Hvor går min browser hen??
Fra : Stroemper

Dato : 30-11-02 22:50

Jeg vil gerne vide, hvis browseren forlader min server - hvadendten det er
fordi brugen taster noget ind i adresselinien eller der linkes, eller vælges
fra favoritter.
Jeg kunne tænke mig at det skulle fanges i window_onunload, men hvor kan jeg
finde den adresse som browseren unloader til fordel for?
Håber på en kvik sjæl
MVH
Erik

Fra : Stig Nygaard

Dato : 01-12-02 12:40

Hej Erik

Stroemper wrote:
> [...]
> Jeg kunne tænke mig at det skulle fanges i window_onunload, men hvor kan jeg
> finde den adresse som browseren unloader til fordel for?

Det kan du ikke. I hvert fald ikke i alle tre tilfælde du nævner.
Gudskelov for det da, det skal en webudbyder/webmaster da ikke have lov
til at kunne se.

Du kan dog vha. serverside teknologi lave et system, så du kan se hvilke
links på din side folk klikker på. Men glem alt om at finde ud af hvor
folk går hen når de indtaster adressen selv eller bruger et bogmærke.

Men med hensyn til at se hvor folk klikker på din side, så kan det
registreres ved at ændre dine links, så de peger på din egen lille
server-side utility som videre-dirigerer brugeren til ønskede adresse
samtidig med at en statistik-database opdateres. Man kunne f.eks.
forestille sig at du havde en sådan utility kaldet go.cgi som tager den
ønskede web-adresse som parameter. Et link på dit site til Jubii skulle
så f.eks. skrives <A
href="/cgi-bin/go.cgi?adr=http://www.jubii.dk/">Jubii hvis altså
go.cgi ligger i cgi-bin biblioteket på din webserver. Det er så op til
go.cgi at registrere klikket før det videre-dirigerer brugeren til den
webadresse der er angivet som parameter.

Et sådan system kan laves med enhver *server-side teknologi* (CGI, ASP,
PHP, osv.). Der findes sikkert nogle freeware eller shareware udgaver af
sådanne utilities også. Men det kræver altså at du har adgang til en
server-side teknologi.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Stroemper

Dato : 01-12-02 12:56

Tak Stig - det er der selvfølgelig en hel del logik i.
Mit problem er vel også bare, at jeg ønske at logge en bruger ud, når han
forlader min site. Fornemmer at dette er et klasisk problem, men jeg kan
ikke rigtig finde en løsning.

Fra : Henrik Persson

Dato : 03-12-02 21:32

Stroemper wrote:

> [...]
> forlader min site. Fornemmer at dette er et klasisk problem, men jeg kan

Forslag:

Når brugeren har logget på serveren, gemmer du logon credentials og et
sessionid i en database på serveren sammen med et tidsstempel.

Desuden gemmer du en cookie på brugerens maskine. Cookien har kort gyldighed
(hvad du nu anser for passende som timeout) og indeholder sessionsid'et.

hvis en forespørgsel fra browseren kan præsentere en gyldig cookie med et
gyldigt sessionid, ved du, hvem brugeren er.

Husk at opdatere cookien, hver gang brugeren laver en forespørgsel, så han
ikke timer ud, samt at opdatere tidsstemplet på serveren, så sessionen ikkw
timer ud.

Husk med jævne mellemrum at slette udløbne sessioner i databasen. Kan gøres
med en enkelt SQL statement.

Det er ikke noget, jeg har prøvet i praksis, men jeg ville nok starte der,
hvis jeg var i din situation.

mvh
Henrik