Sko ??
Fra : Kim

Dato : 01-12-02 11:26

Vi er de lykkelige ejere af et ridedyr af tyrolertypen,
altså en Haflinger. Herlig hest på 4½, men kors hvor er
vi trætte af, at han træder skoene af...
Én til 2 gange om måneden træder han forskoene af,
ligeså nydeligt...Selv om han har klokker på forhovene.
Det er kun når han rides, ikke på folden.
Han "klonker" baghovene op i forhovene ret ofte.
Hvad kan man gøre ?
Vi har overvejet at pille skoene af ham, men er blevet
frarådet det af flere...

Mvh, Kim

Fra : Anet

Dato : 01-12-02 15:22

Hejsa

prøv i første omgang at snakke med Jeres smed om problemet. Måske kan han
ligge sko på der ikke går så langt bagud. Eller måske har han et forslag til
en speciel sko som kan hjælpe Jer og hesten.

hilsen

Anet

Fra : Liz

Dato : 01-12-02 16:47

"Kim" <No@mail.dk> wrote in message news:asco1r$30u$1@sunsite.dk...
> [...]
> Han "klonker" baghovene op i forhovene ret ofte.
> Hvad kan man gøre ?
> Vi har overvejet at pille skoene af ham, men er blevet

Hvorfor må han ikke gå "barefoot"?
Mvh Liz

Fra : Kim

Dato : 01-12-02 23:44

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor må han ikke gå "barefoot"?

På grund af, at han "muligvis" går for meget på hård vej...

Mvh, Kim

Fra : Liz

Dato : 02-12-02 20:52

"Kim" <No@mail.dk> wrote in message news:ase38i$30c$1@sunsite.dk...
> "Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> På grund af, at han "muligvis" går for meget på hård vej...
>
> Mvh, Kim

Hej Kim,
Prøve nu alligevel at fjern skoene. Samtidig, hvis du er bang for at hovene
ikke kan holde til det, start en Biotin kur - det er godt for hov og hår
laget. Efter flere måneder er hans hov så stærk som aldrig før. Det er nu
noget unaturlig for heste at have sko på. For mig skal der være rigtig gode
grund. Man galopere ikke på asfalten vel, så stille skridt tur skader slet
ikke.

Mvh Liz

Fra : tysbjerg

Dato : 02-12-02 00:39

"Kim" skrev d. 01-12-02 11:26 dette indlæg :
> [...]
> Han "klonker" baghovene op i forhovene ret ofte.
> Hvad kan man gøre ?
> Vi har overvejet at pille skoene af ham, men er blevet

Hej Kim,

Når en hest "smeder", som det hedder, og det samtidig medfører at hesten
træder forskoene af, lægger smeden normalt en sko på der er et nummer
mindre, hvorved skoen bliver sværere at træde af.
Det er typisk noget man ser hos ungheste - men kan også forekomme hos
ældre heste. Normalt forsvinder det ved ridning efterhånden som hesten
"hænger bedre sammen".

Spørgsmålet om med eller uden sko afhænger af hvor stærke hovene er. Der
er ikke noget galt i at ride uden sko, hvis hovene er stærke nok - men
det er de sjældent på store rideheste, hvorimod ponyer tit har hove som
er stærke nok. Der er dog altid undtagelser i begge kategorier, så det
er kun en "tommelfingerregel", men det kan jo komme an på en prøve?

Hilsen
Tysbjerg

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 02-12-02 09:08

"tysbjerg" <tysbjerg.news@kandu.dk> wrote:

>Det er typisk noget man ser hos ungheste - men kan også forekomme hos
>ældre heste. Normalt forsvinder det ved ridning efterhånden som hesten
>"hænger bedre sammen".

Jeg ved ikke rigtigt!

Jeg har haft det samme problem her og jeg blev rådet til at finde en
anden smed. Af andre grunde prøvede jeg så en anden smed der beskar
forhovene anderledes så han flyttede forbenene lidt før en normalt.
Dette hjalp lidt. Ved næste skoning blev der så igen skåret anderledes
og så hjalp det gevaldigt. Ved tredie skoning forsvandt problemet
fuldstændigt.

