Hostnavn forvirring og nameservere
Fra : Mike

Dato : 30-11-02 20:32

Hey.. jeg skal til at ansøge om at få 2 maskiner til at blive godkendt som
nameservere hos dk-hostmaster. på siden
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=154&action=cmsview&language=
da& kan man bl.a. se at de kræver

4. Navneserver:
4a.Hostnavn:

Jeg er lidt forvirret over dette hostnavn, og hostnavne i al almindelighed.
jeg har f.eks. 3 maskiner. Jeg ønsker at give dem disse navne:

maskine1.domain.dk
maskine2.domain.dk
maskine3.domain.dk

1: Er maskine1 så hostnavnet og maskine1.domain.dk er det så FQDN ?

2: Hvordan sætter jeg dette på linux maskinerne (Debian/stable) Jeg kender
kommandoen 'hostname', men er lidt i tvivl om hvordan den skal sættes. Er
det nok at jeg. f.eks. skriver hostname maskine1.domain.dk og så er alt ok?
eller?

3: Og hvad med kommandoen 'dnsdomainname'?`Hvis jeg skriver denne
returnerer
den bare "dk" - det er vel ikke ok?

Jeg ved godt det er mange spørgsmål, men jeg har søgt rundt på google og i
postarkiverne uden egentligt at blive klogere. Og ville gerne at min
ansøgning gik egennem første gang.

Jeg benytter DJBDNS/TinyDNS men det har vel egentligt ikke så meget med
sagen at gøre? eller?

På forhånd mange tak for jeres input :)

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-12-02 17:01

"Mike" <eksperten2000@hotmail.com> wrote:

>Hey.. jeg skal til at ansøge om at få 2 maskiner til at blive godkendt som
> [...]

Det er det (fulde) navn din maskine kan nås med udefra: dvs. det
navn der skal stå i NS-posterne i dk-zonen.

Det skal være et navn der kan slås op i DNS og give adressen på
din navneserver. Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med
hvad din maskine selv mener er dens primære navn - det er DK
Hostmaster ligeglade med, bare den har en navneserver der svarer
fornuftigt.

>Jeg er lidt forvirret over dette hostnavn, og hostnavne i al almindelighed.

I så fald er det måske ikke en god idé at køre navneserver selv -
den service kan fås udmærket og meget billigt (gratis) andre
steder.

Hvis du vil være en kompetent DNS-administrator, så køb og læs
(det meste af) bogen "DNS and BIND" fra O'Reilly. Hvis du ikke
synes det er besværet værd, så er fx gratisdns.dk nok et meget
bedre bud end at prøve selv.

> Jeg benytter DJBDNS/TinyDNS men det har vel egentligt ikke så meget med
> sagen at gøre? eller?

Nej, det er ligegyldigt. Det betyder at de meget BIND-specifikke
dele af "DNS and BIND" ikke er relevante for dig, men det er
stadig den rigtige bog at lære principperne af.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Mike

Dato : 01-12-02 17:20

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> wrote in message

> [...]
> hvad din maskine selv mener er dens primære navn - det er DK
> Hostmaster ligeglade med, bare den har en navneserver der svarer

Ok - så man laver altså bare en A-record på f.eks. ns1.whatever.dk som så
peger på ens 'nye' dns server, hvis jeg ikke helt misforstår det du skriver.
Og når så nameserverne er oprettet/godkendt så redelegerer man bare det
samme domain til ens egne nameservere. Eller har jeg helt tabt tråden?

> I så fald er det måske ikke en god idé at køre navneserver selv -
> den service kan fås udmærket og meget billigt (gratis) andre
> steder.

Nææeæ det har du i (princippet) da ret i. Omvendt har jeg kørt nameservere
(både med Bind og djbdns) på nogle LAN uden problemer i lang tid. Det er kun
'næste' skridt med dk-hostmaster der 'driller' lidt.

> [...]
> (det meste af) bogen "DNS and BIND" fra O'Reilly. Hvis du ikke
> synes det er besværet værd, så er fx gratisdns.dk nok et meget

Yep.. der har jeg en del domæner liggende.

Problemet er at jeg får flere og flere domæner og det er ret besværligt at
benytte gratisdns- og ser måske heller ikke så proff ud hvis man driver et
lille mini webhotel.

Jeg vil se om jeg kan finde den bog du omtaler. Tak for hjælpen

Tak for input & med venlig hilsen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-12-02 18:09

> [...]

>Og når så nameserverne er oprettet/godkendt så redelegerer man bare det

Nemlig. Bemærk at det er *navnet* der bliver godkendt: du kan
skifte IP-adresse og hardware på din navneserver uden ny
godkendelse (kun en gratis "glue record"-ændring), men hvis den
skal have nyt navn, skal der ny godkendelse til. Så vælg et navn
i et domæne du har tænkt dig at beholde længe.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Mike

Dato : 01-12-02 18:19

> [...]
> godkendelse (kun en gratis "glue record"-ændring), men hvis den
> skal have nyt navn, skal der ny godkendelse til. Så vælg et navn

Ok det med navnet var da rart at vide - tak for det.

Du skriver glue-record ændring. Nu har jeg jo ikke læst din boganbefaling
endnu :) Men er glue-record så et udtryk for en zone der benytter sin egen
nameserver? Altså ligesom peger på sig selv?

Så den fiks "og færdige" fremgangsmåde må være således.

1: Opret en domain hos f.eks. gratisdns
2: Opret ns1.nydomain.dk + ns2.nytdomain.dk som A-records der peger på "de 2
nye nameservere"
3: Få godkendt nameserver "navnene"
4: Redeleger domainet til at benytte egen nameservere (og så bliver de til
glue records)

a. ipadresser på de 2 navneservere kan ændres, men ikke navnene (ns1.dom.dk
+ ns2.dom.dk)

Jeg tror faktisk jeg begynder at forstå :)

Mvh
Michael

p.s. 1000 tak for hjælpen - det har bragt min forståelse meget længere.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-12-02 18:51

> [...]

>endnu :) Men er glue-record så et udtryk for en zone der benytter sin egen
>nameserver? Altså ligesom peger på sig selv?

Ja. Eksempel:

Min hjemmeserver ns.dybdal.dk er autoritativ server for
dybdal.dk.

I dk-zonen står der derfor:
dybdal.dk. NS ns.dybdal.dk.

Men det er ikke nok, for man kan jo ikke finde adressen på
ns.dybdal.dk uden at slå den op i ns.dybdal.dk selv. (Hvis vi
lige ser bort fra den sekundære server - men tingene skal jo
virke selv hvis den sekundære er nede.)

Derfor har dk-zonen også en "glue record" som følger:
ns.dybdal.dk. A 62.242.108.184

Den gør det muligt at finde serveren, som selvfølgelig selv har
den autoritative udgave af såvel NS- som A-post.

> [...]
>nye nameservere"
>3: Få godkendt nameserver "navnene"
>4: Redeleger domainet til at benytte egen nameservere

Ja.

>(og så bliver de til
>glue records)

Mere præcist: så opretter DK Hostmaster automatisk de nu
nødvendige glue records.

>a. ipadresser på de 2 navneservere kan ændres, men ikke navnene (ns1.dom.dk
>+ ns2.dom.dk)

Nemlig, men det kræver glue record ændring - som er gratis.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Mike

Dato : 01-12-02 21:40

> [...]
> Den gør det muligt at finde serveren, som selvfølgelig selv har
> den autoritative udgave af såvel NS- som A-post.

Det er simpelthen verdensklasse :) Nu tror jeg forstår det - endeligt :)

Tak for hjælpen

Mvh
Mike