Hvilken news-server?
Fra : Jimmy

Dato : 30-11-02 13:50

Hej

Jeg overvejer at sætte en news-server op på min ADSL.

Den skal ikke peere med nogen direkte,
men blot indsætte postings til min udbyders server og hente alle min
udbyders nyeste meddelelser.

Hvilken server er bedst til dette på en RH 8.0?

Mvh
Jimmy

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-11-02 15:28

Jimmy <spoerg@efter.den> wrote:

> [...]
> udbyders nyeste meddelelser.
> Hvilken server er bedst til dette på en RH 8.0?

"Hvilken en er bedst" er aldrig et godt spørgsmål, for det er der typisk
mange svar på.

Lige fra hovedet ville jeg anbefale dig at kigge på Leafnode, newscache
og nntpcache, de kan alle det du efterlyser.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"It went *ZiP* when it moved, *BoP* when it stopped..."

Fra : Jimmy

Dato : 30-11-02 20:01

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> wrote in message

> "Hvilken en er bedst" er aldrig et godt spørgsmål, for det er der typisk
> mange svar på.

Enig - Falder altid i fælden

> Lige fra hovedet ville jeg anbefale dig at kigge på Leafnode, newscache
> og nntpcache, de kan alle det du efterlyser.

Jeg ser på dem.
Er der en af dem man skal konfiigurere mærkbart mindre?
Det ville nok være den der ville være bedst for mig

Mvh
Jimmy

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-11-02 20:24

"Jimmy" <spoerg@efter.den> writes:

> Jeg ser på dem.
> Er der en af dem man skal konfiigurere mærkbart mindre?

Jeg kender ikke newscache og nntpcache, men jeg ved at leafnode er
ganske let at konfigurere.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you can't read this, blame a teacher.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-12-02 14:03

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jeg kender ikke newscache og nntpcache, men jeg ved at leafnode er
> ganske let at konfigurere.

Jeg har for nylig sat en nntpcache op og den fungerer ganske
udemærket. Den er dog ikke så nem at sætte op; der er en hel del
konfiguration forbundet med den.

Jeg har dog ikke fundet ud af at lave begrænsninger med forbindelser
pr. IP og det volder mig ind imellem lidt problemer (nogle af brugerne
har nogle tåbelige vaner med at oprette mange forbindelser til
nyedsserveren og upstream-serveren er bestemt ikke glad for det).

/Rasmus

I'm gonna wear some fake disguise.
-- Mick Jagger

Fra : Martin Christensen

Dato : 30-11-02 20:12

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-12-02 14:14

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> [...]
> har nogle tåbelige vaner med at oprette mange forbindelser til
> nyedsserveren og upstream-serveren er bestemt ikke glad for det).

iptables med limit-modulet kan måske hjælpe dig. Har du kigget på det?

--
Jacob - www.bunk.cc
Expect the worst, it's the least you can do.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-12-02 14:43

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> iptables med limit-modulet kan måske hjælpe dig. Har du kigget på det?

Ja, men jeg har ikke iptables på news-cachen.

Jeg er interesseret i at begrænse antallet af forbindelser fra cachen
til serveren, men fra klienten til cachen.

Problemet er at nntpcache opretter en ny forbindelse til serveren for
hver forbindelse fra en klient - og det har jeg ikke fundet en måde at
begrænse (udover at installere iptables på cachen).

/Rasmus

Hidden DOS secret:
add BUGS=OFF to your CONFIG.SYS

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-12-02 15:03

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Ja, men jeg har ikke iptables på news-cachen.

Det kan du vel få

> Problemet er at nntpcache opretter en ny forbindelse til serveren for
> hver forbindelse fra en klient - og det har jeg ikke fundet en måde at
> begrænse (udover at installere iptables på cachen).

Hvad er så formålet med en cache?

Jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg ikke kender nntpcache, men det
lyder som om du lige så godt kunne sætte en rigtig newsserver op, og
så lade den tage presset.

