Form til input fra besøgende
Fra : Morten Andersen

Dato : 30-11-02 12:53

Hej ng,

Jeg er ved at lave en form i php hvor besøgende på min hjemmeside skal kunne
indtaste deres navn, e-mail og en besked i nogle felter og herefter trykke
på en send knap hvorefter jeg modtager en mail. Men hvordan kan jeg sikre at
jeg ikke modtager en "tom" mail? Altså det skal ikke være muligt at sende en
besked hvis ikke der er indtastet nogle data i felterne. Er der nogen der
ved hvor jeg kan finde noget info om dette problem?
mvh
Morten

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-11-02 13:38

Morten Andersen wrote in <asa8nn$2o39$1@news.cybercity.dk>:
> [...]
> at sende en besked hvis ikke der er indtastet nogle data i felterne. Er
> der nogen der ved hvor jeg kan finde noget info om dette problem?

Du tjekker om en variabel er tom ved at skrive empty($besked) eller
strlen($besked).

Det skriver du bare ind der, hvor du afgør, om der skal sendes en email.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Tinky Winky

Dato : 30-11-02 13:42

> [...]
> besked hvis ikke der er indtastet nogle data i felterne. Er der nogen der
> ved hvor jeg kan finde noget info om dette problem?

En meget simpel måde:

if ($indtastetEmail=='') { // se om der er indtastet en email adresse.
echo "du har ikke indtastet nogen emailadresse";
} else {
echo "tak for dit svar";
}

Det kan dog gøres meget bedre. Bl.a. kan du tjekke om email adressen er
gyldig: der skal være et snabel a og både noget før og efter dette snabel a.

Desuden kunne du have et array med fejlmeddelelser, som kunne printes ud:

fx:

if (!validerEmail($indtastetEmail)) {
fejl('E-mail ugyldig');
}