Et basalt spm om IDE-kablet ... og master ~
Fra : [2600] Benny Sorense~

Dato : 01-12-02 14:23

Jeg har på bundkortets IDE sat et IDE-kabel med 2 stik!

Så ønsker jeg at sætte et CD-rom- drev på kablet!
Eller en Harddisk!

Har det betydning om det sidder på det første eller andet stik på
lakridskablet ?

Hvis jeg nu sætter en enhed som Master, er det så ligegyldigt om den sidder

det midterste stik eller det stik helt ude for enden?

Hvis jeg nu sætter en enhed som Slave, er det så ligegyldigt om den sidder

det midterste stik eller det stik helt ude for enden?

Med venlig hilsen
Benny Sørensen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-12-02 15:15

"[2600] Benny Sorensen" <beny_sorensen@hotmail.com> wrote in message
> Har det betydning om det sidder på det første eller andet stik på
> lakridskablet ?

Master skal sidde for enden af kablet. Slaven midt på.

Er der kun en enhed på kablet skal den sidde for enden som master.
Helst.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-12-02 15:43

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Master skal sidde for enden af kablet. Slaven midt på.
>
> Er der kun en enhed på kablet skal den sidde for enden som master.
> Helst.

Det betyder intet, hvor de sidder,
eller har du viden, der bekræfter din påstand ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-12-02 15:50

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det betyder intet, hvor de sidder,
> eller har du viden, der bekræfter din påstand ?

Det betyder noget hvis du bruger Cable Select. Og i visse tilfælde også
uden. Men i teorien har det ingen betydning.

- Martin

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-12-02 15:58

Martin Petersen wrote:

> Det betyder noget hvis du bruger Cable Select. Og i visse tilfælde også
> uden. Men i teorien har det ingen betydning.

Ok, jeg bruger aldrig Cable Select.
Men logisk set burde det være sådan, at netop placering angav master
og slave, og så har jeg svært ved at se betydningen.

Men master bør nok være den hurtigste enhed, ved fx HD og cdrom.

Men har du konkrete henvisninger til, hvor det kan betyde noget uden,
da jeg (måske endnu) ikke kan få nogen effekt, selv ved ATA133.

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-12-02 16:08

> [...]
>
> Men har du konkrete henvisninger til, hvor det kan betyde noget uden,
> da jeg (måske endnu) ikke kan få nogen effekt, selv ved ATA133.

Det jeg mener er at jeg har prøvet nogle kombinationer at drev, hvor det
slet ikke fungerede hvis de ikke sad på en bestemt måde på kablerne. Og
det ved normal master/slave opsætning. Ved cable select, er det som du
siger, placeringen på kablet der bestemmer master/slave (ikke noget jeg
bruger).

- Martin

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-12-02 16:15

Martin Petersen wrote:

> [...]
> det ved normal master/slave opsætning. Ved cable select, er det som du
> siger, placeringen på kablet der bestemmer master/slave (ikke noget jeg

Ja, jeg har også prøvet det, men med udstyr fabrikeret efter ca
1999, svjh fra 2 - 6 GB HD, har jeg aldrig oplevet det ?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-12-02 16:46

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> Det betyder intet, hvor de sidder,
> eller har du viden, der bekræfter din påstand ?

Signalteknisk er det bedst, hvis der sidder en disk i enden af kablet
for at undgå refleksioner.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-12-02 16:50

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Signalteknisk er det bedst, hvis der sidder en disk i enden af kablet
> for at undgå refleksioner.

Jeg kender da de fleste teorier om dette, men er der målinger
eller andre facts ?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-12-02 21:16

> Jeg kender da de fleste teorier om dette, men er der målinger
> eller andre facts ?

Det ved jeg ikke lige på stående fod. Men terminering af
transmissionsliner skal man ikke spøge med.

Prøv at bygge et 10Mbit coax netværk, og fjern termineringen
i enden af kablet. Det er ikke for sjov den er dig, kan jeg røbe.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-12-02 22:27

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Prøv at bygge et 10Mbit coax netværk, og fjern termineringen
> i enden af kablet. Det er ikke for sjov den er dig, kan jeg røbe.

Jeg har lige kørt en hdtach men disken siddende på forskelligt stik ved
hver test. Jeg kan ikke se nogen nævneværdig forskel. Asus A7V266 - E @
80 GB Seagate Barracuda IV ...

- Martin

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 02-12-02 10:11

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message
> Jeg har lige kørt en hdtach men disken siddende på forskelligt stik ved
> hver test. Jeg kan ikke se nogen nævneværdig forskel. Asus A7V266 - E @
> 80 GB Seagate Barracuda IV ...

At der kan opstå problemer er ikke det samme som at der vil.
Kan du hive nogle SMART informationer ud af drevet med hvor mange
retransmissioner der har været nødvendige?

Transmissionerne over kablet bliver svjh CRC checket, så dataene
sendes igen, hvis der opstår fejl. Men det er vel ingen grund til at undlade
korrekt kabelføring?

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Villy Jensen

Dato : 01-12-02 20:07

> Det betyder intet, hvor de sidder,
> eller har du viden, der bekræfter din påstand ?

NEJ; DET ER I HVERT FALD IKKE RIGTIGT FOR ATA 66+ !!!
Har selv erfaret at:
1) Slaven skal sidde på 'stikket midt på kablet'
1a) Hvis slave ikke sidder på midterstik kan man opleve masser af fejl
2) farver på stikkene er uden betydning (der er anarki mht. stikfarver)
3) og nogengange funker det alligevel, så man kan være heldig

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-12-02 21:08

Erik G. Christensen wrote:
> Det betyder intet, hvor de sidder,
> eller har du viden, der bekræfter din påstand ?

Hvis du kører med mere end ATA66 har det stor
betydning. Hvis masteren ikke sidder op stikket
forenden af kablet kører du ATA33.
A har prøvet det sjæl.
Det står også i Solteks manual side 22
Man kan se manualen i PDFforma på