Trylledej
Fra : Uffe Holst

Dato : 30-11-02 12:38

Er der nogen, der har en god opskrift på trylledej?

Hvor meget skal man lave til 14 børn? Hvor lang tid skal dejen bages
og ved hvilken temperatur?

Jeg har søgt på internettet, men har der fundet meget forskellige
oplysninger.

--
Uffe Holst

Fra : June Last

Dato : 30-11-02 15:05

On 30 Nov 2002 11:37:38 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

>Er der nogen, der har en god opskrift p=E5 trylledej?
>
>Hvor meget skal man lave til 14 b=F8rn? Hvor lang tid skal dejen bages
>og ved hvilken temperatur?
>
>Jeg har s=F8gt p=E5 internettet, men har der fundet meget forskellige
>oplysninger.
>
>--
>Uffe Holst

Ja.. da.. !

Trylledej

Gennem mere end 20 år har jeg leget med trylledej, denne opskrift er
den bedste jeg har anvendt. Det færdige emne bliver meget holdbart på
gund af tapetklistret, og forbliver fin og hel uden revner ved
tørringen.

500 g mel
500 g fint salt
2 spsk olie (stuetemperatur)
2,5 dl lunkent vand
1 dl opløst tapetklister (skal indeholde p.v.a(står på pakken))

Gem lidt af vandet - måske skal du ikke bruge det hele,
- dejen skal være fast som marcipan - en fingertyk pølse på ca. 5 cm
skal forblive i sin form hvis du holder den lodret.
Dejen æltes sammen i mindst 5 minutter.
læg dejen i plastpose, men IKKE i køleskabet. (kondens og kulden
ødelægger dejen)
Dejen er bedst den dag den er lavet.

Denne trylledej skal tørres ved lave temperaturer, (emnerne må IKKE
"bages", da der derved dannes luft/revner m.v og formen ødelægges)
Start ved 50 grader for små figurer og op til 100 - 150 grader ved
større emner. Prøv dig frem !
Emnerne skal have en hul lyd når du banker på dem.
Ønsker du at maler emnet, giver det et extra fint resultat hvis du
lakerer først, derefter er det også nemt at male detaljer. Du kan
selvfølgelig få en extra holdbar figur ved at lakere igen. Det er
bedst at lade et lille område på et ikke synligt sted være ulakeret,
da du derved kan tørre figuren igen, hvis trylledejens "værste fjende"
fugten skulle dukke op. Jeg kunne blive ved med at remse små fif op
..du er velkommen med eventuelle spørgsmål måske kan jeg hjælpe !

--
Kærligst June

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-11-02 17:17

In an article of 30 Nov 2002 June Last wrote:

> Det færdige emne bliver meget holdbart på gund af tapetklistret, og
> forbliver fin og hel uden revner ved tørringen.

Takker. Har du en god opskrift uden tapetklister?

Jeg skal bruge det mandag aften, og jeg har næppe tid til at komme forbi
en tapetklisterbutik inden da. Så alt skal helst kunne købes i Føtex, Brugsen,
Netto eller lignende sted.

--
Uffe Holst

Fra : June Last

Dato : 30-11-02 19:04

>Jeg skal bruge det mandag aften, og jeg har n=E6ppe tid til at komme=
> forbi
>en tapetklisterbutik inden da. S=E5 alt skal helst kunne k=F8bes i=
> F=F8tex, Brugsen,
>Netto eller lignende sted.
>
>--
>Uffe Holst

Du kan fint bruge nøjagtig samme "opskrift" uden tapetklisteret, nogle
mener der evt. bør en enkelt skefuld olie i . Jeg har engang brugt den
nævnte opskrift til undervisning på en skole, hvor der blev lavet
økologiske julegaver - da det er p.v.a´en der skulle gøre "det sidste"
(ellers er "gammeldags tapetklister jo på base af mel - så vidt jeg
ved) og vi ikke kunne finde det økologisk undlod vi bare klisteret -
resultatet blev OK. (Men mon ikke der er en chance i en
dagligvarebutik - prøv lige at kigge - den med pva er ofte i en lille
pakke (halv størrelse af en alm rosinpakke) - og det fremgår som regel
kun med småt at det er med pva - evt. betegnet som specialklister) Og
alt efter hvad vi skal med dejen - skal vi jo nogen gange bare springe
ud i det - processen i sig selv er sjov . Og det vigtigste er ikke
altid at al ting er så perfekt - God fornøjelse - og vend du bare
tilbage hvis der dukker andre spørgsmål op !
--
Kærligst June

Fra : June Last

Dato : 30-11-02 15:09

> [...]

>og ved hvilken temperatur?
>
>Jeg har s=F8gt p=E5 internettet, men har der fundet meget forskellige

Ja .. i det andet svar fra mig her i NG.... skulle du have andre
hobby/kreative spørgsmål er vi nogle piger der forsøger at få focus på
at det er i "fritid" de hører hejmme og helst snart i en undergruppe
(hobby/kreativ/husflidsagtig!) *s*
--
Kærligst June

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-11-02 21:02

On Sat, 30 Nov 2002 14:09:02 GMT, Junelast@hotmail.com (June Last)
wrote:

> [...]
>hobby/kreative spørgsmål er vi nogle piger der forsøger at få focus på
>at det er i "fritid" de hører hejmme og helst snart i en undergruppe

Hvor forsøger i det? Jeg vil nemlig meget gerne tilslutte mig. Jeg
savner i den grad en hobby-ng (eller hvad den nu skal hedde).

Hjerteligst
Dorte

Ps. Imorgen er det den 1. december - JUBIIII

Fra : June Last

Dato : 30-11-02 21:12

On Sat, 30 Nov 2002 21:02:16 +0100, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Hjerteligst
>Dorte
>
>Ps. Imorgen er det den 1. december - JUBIIII
Hej Dorthe

Skriv til mig på min mail - jeg prøver at kordinere noget

--
Kærligst June