Jeg har rost smeden for det gode arbejde, men han griner bare og siger
at det er mig der har fundet ud af at ride ordentligt. Hvad man skal
tro på ved jeg ikke, men det er et faktum at før skoning "smeder" han
stadig lidt og går urent, men efter skoning er det som at få nye dæk
på en gammel bil. Noget har det altså at sige med en ordentlig
beskæring og ikke bare at jeg og hesten har lært noget.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : tysbjerg

Dato : 04-12-02 00:40

"Ole Braad-Sorensen" skrev d. 02-12-02 09:08 dette indlæg :

> [...]
> på en gammel bil. Noget har det altså at sige med en ordentlig
> beskæring og ikke bare at jeg og hesten har lært noget.

Hej Ole,
Jeg vil bare sige at du har fuldstændig ret!
Ud over at lægge en sko på som er lidt mindre, kan man også skære lidt
af tåen (så benytter man to "optåer"), hvorved hestens gang afvikles
lettere (så når hestens forben at flytte sig før bagbenet kommer) - og
det virker, det har jeg prøvet på flere heste!

Hilsen
Tysbjerg

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 02-12-02 19:06

On Sun, 01 Dec 2002 23:39:20 GMT, "tysbjerg" <tysbjerg.news@kandu.dk>
wrote:

>Når en hest "smeder", som det hedder, og det samtidig medfører at hesten
>træder forskoene af, lægger smeden normalt en sko på der er et nummer
>mindre, hvorved skoen bliver sværere at træde af.

   Hvilket dybest set er lidt en dårlig ide da man kan ødelægge
hestens hove af det - du har vel selv prøvet at gå i for små sko og
ved hvor ubehageligt det er? =)
   Jeg ville godt nok prøve om hesten kunne gå uden sko først og
så evt lægge sko på igen hvis det ikke holder :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 02-12-02 20:38

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ville godt nok prøve om hesten kunne gå uden sko først og
> så evt lægge sko på igen hvis det ikke holder :)

Ja, helt klart ... og vil da også lige tilføje, at når jeg skrev "mindre
sko", mente jeg kortere .. dvs. smeden manuelt sleb det bagerste af skoen -
ikke særlig meget, vel nok kun et par milimeter.

/Tanja

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 02-12-02 20:57

On Mon, 2 Dec 2002 20:37:58 +0100, "Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk>
wrote:

>Ja, helt klart ... og vil da også lige tilføje, at når jeg skrev "mindre
>sko", mente jeg kortere .. dvs. smeden manuelt sleb det bagerste af skoen -
>ikke særlig meget, vel nok kun et par milimeter.

   Se det havde jeg så ikke luret at du mente =) Men sådan burde
det jo ku lade sig gøre ja....

Fra : tysbjerg

Dato : 04-12-02 00:48

"Trine Stubbe Teglbjærg" skrev d. 02-12-02 19:06 dette indlæg :

> [...]
>    Jeg ville godt nok prøve om hesten kunne gå uden sko først og
> så evt lægge sko på igen hvis det ikke holder :)

Hej Trine,

Den der med at gå i for små sko holder ikke. Skoen tilpasses
selvfølgelig så den passer til hesten, men den rager bare ikke så langt
bagud. Det er så ikke den optimale sko, men det afhjælper problemet.

Hilsen
Tysbjerg

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 04-12-02 06:55

On Tue, 03 Dec 2002 23:47:42 GMT, "tysbjerg" <tysbjerg.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>selvfølgelig så den passer til hesten, men den rager bare ikke så langt
>bagud. Det er så ikke den optimale sko, men det afhjælper problemet.

