Knække fingre
Fra : Jesper Hansen

Dato : 30-11-02 09:20

Hej

Jeg har knækket fingere i 16 år nu. Jeg har forsøgt at stoppe med det
adskillige gange men uden held. Det er tilsyneladende helt umuligt for
mig at lade være hvilket jeg egenligt ikke rigtigt forstår. Hvor svært
kan det være ??

Er der nogle som kan give gode råd i den forbindelse ?

Er der andre herinde som har gjort sig erfaringer på området ?

Jeg har faktisk ikke ondt i fingrene selv om jeg har knækket dem meget
igennem så lang tid, men jeg synes efterhånden jeg kan begynde og mærke
en forskel. Det bekymrer mig også lidt hvis jeg om nogle år må
konstatere at jeg må leve med ledsmerter resten af livet fordi jeg ikke
har kunnet lade være. Men frygten er åbenbart ikke stor nok til at
afholde mig fra at blive ved .. knæk knæk knæk.

Debat og gode råd om emnet kunne være en god ting.

Mvh. Jesper

Fra : Heidi

Dato : 30-11-02 09:39

Jesper Hansen wrote:
> [...]
> tilsyneladende helt umuligt for mig at lade være hvilket
> jeg egenligt ikke rigtigt forstår. Hvor svært kan det

Jeg gør det også - dog ikke hele tiden. Men jeg læste for
ikke så længe siden en forklaring på fænomenet fra
Erik Münster - hvorfor det siger knæk og hvad det er der
sker.
Han skrev også (såvidt jeg husker), at der indtil nu ikke
var nogen beviser for at det skulle kunne give problemer
på længere sigt (såsom gigt eller ledesmerter) - og
han er da normalt en person jeg har rimelig stor tiltro til.

Men hvis du mener det begynder at kunne mærkes,
er det selvfølgelig et problem - medmindre det er noget
psykisk, fordi du tænker for meget over det?
Jeg har desværre ikke rigtig nogen gode råd til hvordan
man holder op....

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-11-02 11:19

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gør det også - dog ikke hele tiden. Men jeg læste for
> ikke så længe siden en forklaring på fænomenet fra
> Erik Münster - hvorfor det siger knæk og hvad det er der
> sker.

Hvorfor siger det knæk?

Mvh Thomas
Som også knækker :)

Fra : Heidi

Dato : 30-11-02 11:29

Thomas Hjort wrote:

> Hvorfor siger det knæk?

Æhh ja, der kommer jeg jo så til at sige, at jeg ikke kan
huske forklaringen - men mon ikke det kan lade sig
gøre at finde den på nettet et sted? Evt.
på netdoktor?

Fra : Karen

Dato : 01-12-02 21:18

On Sat, 30 Nov 2002 11:18:45 +0100, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

>"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvorfor siger det knæk?
>
>Mvh Thomas
>Som også knækker :)

Dette står i min anatomi bog fra medicinstudiet:
"Det der sker når man "knækker" led, skyldes jo en pludselig dannelse
af en dampboble i synovialvæsken og dette frigør elastisk energi. "

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor dette skulle gøre skade, men jeg
skal da ikke kunne garantere noget..

VH
Karen

Fra : Anne Dorthe Friis Jo~

Dato : 01-12-02 21:57

> Hvorfor siger det knæk?

Jeg læste også Erik Münsters forklaring. Og det har noget med at gøre at der
bliver skabt undertryk i ledhulen.

Mvh Dorthe (der mest knækker tæer)

Fra : Jesper Hansen

Dato : 30-11-02 21:11

Jeg vil bare lige sige at jeg tror jeg er DM i knæk.
Hvis mine fingere har haft pause i bare 30 min. eller sådan noget kan
jeg knække 20 gange pr. hånd.
Dvs. 4 knæk pr. finger, og nogle gange kan jeg endda endnu mere.
Først én gang til hver side, så hive i dem, og til sidst trykke dem "ned
på plads".

