Lydkort-problemer.
Fra : Peer Møller Hansen

Dato : 29-11-02 19:07

Jeg har pludselig fået et problem med mit lydkort, SoundBlaster Live!
Value, der ellers har fungeret i flere år.
Når jeg starter computeren op kommer der en fejlmeddelelse, noget med:
"PCI device not detected", og der er derefter ingen lyd i Windows.
Any help?

Mvh Peer.

Fra : Peer Møller Hansen

Dato : 29-11-02 19:15

En lille rettelse:
Den præcise fejlmeddelelse lyder: "PCI device detect failed.
Device not found."

Mvh Peer.

Fra : Poul Johannsen

Dato : 29-11-02 19:22

Hej

Hvilken windows?

Hilsen Poul

Fra : Peer Møller Hansen

Dato : 30-11-02 20:31

Jeg kører med Windows 98.
Nu er der dog kommet flere problemer til. Min computer har store
problemer med overhovedet at starte. Senest måtte jeg tænde og slukke
computeren 6 gange før den bootede. De første fem gange tændte lysdioderne
på toweret og monitoren, men der skete ikke mere. Derefter (6. gang) kom jeg
ind i Windows, men efter nogle minutter gik der ged i grafikken (nogle små
prikker på en lyserød baggrund), og computeren frøs. Jeg måtte slukke
computeren på reset-knappen. Dette gentog sig 4 gange. Nu har computeren
været tændt ca 2 timer uden problemer.
Har jeg et hardwareproblem, eller hvad er der galt?

Mvh Peer.

Fra : Poul Johannsen

Dato : 30-11-02 21:05

Hej

> Har jeg et hardwareproblem, eller hvad er der galt?

Muligvis. Prøv at beskriver lidt om dit system. Jeg har nemlig et lydkort
magen til dit og havde problemer med at det havde konflikt med mit Realtek
netkort på mit bundkort Abit KG7.
Hvis du har et netkort og f.eks abit bundkort (6 pci slots) , så prøv at sæt
netkortet i den 3 nedeste og lydkortet i den 2 øverset. Og det hjælper vil
tiden viser. Jeg prøvede forskellige måde og kører nu med det som jeg bekrev
uden problemer.

Hilsen Poul

Fra : Peer Møller Hansen

Dato : 01-12-02 18:31

> Muligvis. Prøv at beskriver lidt om dit system.

PII 333MHz, 288Mb PC133 RAM, 12 Mb VoodooII Grafik, 4Mb skærmkort, ?
bundkort, intet netkort.
Er det nok?
Jeg har en mistanke til min RAM-sammensætning. Min PC er født med 64 Mb RAM.
Jeg har for nyligt købt 256 Mb i 2 klodser. Hvis jeg satte dem i sammen med
de to gamle 32 Mb-klodser, kunne PC-eren kun læse de 288 Mb, altså 2x128 og
den ene 32 Mb-klods. Derfor pillede jeg den ene 32 Mb-klods ud og forærede
den væk. PC-eren læser de resterende 288 Mb uden problemer. Jeg ved ikke om
den gamle klods er PC100 eller PC133. Jeg fik at vide i forretningen at det
ikke var noget problem, da de to hurtigste klodser bare ville drosle ned.
Kan jeg evt. løse problemet ved at pille den lille klods ud? Hvordan er
hastigheden ved hhv. 256 Mb PC133-RAM og 288 Mb PC100 RAM?
Tak for hjælpen.
Mvh Peer.

Fra : Poul Johannsen

Dato : 03-12-02 20:17

Hej igen

> PII 333MHz, 288Mb PC133 RAM, 12 Mb VoodooII Grafik, 4Mb skærmkort, ?
> bundkort, intet netkort.
> Er det nok?

ja.

> [...]
> Kan jeg evt. løse problemet ved at pille den lille klods ud? Hvordan er
> hastigheden ved hhv. 256 Mb PC133-RAM og 288 Mb PC100 RAM?

Det du krev med at den ikke kunne finde PCI burde ikke have noget med
rammene at gøre. Prøv at fjerne PCI tilstand den med det gule mærke ved
siden af og genstart computeren, så skulle win98 finder det på ny og
installere.
Ellers hvis det stadigvæk kommer med det gule mærke ved siden af det der
står ved PCI så prøv at smide drivercd i og installere driverne til
lydkortet

Mvh Poul

Fra : Peer Møller Hansen

Dato : 04-12-02 16:27

> [...]
> Ellers hvis det stadigvæk kommer med det gule mærke ved siden af det der
> står ved PCI så prøv at smide drivercd i og installere driverne til

Jeg går ud fra det er i "system/enhedshåndtering", det du taler om.
Der er ingen gule mærker, og tilsyneladende ingen problemer i hele listen.
Men det er jo også allerede når man tænder for strømmen, at der kommer et
bip og en fejlmeddelelse, altså under boot-sekvensen. Som om det er en linie
i den gamle autoexec.bat/config.sys-opsætning computeren reagerer på.
Når først Windows er startet er der ingen fejlmeddelser, bortset fra at der
ikke er nogen lyd.

Mvh Peer.