Casemod m. vinkelsliber?
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-12-02 11:50

Hej.

Nogen der har erfaring med at skære huller i et kabinet med en alm.
vinkelsliber?

Er det muligt at skære bare sådan nogenlunde pæne huller med en
vinkelsliber?

PS. Ved godt at det er "nemmest" med en Dremmel, men en sådan haves
ikke.

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-12-02 12:05

Fischer & Døssing skrev:
> Nogen der har erfaring med at skære huller i et kabinet med en alm.
> vinkelsliber?

Nope

> Er det muligt at skære bare sådan nogenlunde pæne huller med en
> vinkelsliber?
>
> PS. Ved godt at det er "nemmest" med en Dremmel, men en sådan haves
> ikke.

Hvad med at bore nogle huller, og så save resten ud med sådane et
håndtag der kan fastmonteres en nedstrygerklinge?
BilTema katalog side 168/nummer 15.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-12-02 12:23

Søren C. Fischer (soren@fischer-streton.dk.invalid) skrev:

> Hvad med at bore nogle huller, og så save resten ud med sådane et
> håndtag der kan fastmonteres en nedstrygerklinge?
> BilTema katalog side 168/nummer 15.

Jeg tænkte mere på at købe en vinkelsliber i Netto til 249,-
Om ikke andet så havde man sådan en i arsenalet

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-12-02 13:15

Fischer & Døssing skrev:

> Jeg tænkte mere på at købe en vinkelsliber i Netto til 249,-
> Om ikke andet så havde man sådan en i arsenalet

WOW det var dyrt.... Jeg har lige købt en til samlingen af el-værktøj.
HaraldNyborg sælger dem for 89,95

Jeg skal dog heller ikke bruge min til andet end genstridige bolte på
bilens udstødning og deslige

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-12-02 13:35

Søren C. Fischer (soren@fischer-streton.dk.invalid) skrev:

> WOW det var dyrt.... Jeg har lige købt en til samlingen af el-værktøj.
> HaraldNyborg sælger dem for 89,95

Tjoo ... vel et spørgsmål om watt/effekt.
De billige fra HN er vist ikke så kraftige og koster iøvrigt 298,-

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-12-02 14:19

Fischer & Døssing skrev:

> Tjoo ... vel et spørgsmål om watt/effekt.
> De billige fra HN er vist ikke så kraftige og koster iøvrigt 298,-

Øhhh ahvad...
Katalognummer 6018 = 79,50

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-12-02 14:26

Fischer & Døssing skrev:
> Tjoo ... vel et spørgsmål om watt/effekt.
> De billige fra HN er vist ikke så kraftige

Jojo, naturligvis - men når vi snakker om et milimetertyndt stykke plade
som et kabinet er bygget af.... Så kræver det ikke mange watt i en
vi8nkelsliber, som jeg iøvrigt synes er overkill til casemod - en
stiksav eller bor+nedstryger må være vejen frem hvis Dremmel ikke er
indenfor rækkevidde

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 01-12-02 13:41

> Jeg tænkte mere på at købe en vinkelsliber i Netto til 249,-
> Om ikke andet så havde man sådan en i arsenalet

Køb dog hellere en el-stiksav. Du kan få dem til omkring 100,- og resultatet
bliver meget bedre. Derudover er der imho flere anvendelsesmuligheder for en
stiksav fremfor en vinkelsliber.

Mvh Thomas

Fra : Leony

Dato : 02-12-02 07:55

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte mere på at købe en vinkelsliber i Netto til 249,-
> Om ikke andet så havde man sådan en i arsenalet

Du kan købe Dremelkloner til 100-150 kr i Aldi, Harald Nyborg, Bilka osv.
Men selvfølgelig hvis du kan bruge vinkelsliberen bagefter. En Dremel er ret
begrænset i sin anvendelse, med mindre man dekorerer glas eller lignende.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 02-12-02 09:50

Leony (leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk) skrev:

> "Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Du kan købe Dremelkloner til 100-150 kr i Aldi, Harald Nyborg, Bilka
> osv. Men selvfølgelig hvis du kan bruge vinkelsliberen bagefter. En

Har kigget.
Ingen billige (dog ikke Bilka, idet jeg ikke har en sådan lige om
hjørnet)

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 01-12-02 12:23

> [...]
> vinkelsliber?
>
> PS. Ved godt at det er "nemmest" med en Dremmel, men en sådan haves

En vinkelsliber siger du.