Jeg benytter mig meget af at knække 4 fingere på en gang - det lyder ret
højt.

Håndled, nakke, ryg, ankler og tæer kan også spille med. Sjovt nok kan
jeg ikke knække knæene - men det er måske fordi korsbåndene ikke har det
så godt.

Nå, jeg er ved at få abstinenser så jeg slutter her.

Men hvad med de gode "holde op" råd ?

Fra : -mjp-

Dato : 01-12-02 03:33

-klip-
> [...]
>
> Håndled, nakke, ryg, ankler og tæer kan også spille med. Sjovt nok kan
> jeg ikke knække knæene - men det er måske fordi korsbåndene ikke har det
-klip-

Knækker også fingre, håndled, ankler, tæer, ryg, nakke + knæ, albuer, kæben
og skuldre!... Såå mon ikke jeg er Danmarks Mester i knæk???

-mjp- Odense..
--
x skiftes ud med - ved besvarelse via mail...

Fra : Silver

Dato : 04-12-02 20:37

Jesper Hansen Wrote:

>Jeg vil bare lige sige at jeg tror jeg er DM i knæk.
>Hvis mine fingere har haft pause i bare 30 min. eller >sådan noget kan
>jeg knække 20 gange pr. hånd.

GYYYYYYYS!

Håber aldrig jeg kommer til at møde dig, jeg har det med de knæk som folk
har det med en gaffel over en tallerken.

Brrr....ikke personlig som sådan hehe men BRRRR!!!

Mvh
Silver

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-02 22:02

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> på længere sigt (såsom gigt eller ledesmerter) - og
> han er da normalt en person jeg har rimelig stor tiltro til.

Erik Münster?? Har du et billede af den Erik du omtaler et sted? Har nemlig
haft en utroligt god matematik historie lærer i skolen. Glemmer ham
aldrig...
Pudsigt hvis det er den samme Erik vi snakker om.

Mvh
Benny
--
Tips hos http://www.gamebookers.com/cgi-bin/intro.cgi?rid=146876
Spil på alt lige fra golf til fodbold, med gode odds.

Fra : Heidi

Dato : 05-12-02 08:03

Benny wrote:
> [...]
> historie lærer i skolen. Glemmer ham aldrig...
> Pudsigt hvis det er den samme Erik vi snakker om.

Jeg tvivler på det er den samme - ham jeg snakker om er
speciallæge i øre- næse- og halssygdomme, og har
brevkasser i diverse aviser og blade. Han har desuden også
jævnligt været i fjernsynet, men jeg kan ikke lige finde et
billede af ham nogen steder.
Men hvis du køber Familie Journalen (tror jeg nok det er),
har han et par sider deri hver uge - kan ikke huske om det
er med billede...

Fra : fugger

Dato : 01-12-02 11:02

efter min mening er der vist nogen her som er modne for en psykolog.
det er sgu da ikke en normal adfærd at gå og behandle sig selv på den måde.
eller man har måske et liv som er dødkedeligt...tænker på dyr som holdes
indespærret som udvikler abnorm opførsel.

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-02 22:07

"fugger" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> eller man har måske et liv som er dødkedeligt...tænker på dyr som holdes
> indespærret som udvikler abnorm opførsel.

Hvis du ikke selv knækker led har du jo egenligt lidt svært ved at komme med
den udtalelse!
Jeg knækker selv alle de led jeg stort set har. Har værken et kedeligt liv
eller er psykopat som du næsten hentyder til.

En gammel vane fra de yngre tider af. Synes man kan sammenligne det meget
med at bide negle, trille tommelfingre, hoppe lidt op og ned med det ene ben
når man sidder ned og er lidt spændt osv osv.

Jeg tror heldigvis ikke på at det er skadeligt, og hvis jeg får slidgigt om
30 år påskylder lægerne alligevel at det er fordi jeg ryger jeg har fået
det. Så for mig er det et meget lille problem, at jeg knækker fingrene,
nakken og tæerne i ny og næ.

Mvh
Benny