

Mine gør ca det samme med kattegræs (som jo bare er spiret hvede) - prøv
stuebambus i stedet
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Pia J

Dato : 03-12-02 21:55

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> wrote in message

> Mine gør ca det samme med kattegræs (som jo bare er spiret hvede) - prøv
> stuebambus i stedet

Jeg har ikke rigtig set noget endnu, der er jo lidt langt mellem butikkerne
herude.

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 03-12-02 22:09

On 03/12/2002 21:55, in article 3ded19ab$0$88176$bc7fd3c@news.sonofon.dk,
"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> "Camilla Baird" <mail@korat.dk> wrote in message

> Jeg har ikke rigtig set noget endnu, der er jo lidt langt mellem butikkerne
> herude.
>
> :Pia

Her kan du bestille stuebambus online: http://www.netflowers.dk/
Man kan også nogne gange være heldig at de har stuebambus I Brugsen...

Fra : Niels Peter

Dato : 03-12-02 21:50

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse news:Mn8H9.55232$HU.3770176@news010.worldonline.dk...
> [...]
> ting de kan optage bl. a. visse vegetabilske olier, ligeson de får folinsyre

Til gengæld skal man ikke give dem grøntsager for C-vitaminets skyld, for de kan de selv danne i kroppen ...

Niels Peter

Fra : Grit Wessel

Dato : 03-12-02 23:12

> Til gengæld skal man ikke give dem grøntsager for C-vitaminets skyld, for
de kan de selv danne i kroppen ...

Det er vist kun mennesket og marsvinet der IKKE kan danne det selv

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Niels Peter

Dato : 04-12-02 18:48

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse news:asja73$m6g$1@sunsite.dk...
> de kan de selv danne i kroppen ...
>
> Det er vist kun mennesket og marsvinet der IKKE kan danne det selv
>
> MVH Grit

Så vidt jeg husker, gælder det nu de fleste af de rene planteædere; det skulle være noget med, at det er en energikrævende kemisk proces, som det derfor kan være klogt at "spare væk", fordi det alligevel vælter ind med C-vitamin, hvis man er vegetar ...

Niels Peter

Fra : Pia J

Dato : 01-12-02 22:53

Har hun fået kur mod spoleorm og/eller bændelorm? En udekat kan meget nemt
have bændelorm, som ikke bliver dræbt ved den sædvanlige type ormekur som fx
banminth og panacur. Og så får de nemlig sådan en rund "Biafra-mave".

Har du nogensinde set små hvide gryn bagi efter hendes toiletbesøg eller små
slimede, hvide levende stumper "makaronni" på hende? Det er nemlig
bændelormen.

:Pia

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-12-02 19:36

> [...]
små
> slimede, hvide levende stumper "makaronni" på hende? Det er nemlig

Jeg har efter råd fra dyrlægen haft et næsten bekymrende intimt forhold til
Sprits afføring, og der har ikke været antydning af noget som helst andet
end det, der skulle være. Det er netop Panacur, hun er blevet behandlet med,
og jeg gav også den anden kat en kur for en sikkerheds skyld, men det
forandrede ikke hendes profil overhovedet.

Efter at have læst dit indlæg, har jeg igen undersøgt Sprits afføring, og
der er stadig intet at spore.

Mvh. Camilla

---