Fordeling af båndbredde?
Fra : Ivan G

Dato : 01-12-02 00:48

Hej Folkens....

Jeg har et lille problem, håber i kan hjælpe mig.....

Vi har i vores lille familie 4 maskiner der via en switch og router(Har ikke
den funktion jeg søger) deler en ADSL-linie......dog er der altid en masse
bøvl når vi er på flere af gangen. Nogle programmer(download m.m.) lægger
beslag på meget båndbredde, og så er der ikke noget til os andre! Findes der
et stykke software el lignende der kan administrere hvor meget båndbredde en
maskine kan få tildelt? Evt. en inteligent løsning der kan se hvor mange
maskiner der er online, og deler båndbredden mellem disse, så man alligevel
udnytter båndbredden best muligt? Hvis der ikke eksisterer sådan software,
hvordan kunne man så løse problemet?

Ivan G

Fra : Robert Jensen

Dato : 01-12-02 01:13

"Ivan G" <ig@grejs.dk> wrote in message
> [...]
alligevel
> udnytter båndbredden best muligt? Hvis der ikke eksisterer sådan software,

en løsning er ipv6

problemet er dog at internettet stadigvæk kører ipv4, så man skal bruge en
maskine der fungerer som router til at oversætte fra ipv6 til ipv4.
rent teroretisk skulle det virke da man i ipv6 kan styre båndbredte, så den
måde at man kan låse sig fast på en vis båndbredte, som man så konstant vil
have.

mvh

Robert

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-12-02 02:17

On Sun, 1 Dec 2002 01:12:59 +0100, "Robert Jensen"
<fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> wrote:

> en løsning er ipv6

Det er (som du selv er inde på) ikke praktisk muligt i dag.

> rent teroretisk skulle det virke da man i ipv6 kan styre båndbredte,
> så den måde at man kan låse sig fast på en vis båndbredte, som man så
> konstant vil have.

Enten er der noget ved IPv6, du har misforstået, eller også
forstår jeg ikke, hvad du mener. Der er ingen principiel forskel
på, hvordan man håndterer QoS is IPv4 og IPv6.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Robert Jensen

Dato : 01-12-02 21:11

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> forstår jeg ikke, hvad du mener. Der er ingen principiel forskel
> på, hvordan man håndterer QoS is IPv4 og IPv6.

ipv6 har man mulighed for at låse en vis båndbredte fast.
det kommer nok især til at blive brugt,når internettet engang implemeterer
det, til streaming, hvor man sikrer en fast båndbredte konstant uden udfald.

dette mener jeg kunne bruges lokalt også, således at man låste hver maskine
fast på en vis båndbedte som en så var sikret konstant.

mvh

Robert

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-12-02 21:42

On Sun, 1 Dec 2002 21:11:18 +0100, Robert Jensen wrote:

> [...]
>
> dette mener jeg kunne bruges lokalt også, således at man låste hver
> maskine fast på en vis båndbedte som en så var sikret konstant.

Igen - der er ingen forskel på IPv4 og IPv6 her - det er basalt
set samme mekanismer som er til rådighed.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-12-02 23:27

> ipv6 har man mulighed for at låse en vis båndbredte fast.

Det samme kan man med IPv4. Det er udstyret, der er afgørende,
ikke protokollen, for der er som sagt principielt ingen forskel
på, hvordan man gør det i dag med IPv4 og hvordan vi gør det i
fremtiden med IPv6.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-12-02 15:16

Ivan G wrote:
> [...]
> udnytter båndbredden best muligt? Hvis der ikke eksisterer sådan software,

Det har været oppe at vende før...

Svaret er f.eks. Linux eller en *BSD-boks. Der skal ikke meget hardware
til og softwaren er både åben og gratis.
Desuden kan man bruge sådan en boks til mange andre ting samtidigt.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Ivan G

Dato : 01-12-02 16:26

> Det har været oppe at vende før...
>
> Svaret er f.eks. Linux eller en *BSD-boks. Der skal ikke meget hardware
> til og softwaren er både åben og gratis.
> Desuden kan man bruge sådan en boks til mange andre ting samtidigt.

Har du et link? Jeg er ikke ligefrem linux-haj, men det kunne da være man
skulle kigge nærmere på det....

Ivan G

Fra : Michael

Dato : 01-12-02 17:14

> Har du et link? Jeg er ikke ligefrem linux-haj, men det kunne da være man
> skulle kigge nærmere på det....
> Ivan G

www.redhat.com & www.freshmeat.net søg på cbq.init of
http://iptables.linux.dk

Mvh
Michael

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-12-02 20:01

Michael wrote:
> "Ivan G" <ig@grejs.dk> wrote in message

> www.redhat.com & www.freshmeat.net søg på cbq.init of
> http://iptables.linux.dk

De er fine. Hvis du vil lidt mere ind på kroppen af tc, kan du kigge på
<http://lartc.org/howto/>.

Herunder:
<http://lartc.org/howto/lartc.cookbook.ultimate-tc.html>

Det du skitserer at du ville kunne er "wrr" (Weigthed Round Robin) samt
htb eller cbq. Htb er dog den nemmeste at have med at gøre.

Kig på WonderShaper; den kan udrette mirakler på de fleste ADSLer etc.:
<http://lartc.org/wondershaper/>.

Jeg undskylder at jeg har postet et lidt "forkert" i tråden, men jeg
starter trods alt med at kommentere en andens indlæg