Det lyder som et redskab, der er en anelse uhåndterlig, og runde huller er
vist en umulighed.

Ellers kan en kanin (stiksav) bruges. (start med at bore et hul, som
kanin-savklingen kan komme igennem)

Og den kan lave runde huller, hvilket godt kan være noget af en udfordring
med en Dremel (ok der er da også lidt udfordring med kaninen).

Hvis du har et gammelt kabinet, kan det være en god ide, at lave nogle
"prøvehuller" i det.

Da jeg lavede runde prøvehuller i et gammelt kabinet, med en kanin, var jeg
først meget forsigtig, og fandt det svært at dreje skarpt nok, men det viste
sig, at hvis man bare kører med fuld skrald på kaninen, var det meget
nemmere at dreje.

Husk at hvis kabinettet (det rigtige) ikke skal males bagefter, er det meget
vigtigt at save fra bagsiden, da en kanin ridser en smule.

Og det du støtter kabinettet (siden) på kan også ridse, så brug evt noget
gammels gulvtæppe (selvfølgelig ikke direkte under det kommende hul)

Jeg var meget tilfreds med det resultat jeg opnåede, men det var også bare
til blowhole/fanduct, hvor jeg monterede et basrør fra en
højttaler/subwoofer, som havde en bred kant, der dækkede eventuelle
mærker/skævheder rundt om hullet, og resten af kabinettet blev beklædt med
folie med "trælook", så eventuelle ridser kan ikke ses.

Mvh Michael

p.s. Undskyld de mange skråstreger, men jeg så CWC/Canal Wild Card igår.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-12-02 12:26

Michael Aggerholm, Brabrand (maggerholm@FJERNESstofanet.dk) skrev:

> Ellers kan en kanin (stiksav) bruges. (start med at bore et hul, som
> kanin-savklingen kan komme igennem)

Så enhver medarbejder i en Silvan ved. hvad en kanin savklinge er?
For i så fald vil jeg da lige besøge Silvan mandag

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 01-12-02 12:35

> Så enhver medarbejder i en Silvan ved. hvad en kanin savklinge er?
> For i så fald vil jeg da lige besøge Silvan mandag

Det kan da godt være du skal bruge betegnelsen "stiksav" når du står i
Silvan på mandag.

Jeg brugte bare en klinge beregnet til metal (wonder why?!?!).

Mvh Michael

p.s. Hvad går projektet ud på?

Fra : Villy Jensen

Dato : 01-12-02 12:35

> Så enhver medarbejder i en Silvan ved. hvad en kanin savklinge er?
> For i så fald vil jeg da lige besøge Silvan mandag

Jaeh, du skal bruge en metalklinge til kaninen; men du kan ikke bruge
en kaninklinge uden en kanin!

Se kanin-anvisning på
http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=437

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-12-02 12:42

Villy Jensen (vje@e-mail.dk) skrev:

> Jaeh, du skal bruge en metalklinge til kaninen; men du kan ikke bruge
> en kaninklinge uden en kanin!
>
> Se kanin-anvisning på
> http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=437

Nogen der har link til manuel savning med dette kanin halløj?
Ikke helt sikker på at jeg forstår princippet bag.

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-12-02 16:13

> Nogen der har link til manuel savning med dette kanin halløj?
> Ikke helt sikker på at jeg forstår princippet bag.

Det er en ganske almindelig elstiksav, med en metalklinge (husk du kan
få klinger, der er bedst til ligeud, og nogen der er bedst til kurver).

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=80&produkt=1459

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-02 15:47

> [...]
> En vinkelsliber siger du.
>
> Det lyder som et redskab, der er en anelse uhåndterlig, og runde huller er

Aldrig nogen, der har hørt om en pladesaks?
Den larmer ikke (maskinlarm og rungen fra den bearbejdede plade), sviner
ikke (ubehageligt skarpe savspåner) og ridser ikke kabinettet.

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 01-12-02 20:36

"Erik Ginnerskov" <egin@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den larmer ikke (maskinlarm og rungen fra den bearbejdede plade), sviner
> ikke (ubehageligt skarpe savspåner) og ridser ikke kabinettet.

Ja den kan også være god i nogle situationer.

Jeg har bare ikke evnen til at bruge den.

Jeg skulle engang lave et hul, og havde lånt en dremmel-klon til opgaven.