--
Jacob - www.bunk.cc
Processes running slowly due to weak power supply

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-12-02 16:05

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Det kan du vel få

Jo, det er selvfølgelig rigtigt

Men jeg forestillede mig blot at det ville være smartere at
konfigurere i nntpcache og ikke med iptables...

> Hvad er så formålet med en cache?

Nå ja, den opretter naturligvis kun forbindelsen til serveren, hvis
dataene ikke findes i cachen i forvejen

> Jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg ikke kender nntpcache, men det
> lyder som om du lige så godt kunne sætte en rigtig newsserver op, og
> så lade den tage presset.

Det har vi haft tidligere, men den modtog omtrent 10 gange så mange
artikler som der blev læst, så det var i mine øjne spild af
båndbredde...

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-12-02 16:15

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Det har vi haft tidligere, men den modtog omtrent 10 gange så mange
> artikler som der blev læst, så det var i mine øjne spild af
> båndbredde...

Nu ved jeg ikke lige hvilke grupper I fører, men jeg har et fuldt feed
på dk.*,!dk.binaer* og et par andre grupper (nej, jeg får ikke læst
det hele :), det fylder ca. 6-10 MB pr. dag (der er bunkevis af
statistik på <http://news.bunk.cc/>), ikke noget vildt.

Men hvis I gerne vil tilbyde en masse grupper, så kan jeg godt se
problemet. Jeg er nok bare gået i selvsving over min INN her på det
sidste

Under alle omstændigheder opretter nntpcache vel ikke flere
forbindelser end Jeres brugere under alle omstændigheder ville gøre,
vel? Hvad bitcher Jeres udbyder så over?

--
Jacob - www.bunk.cc
/earth is 98% full ... please delete anyone you can.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-12-02 17:01

> [...]

> på dk.*,!dk.binaer* og et par andre grupper (nej, jeg får ikke læst
> det hele :), det fylder ca. 6-10 MB pr. dag (der er bunkevis af

Åh ja, vi havde noget i samme stil plus nogle få binære grupper - og
de slugte for meget båndbredde.

> Men hvis I gerne vil tilbyde en masse grupper, så kan jeg godt se
> problemet. Jeg er nok bare gået i selvsving over min INN her på det
> sidste

Det er nok mest nogle af de binære grupper, vi vil cache. Der bliver
brugt en del trafik på nogle af de rigtigt store grupper; det ville vi
gerne cache fremfor at det skulle hentes flere gange fra samme sted.

> Under alle omstændigheder opretter nntpcache vel ikke flere
> forbindelser end Jeres brugere under alle omstændigheder ville gøre,
> vel? Hvad bitcher Jeres udbyder så over?

Nej, korrekt. Jeg har bare nogle gange (den er ikke endeligt officiel
endnu; det er endnu kun i testfasen) prøvet at fjernserveren meldte
"host connection limit reached" eller noget i den stil - ved kun ca. 5
forbindelser... Hvorfor det skulle være et problem ved jeg ikke - men
som sagt er jeg endnu kun ved at afprøve, hvor godt den virker...

Mit indtryk er at den håndterer lukkede forbindelser skidt. Når
fjernserveren af en eller anden grund lukker forbindelsen
(f. eks. idle timeout), cacher den dette resultat negativt i et stykke
tid og meddeler, at ingen servere er oppe. Det er jeg umiddelbart ret
træt af...

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Thomas

Dato : 30-11-02 16:23

Jimmy wrote:
> [...]
>
> Den skal ikke peere med nogen direkte,
> men blot indsætte postings til min udbyders server og hente alle min

Nu ved jeg ikke hvilken newsreader du bruger.

Men jeg har haft gode erfaringer med slrnpull (forudsætter at du læser
news med slrn).

Har brugt det på min bærbare, så jeg kunne læse/skrive news off-line.

--
Don't waste space