   Aha - hvis du tager en sko der er nummeret mindre ja så er den
altså mindre på alle leder og faconer - og desværre ved jeg kun alt
for godt hvad en for lille sko kan gøre ved en hest. Har man en hest
med følsomme ben er det bare en gang hesten skal iføres sådan en og så
skal næste smed fornøje sig med at beskære heste hver 6. uge i op mod
et år. Dårlige smede og forkerte/for små beslag er _ikke_ til at spøge
med :(

Fra : Tanja Bromley

Dato : 02-12-02 08:41

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse news:asco1r$30u$1@sunsite.dk...
> [...]
> Han "klonker" baghovene op i forhovene ret ofte.
> Hvad kan man gøre ?
> Vi har overvejet at pille skoene af ham, men er blevet

Jeg forstår ikke, at smeden ikke har gjort forskellige foranstaltninger for
at få skoene til at ligge bedre, når hesten går og smeder.
Min egen Fjordbasse smeder også, og han har fået lagt mindre forsko på samt
større optå (så forhoven "ruller hurtigere over", når han går ... altså
løftes fra jorden et splitsekund hurtigere end uden optå). Når alt dette er
gjort, så smeder han kun meget lidt, og i hvert fald slet ikke nok til at
træde skoene af.

Medmindre det er smeden der har frarådet Jer at pille skoene af, så skulle I
nu alligevel prøve en periode. Min egen går kun med bagsko p.t., for hans
forhove er stærke nok til, at han kan undvære sko der.

/Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 02-12-02 12:08

> Medmindre det er smeden der har frarådet Jer at pille skoene af, så skulle
> nu alligevel prøve en periode.

Ja, det er også mine ord!
Jeg ved såmænd ikke hvad der er rarest for hesten, men i al fald spares der
penge ved at skippe skoene og får heller ikke problemer med at det i
perioder er mere glat at ride når der især er sko på.

Min hoppe har tidligere haft forsko, men da blev hun redet min. 5 dage om
ugen og 1/2 delen på grusveje og asfalt. Efter ridningen blev skærpet har
hun kunnet undvære dem helt.

Prøv at tage dem helt af og hold godt øje med om den begynder at ømme sig;
og gør den ikke det, så er det jo spild at bruge sko. Ellers må de jo bare
på igen!

Iben

Fra : Lene

Dato : 02-12-02 12:16

Hejsa,
i skal ikke tage skoene et nummer mindre, da de så også er smallere. I skal i stedet få skåret det lille stykket vinge af i begge sider som rager bagud, således at skoen stopper nøjagtig samtidig med hoven. Mange smede vil fraråde dette med forskellige argumenter fx at hesten har brug for ballestøtte ( et godt argument i øvrigt, da det er helt korrekt for næsten alle heste, men ikke hvis hesten risikere at miste store stykker hov ved at skoene bliver flået af ). Den slags argumenter skal i på godt gammel dansk : bare sk... på! Hvis jeres smed ikke er villig til at lave dette lille kunstgreb, så få fat i en som er!!! Tusindvis af væddeløbsheste render millioner af kroner ind hvert år på denne type sko.
Hvis jeres hest vitterlig går meget på asfalt kunne i evt. overveje en plasticsko, de er fuldt ud lige så holdbare som jern, men betydeligt mere skånsomme for hesten, da de dæmper stødpåvirkninger med op til 400% i forhold til.

Mvh. Lene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-12-02 13:13

Lene wrote:
> [...]
kunstgreb, så få fat i en som er!!! Tusindvis af væddeløbsheste render
millioner af kroner ind hvert år på denne type sko.

Og bliver aflivet halvejs til den levealder, som naturen skabte dem til?

Bare lige dagens harme over den måde *rigtigt* mange heste behandles i
sportens verden. Sjovt nok virker det som om de 'kreative' løsninger
tiltager i takt med millionerne :/

(Harmen er ikke rettet mod dig, men sporten).

-dennis

Fra : Lene

Dato : 02-12-02 21:22

Åh ja - de stakkels stakkels væddeløbsheste...... De bliver mishandlet fra morgen til aften, ellers kan de ikke tjene penge. De bliver pint og plaget til at løbe stærkt. De dør som fluer i en ung alder. osv osv osv osv
Myter som ALTID bliver bragt til torvs af stakitkuske og bænkejockeys!

Sandheden er, at Tryg forsikring for få år siden gennemførte en undersøgelse af levetiden for diverse hesteracer. Resultatet var at gennemsnitslevealderen for almindelige rideheste var kun 7 sølle år. Mens væddeløbernes gennemsnitalder var 12 år. Dette resultat gjorde faktisk at de satte deres præmier på væddeløbsheste ned i forhold til de almindelige rideheste.

