strømmangel?!?
Fra : Brian Olsen

Dato : 30-11-02 03:14

hej

nu har jeg forbandet min nye brænder ud over alle grænser indtil det slog
mig, at den måske ikke var den skyldige:

brændte fint igår...
...idag smækker jeg så en ny 80 gb maxtor i...... så brænder den et par cder
med fejl, og nægter derefter helt at brænde...
så kigger jeg fejlmeddelserne igennem i Nero, hvor den ævler et eller andet
om powercalibration...
aha, altså hiver jeg strømstik ud til maxtoren, og vupti så kører skidtet
til syneladende.

men kan det nu passe at det er strømmangel??
min kofiguration ser sådan ud:
300 W strømforsyning (tror det er en codegen)
1200 mzh TB'er
soltek sl75kav
80 gb maxtor
45 gb ibm
40 gb ibm
lite-on 48x brænder

skulle det ikke køre uden bøvl? eller skal jeg have fat i en kraftigere
strømforsyning?

hygge

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 30-11-02 10:45

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 40 gb ibm
> lite-on 48x brænder
>
> skulle det ikke køre uden bøvl? eller skal jeg have fat i en kraftigere

Hej.

Jeg har også en 300W Codegen.
Jeg kører uden problemer med følgende:
750Mhz@805 mhz Duron
DFI AK74-EC
40 Gb Maxtor
10 Gb Seagate
Acer 12 x 8 x 32
Acer 52 speed Cdrom
Realmagic hollywood+ mpg kort.
GF4 Mx420 ddr
Desuden er der permanet tilsluttet et Intel Adsl modem.

Som sagt har jeg ingen problemer oplevet.

Hygge

Fra : Robert Jensen

Dato : 30-11-02 12:49

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> wrote in message
> [...]
> 40 gb ibm
> lite-on 48x brænder
>
> skulle det ikke køre uden bøvl? eller skal jeg have fat i en kraftigere

da jeg satte 3 hd i mit system med en 1200 t-bird, 1 dvd drev, 1 brænder og
et par blæsere havde jeg pludseligt problemer med min nye hd.
fandt ud af at det war min 300W psu der ikke mangtede mere.

tror helt sikkert at det er din psu er er for lille.

som et forsøg kan du jo evt prøve at hive en eller 2 af dine ibm af og se om
det også løser problemet..så har du jo fejlen.

--

Med Venlig Hilsen

Robert Jensen
www.robert-jensen.dk

Fra : -=Madsen=-

Dato : 30-11-02 13:15

<------------------->
> men kan det nu passe at det er strømmangel??
> min kofiguration ser sådan ud:
> 300 W strømforsyning (tror det er en codegen)
<-------------------->

Ja, det er ikke nok din PSU er på 300W den skal være ATX 2.03 godkendt, hvis
man stadig har problemer, skal du interserer dig lidt for hvor mange ampære
den gir på 5v & 12v da det oftest er her de helt billige PSU'er ikke kan
følge med, hvis du har et mother board monitor program, kan du se om der er
problemer.. hvis 5v & 12v giver mindre end de 5v og 12v.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-11-02 13:23

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message

>hvis du har et mother board monitor program, kan du se om der er
> problemer.. hvis 5v & 12v giver mindre end de 5v og 12v.

Jeg tror nu neppe man altid kan regne med de værdier...

Jeg har fx en 431 watt´s Edermax PSU... Den har aldrig givet problemer...

Selvom det, viser min motherboard monitor da:

+3,3: 3,24V
+5: 4,82V
+12: 11,75V

Men man måler med et rigtig voltmeter, er det lidt over værdierne.. (dog har
jeg kun målt +5 og +12V)

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-02 16:21

> [...]
> +5: 4,82V
> +12: 11,75V
>
> Men man måler med et rigtig voltmeter, er det lidt over værdierne.. (dog

Ja men du skal måle over en længere periode på omkring 2 dage. Jeg havde et
scop på, der havde en prnter tilsluttet og der viste den at når jegfx.
brænte en cd på en 300W så faldt spændingen en smugle.

Desuden kan man også ovrclocke en CPU mere og bedere med en kraftig psu end
en billig 300W.

Men det føste du gør er at tage 1-2 diske af du ikke bruger.

James

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-11-02 17:01

"James R Hansen" <james(hos)jemmer.dk> wrote in message

> [...]
> scop på, der havde en prnter tilsluttet og der viste den at når jegfx.
> brænte en cd på en 300W så faldt spændingen en smugle.

Jeg lavede også lige en lille test

12V spændingen, ligger på ca. 12,277V uden nogen speciel belastning...

Prøvede så at overføre fra en DVD skive... Her kunne man godt se udsving...
Men altså ikke mere, end den laveste måling var på 12,250

5V spændingen rørte sig ikke meget ud af stedet... Ligger fast på 5.0940V
men svingede kun på 3 og 4 desimal under load fra drevet

> Desuden kan man også ovrclocke en CPU mere og bedere med en kraftig psu
end
> en billig 300W.

Det er sikkert rigtigt

Fra : Leony

Dato : 02-12-02 08:08

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 300 W strømforsyning (tror det er en codegen)
> skulle det ikke køre uden bøvl? eller skal jeg have fat i en
> kraftigere strømforsyning?

Tror helt sikkert at det er strømforsyningens skyld. Codegen er ikke kendte
for at lave high-end strømforsyninger.
Prøv om du kan låne en strømforsyning, gerne 300 Watt, og se om det så
funker.
Hvis ikke så prøv med en strømforsyning på 400 Watt. Da din cpu og de 3
harddiske kræver en del strøm.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/