Efter lang tid og en del skiver, var jeg 2/3 færdig, men knækkede den sidste
skive, og så var gode dyr rådne.

Jeg fik dog hjælp af en med stor kørekort til pladesaks, og han ordnede det
sidste på ingen tid.

Mvh Michael

Fra : [4800]TaDaa

Dato : 01-12-02 16:42

> Nogen der har erfaring med at skære huller i et kabinet
> med en alm. vinkelsliber? Er det muligt at skære bare
> sådan nogenlunde pæne huller med en vinkelsliber?

Til dette projekt (http://tadaa.allweb.dk/Casemod00.htm) brugte jeg en
stiksav efter samme princip som det, der beskrives i url'en postet af "Villy
Jensen". Som en ven 2 dage efter brugte vi en vinkelsliber... Begge metoder
gav flotte og "rene" huller - Dog kræves der lidt erfaring med en
vinkelsliber for at kunne styre den lige så præcis som stiksaven ! Det kan
godt lade sig gøre at lave runde huller med en vinkelsliber ! Det kræver
bare tålmodighed og lidt øvelse !!!

/Regards
TaDaa
---
TaDaa is the name ~ Casemodding is the game !!!
http://tadaa.allweb.dk
---
NB! Brugere af nicknames bør opfattes som seriøse - Indtil det modsatte er
bevist !!!

Fra : danni plougmann

Dato : 01-12-02 16:55

her er lige en god griner
http://www.datadocktorn.nu/se_kortbyte1.php
har i nogen sinde hørt om en antistatisk vinkelsliber eller en grafikkort
tang, "nej vel"

Fra : [4800]TaDaa

Dato : 01-12-02 18:08

Så skulle der være en casemodding nyhedsgruppe på vej !!! Læs evt.
news:asdf37$8vm$1@ns.DK.net &

Hip-hip-Hurraaaa !!!

/Regards
TaDaa
---

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-12-02 18:43

[4800]TaDaa (TaDaa@mail.dk) skrev:

> Så skulle der være en casemodding nyhedsgruppe på vej !!! Læs evt.
> news:asdf37$8vm$1@ns.DK.net &
>
> Hip-hip-Hurraaaa !!!

Allrighty

Fra : Martin Østerberg

Dato : 01-12-02 20:04

On Sun, 1 Dec 2002 11:50:23 +0100 skrev "Fischer & Døssing"
<ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> .

>Hej.
>
>Nogen der har erfaring med at skære huller i et kabinet med en alm.
>vinkelsliber?

Jeg frygtede at dette en dag ville komme her i d.e.h...

Under alle omstændigheder...bruges værktøj som netop en vinkelsliber, kan der
kastes en mængde metaldele rundt i rummet...sørg for at elektronikken er
hermetisk lukket inde !

VH Martin

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-12-02 20:28

Martin Østerberg (dev_null@trashcan.dk) skrev:

> [...]
> vinkelsliber, kan der kastes en mængde metaldele rundt i
> rummet...sørg for at elektronikken er hermetisk lukket inde !

Det hele ville naturligvis være afmonteret ved stuntet
Jeg tror dog jeg satser på stiksavs metoden.

Kan en billig stiksav, som set i reklamerne for Kvickly Extra, til 99,-
klare opgaven?
Altså med monteret jern klinge.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 01-12-02 20:40

On Sun, 1 Dec 2002 20:28:02 +0100 skrev "Fischer & Døssing"
<ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> .

> [...]
>Jeg tror dog jeg satser på stiksavs metoden.
>
>Kan en billig stiksav, som set i reklamerne for Kvickly Extra, til 99,-

Jeg er ikke til dagligt beskæftiget med den slags arbejde...så en helt personlig
holdning skal lige hentes frem....billige redskaber skaber billige resultater.
Du kunne for sjov skyld opsøge en fagmand (smed, pladesmed måske en mekanikker)
og høre hvad det ville koste. Måske det ikke bliver så dyrt som 'gør det selv'
metoden.

VH Martin

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-12-02 21:28

> [...]

> (smed, pladesmed måske en mekanikker) og høre hvad det ville koste.
> Måske det ikke bliver så dyrt som 'gør det selv' metoden.