Sandheden er, at en væddeløber IKKE kan præstere noget som helst, hvis den ikke passes artsspecifikt, og trænes som en absolut topatlet.

Sandheden er, at væddeløb er den disiplin kommer tættest på hestens allermest naturlige adfærd : At løbe i flok.

Sandheden er, at alt for mange dårlige væddeløbsheste bliver købt af ridehestefolk, upåagtet at de frarådes dette af professionelle trænere og opdrættere, hvorefter de bliver trænet forkert, fodret forkert, skoet forkert, - ja, og så bliver disse ejere skide sure når hesten ikke kan vinde løb..... Vil de høre på andres råd? NEJ DE VIL IKKE!! For de tror, at de ved alt og kan alt. Hvem betaler prisen? Hesten som herefter kan købes for et æble og et æg i Den Blå Avis.

Og til allersidst : Sandheden er, at vi som ejer væddeløbere elsker vores heste. Vi lever og ånder for deres velfærd. Vi har en daglig glæde ved at pusle og træne dem som kulminere i de 2½ minut, hvor de løber på banen.

Og det her indlæg er naturligvis ikke rettet mod dig personligt...... Næe jeg vil bare gerne ramme alle de uvidende der måske, måske ikke, befinder sig ude i cyperspace.

Lene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-12-02 09:12

Lene wrote:
[SNIP]
> Og det her indlæg er naturligvis ikke rettet mod dig personligt...... Næe jeg vil bare gerne ramme alle de uvidende der måske, måske ikke, befinder sig ude i cyperspace.

Den bemærkning insisterer jeg på at tage personligt! Min 'kritik' bunder
ikke i uvidenhed - den bunder i en forskellig opfattelse af hestehold.

Jeg har heste på en anden måde end f.eks. dig (tillader jeg mig at
antage) og så mange andre - og jeg mener naturligvis, at min er den
rigtige. Og så er den ikke længere.

F.eks. synes jeg, at det er forkert at holde heste i boks, fordi de skal
yde noget i konkurrencesammenhæng. Men jeg nærer ingen illusioner om at
alle er enige i dén sag.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-12-02 13:39

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>F.eks. synes jeg, at det er forkert at holde heste i boks, fordi de skal
>yde noget i konkurrencesammenhæng. Men jeg nærer ingen illusioner om at
>alle er enige i dén sag.

Nææ... Men mon ikke vi er nogle stykker som er ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 04-12-02 12:58

Fint kære Dennis, jeg kan godt forstå at du tog mit indlæg personligt på trods af min lille afskedssalut. Nu ved du så, hvorfor jeg overhovedet skrev det! Den slutbemærkning du selv leverede, var nemlig ikke ret meget anderledes!
Eller sagt med andre ord : Hvis man affyrer et skud hagl ud over en menneskemængde, så vil alle i gruppen føle sig under beskydning, ikke kun dem som vitterlig er blevet ramt!!!

Mvh. Lene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-12-02 14:25

Lene wrote:
> [...]
Nu ved du så, hvorfor jeg overhovedet skrev det! Den slutbemærkning du
selv leverede, var nemlig ikke ret meget anderledes!

Dog rettede jeg min harme mod 'sporten', og ikke mod 'uvidende'. Men det
skal du ikke bekymre dig om. Usenet er et godt medie til at flame og den
slags - det har jeg ingen problemer med.

> Eller sagt med andre ord : Hvis man affyrer et skud hagl ud over en menneskemængde, så vil alle i gruppen føle sig under beskydning, ikke kun dem som vitterlig er blevet ramt!!!

Jeg skyder ikke med hagl. Jeg giver udtryk for mine meninger.

Pointen i min oprindelige post var forøvrigt, at det virker som om de
kreative løsninger på problemer tager til når der kommer penge og
prestige ind i billedet.

Men det er jo lidt af en selvfølgelighed. Sådan er det vel med så meget.

-dennis

Fra : Lene

Dato : 05-12-02 09:56

Fred være med dig og dine * smækkys *. Specielt hvis du i fremtiden vil undlade at udtale dig om væddeløbshestenes dødelighed uden at have læst på lektien først *s*
Myter og tom snak bliver nemlig ikke mere rigtige af at blive gentaget - - Men de kommer til at stå for troende, hvis de ikke bliver kommenteret på et sagligt grundlag.

En af grundene til at jeg overhovedet gider skrive herinde, er faktisk at jeg tror og håber på at mange mange " almindelige rideheste folk " kunne drage nytte af den viden som væddeløbssporten har.

( ups ville egentligt have uddybet dette synspunkt, men bliver nød til at løbe...... )

Mvh. Lene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-12-02 10:16

Lene wrote:
> Fred være med dig og dine * smækkys *.

Smækkys?

> Specielt hvis du i fremtiden vil undlade at udtale dig om væddeløbshestenes dødelighed uden at have læst på lektien først *s*

Hvilken lektie? Kan du henvise til noget materiale? F.eks. noget der
sammenligner vilkår, dødelighed, sygdomsfrekvens mv. for sports- eller
pengeheste og mere 'naturligt' holdte heste?

Desuden brugte jeg sarkasme for at udtrykke mine holdninger. Med
sarkasme behøver man nemlig ikke strengt holde sig til fakta. :) En
akademisk diskussion, derimod, ville være noget helt andet.

> Myter og tom snak bliver nemlig ikke mere rigtige af at blive gentaget - - Men de kommer til at stå for
> troende, hvis de ikke bliver kommenteret på et sagligt grundlag.

Enig.

> En af grundene til at jeg overhovedet gider skrive herinde, er faktisk at jeg tror og håber på at mange
> mange " almindelige rideheste folk " kunne drage nytte af den viden
som væddeløbssporten har.

Det er heller ikke umuligt. Men du får mig ikke til at se anbefalinger,
om ikke at undersøtte ballerne/dragterne ordentligt ved skoning, som
noget nogen kan drage nytte af. Slet ikke hesten.

> ( ups ville egentligt have uddybet dette synspunkt, men bliver nød til at løbe...... )

Jeg tror godt jeg fangede det alligevel :)

-dennis

Fra : Lene

Dato : 07-12-02 13:26

Helt ærlig Dennis, - læs lige det afsnit om forsikringens undersøgelse af gennemsnitslevealder igen i det oprindelige indlæg...... Jeg har underbygget mine argumenter, du har hidtil bare kastet om dig med myter og postulater.
Hvis du gerne VIL være på tværs eller skændes med nogen, så find en anden at gøre det med.

Lene.

Fra : Kim

Dato : 04-12-02 08:29

Tak for alle indlæggene...Noget af det er lærerigt.
MEN: Det ville være rart, hvis folk lod være med at
medtage 48 linier fra foregående indlæg for blot selv
at skrive 2 linier. Det er der jo ingen grund til. Hvis man ikke
forstår svaret, kan man jo blot se det foregående indlæg. Bare
en bøn....

Jeg har snakket med min smed, og vi prøver at gi' ham smedesko
på med 2 optå'er. Derved kan den beskæres og rykkes en anelse
bagud. Så det prøver vi....

Mvh, Kim

Fra : Anet

Dato : 05-12-02 17:01

Hej Kim

Jeg hælder som i et af de første indlæg i denne tråd til at man skal snakke
med sin smed og så bruge sin sunde fornuft så kan det vel aldrig gå rigtig
galt.

Helt ærlig så kan jeg godt forstå at folk generelt bliver trætte af at
skrive indlæg og læse herinde. Sikke en gang mudderkastning af negative
vibrationer der kom ud af et meget relevant og godt spørgsmål. Faktisk kan
jeg godt forstå at så mange flygter herinde fra. Hvorfor kan folk ikke svare
hinanden pænt og sobert??????

hilsen

Anet

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-12-02 22:27

Anet <anet@hotmail.com> skrev:

<snip>

> [...]
>relevant og godt spørgsmål. Faktisk kan
>jeg godt forstå at så mange flygter
>herinde fra. Hvorfor kan folk ikke svare

Jeg synes da ikke folk har gjort andet?

--
Knus,

Trolden