Tanken er strejfet mig.
Jeg må lige høre sønnen til den lokale pladesmed mastodont .-)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-12-02 10:25

In article <3de9e976$0$47073$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
ptf@REMOVE_THISbigfoot.com says...
> Nogen der har erfaring med at skære huller i et kabinet med en alm.
> vinkelsliber?

Der findes en gruppe til casemodding...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 02-12-02 10:32

Jesper G. Poulsen (ms2mogens@ingensteder.dk) skrev:

> In article <3de9e976$0$47073$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> ptf@REMOVE_THISbigfoot.com says...
>
> Der findes en gruppe til casemodding...

Ja .... oprettet efter min postning svjv.

FUT: dk.edb.hardware.casemodding

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-12-02 12:48

> Nogen der har erfaring med at skære huller i et kabinet med en alm.
> vinkelsliber?

Skal du lave et pænt "snit" med en vinkelsliber er det to ting der
tæller udover håndelaget.

1) den rigtigt skive
2) en vinkelsliber med variabel hastighed

1) giver sig selv, og 2) skyldes at skiven skal køre "langsomt" i metal.
Vi har lagt et 300m2 jerntag hvor der var vi skotrender hvor pladerne
skulle skæres til. Tagpladerne var kun 0,5mm tykke så det svarer meget
godt til et pc kabinet.

Men regn ikke med kunne lave pæne cirkler ...

/A

Fra : Jens Petersen

Dato : 02-12-02 16:41

On Mon, 2 Dec 2002 12:48:22 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

> og 2) skyldes at skiven skal køre "langsomt" i metal.

Den skal da bare have fuld speed, men det skal selvfølgelig være en
skive til metal.

Man kan få skiver i 1 mm tykkelse; de er gode til at lave pæne snit da
de ikke varmer metallet i samme grad som de brede (2,5 mm).

--
Jens

Don't overestimate the decency of the human race.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-12-02 16:51

> Den skal da bare have fuld speed, men det skal selvfølgelig være en
> skive til metal.

Nope - ikke hvis du spørger en proff håndværker hvordan man skærer
tagplader.

/A - Amatør når det gælder div. håndværk men derfor går det nu mange
gode timer med det

Fra : Jens Petersen

Dato : 02-12-02 18:58

On Mon, 2 Dec 2002 16:50:56 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with

>Nope - ikke hvis du spørger en proff håndværker hvordan man skærer
>tagplader.

Jeg er proff håndværker og kan derfor læse i Lindab's montageanvisning
at man skal bruge en rundsav ved max. 2400 rpm.

Vinkelsliber og stiksav er bandlyst.

>/A - Amatør når det gælder div. håndværk men derfor går det nu mange
>gode timer med det

Når du har lavet det om et par gange kan du kalde dig proff

--
Jens

Read enclosed instructions carefully prior to opening.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-12-02 17:15

> Jeg er proff håndværker og kan derfor læse i Lindab's montageanvisning
> at man skal bruge en rundsav ved max. 2400 rpm.
>
> Vinkelsliber og stiksav er bandlyst.

Så kald en vinkelsliber for en håndholdt rundsav Og jeg fik da ret i
det med "lav" hastighed ...

Men hvordan skærer man tagplader på en rundsav. Det kræver da ihvertfald
mindst et par mand til at styre det når pladerne er 5meter lange. Men
med et ordenligt "land" er det nok nemmere at få helt lige snit. Det
fungerede nu også og skære "frihånds".

> Når du har lavet det om et par gange kan du kalde dig proff

7-9-13 så håber jeg ikke det bliver aktuelt ... og jeg er glad for at
jeg kan trække på en proff. Hvis jeg slev stod med det ville 50% af
tiden gå med planlægningsfasen. Istedet siger han du/vi kør bare sådan
og sådan ...

/A - der stadig mangler hele 1.salen ....

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-12-02 00:11

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ihvertfald
> mindst et par mand til at styre det når pladerne er 5meter lange.

Har du hørt om bukke og en "hånd"rundsav? En rundsav behøver ikke at
være et stort skrummel med bord/land og hele møllen.

- Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-12-02 10:13

> Har du hørt om bukke og en "hånd"rundsav? En rundsav behøver ikke at
> være et stort skrummel med bord/land og hele møllen.

Men så er der jo ikke længere den store forskel til vinkelsliberen
(pånær at rundaven glider/ridser på pladerne mens vinkelsliberen også
skal holdes i højden.

/A - vi er vist ved at være lidt offtopic ...