Erfaring med hd-opgradering af Thinkpad 60~
Fra : Rasmus Teislev Necke~

Dato : 29-11-02 11:59

Jeg er den lykkelige ejer af en IBM Thinkpad 600 (pentiumII-233, 3.2gb
harddisk og 32mb ram opgraderet til 160mb...). Jeg er ganske tilfreds
med den, bortset fra at jeg konstant mangler harddiskplads. Så derfor
vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med opgradering af
harddisk på denne type Thinkpad? - Jeg har forsøgt at søge efter
relaterede indlæg på groups.google.com, men kan ikke finde noget der kan
hjælpe mig.

Hvilke harddiske er det muligt for mig at installere? - jo større jo bedre.

Er jeg tvunget til at bruge IBM's egne harddiske? (som jeg har (meget)
dårlige eftaringer med fra min desktop)

- Er på ret bar bund, og ved ikke hvad jeg skal gøre for at komme videre
- Ja, har set en masse lækre, store harddiske til bærbare, på
edbpriser.dk, men jeg ved jo ikke om de vil virke...

Tak for din opmærksomhed.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Tom.

Dato : 29-11-02 12:29

Hej Rasmus.
Jeg kender en som har sat en 20 GB IBM harddisk i sin.
Du kan bruge alle 2½ harddiske til den, såfremt at der er plads til den høje
model i den "Jeg er nu ret sikker på at du kan bruge alle typer".
Ved ikke hvad max antal GB er, den kan tage, men det kan du vel finde ud af
ved at finde den sidste bios update og se hvad der står

Tom Johansen
København SV.

P.S. Fjern "FJERN_DETTE" i min email addy ved svar til mig privat.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 29-11-02 15:51

"Rasmus Teislev Neckelmann" <ratn0232@but.auc.dk> skrev

> Er jeg tvunget til at bruge IBM's egne harddiske? (som jeg har (meget)
> dårlige eftaringer med fra min desktop)

Du kan roligt bruge IBM's 2,5" diske - flere af dem er modsat deres
Deskstar IDE 3,5" diske henvendt mod high-end brugere, og deres kvalitet
er klart derefter. Tjek fx Travelstar 60GH (enhanced avaliability) eller
Travelstar 40GN (enhanced
avaliability)((http://www.storage.ibm.com/hdd/travel/tr60gh.htm), der er
designet til at køre 24*7:

"At a read/write or data access rate of up to 50 percent-a typical usage
cycle for 24x7 blade server environments-the drives are designed to
allow users to leave these drives powered on around-the-clock."

Det er betegnelsen (enhanced avaliability), der henviser til at disken
er henvendt til high-end brugere.

mvh
Peter

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 29-11-02 18:21

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
> Du kan roligt bruge IBM's 2,5" diske - flere af dem er modsat deres
> Deskstar IDE 3,5" diske henvendt mod high-end brugere, og deres kvalitet
> er klart derefter.

Nu har jeg fundet en dejlig 40gb IBM Travelstar 40GN som jeg er meget frisk
på at investere i, specielt nu hvor jeg har hørt fra flere steder at det
burde virke.
MEN - nu pillede jeg den nuværende 3,2gb harddisk ud, og foretog nogle
målinger på den (m. målebånd). Harddisken har den rigtige højde på 9,5mm (er
jeg ret sikker på), men den er hele 2,7" bred? (uden den beskyttende
blik-ramme). Kan det passe at 2,5" diske ikke er 2,5", eller kan jeg godt
opgive at smide en ny disk i?

Hmm...

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 29-11-02 18:56

"Rasmus Neckelmann" <ratn0232@but.auc.dk> skrev

> [...]
> jeg ret sikker på), men den er hele 2,7" bred? (uden den beskyttende
> blik-ramme). Kan det passe at 2,5" diske ikke er 2,5", eller kan jeg

De 2,7" er helt inden for standarden for de ydre mål på 2,5" diske.
Hvorfor nogen så har været så fjollede at navngive dem 2,5" når de i
virkeligheden er større, aner jeg ikke

Inden du fyrer en ny disk i din bærbare, bør du nok checke med IBM om
computerens controller overhovedet vil acceptere en så stor disk. Jeg
har desværre mine bange anelser, men måske kan en bios-upgrade klare
ærterne...

mvh
Peter

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 29-11-02 20:29

> [...]
> De 2,7" er helt inden for standarden for de ydre mål på 2,5" diske.
> Hvorfor nogen så har været så fjollede at navngive dem 2,5" når de i

Jubii, var helt bange for at IBM havde fundet på deres helt egen 2,7" HD
standard specielt for Thinkpad 600 :)

> [...]
> computerens controller overhovedet vil acceptere en så stor disk. Jeg
> har desværre mine bange anelser, men måske kan en bios-upgrade klare

Hmm. Jeg fandt de nyeste BIOS updates til putteren, men ingen af dem nævner
noget om harddiske eller understøttelse af disses størrelser. Vil da prøve
om jeg kan finde noget mere detaljeret information om computeren, men syntes
godt nok det er lidt svært.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 29-11-02 20:41

> [...]

prøve
> om jeg kan finde noget mere detaljeret information om computeren, men

Prøv at ringe til IBM tlf.: 45 20 82 00 (man-fre, 8.30-16.30) og hør om
ikke de har et svar parat...

mvh
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-11-02 16:24

"Rasmus Teislev Neckelmann" <ratn0232@but.auc.dk> wrote in message
> Er jeg tvunget til at bruge IBM's egne harddiske? (som jeg har (meget)
> dårlige eftaringer med fra min desktop)

Travelstar og Ultrastar er ikke forbundet med fejl.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Tom.

Dato : 30-11-02 10:30

Hej igen Rasmus.
Ham min ven siger at han har læst et sted at 20 GB er max af hvad den kan
klare.
Post lige model Nr. så jeg kan slå lige din model op!!??

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 30-11-02 12:12

"Tom." <last2cuFJERN_DETTE@pc.dk> wrote in message
> Ham min ven siger at han har læst et sted at 20 GB er max af hvad den kan
> klare.
> Post lige model Nr. så jeg kan slå lige din model op!!??

Ok tak for oplysningen. Jeg fandt en ret detaljeret
specifikationsbeskrivelse af Thinkpad 600 på IBM's FTP-server, men den sagde
ikke specielt meget om hvilke harddiskstørrelser den understøttede - dog
listede den nogle "Hard drive upgrades", hvor den største var på 10gb, men
jeg gætter på at det kun er fordi det er et gammelt dokument fra '98.

Hvor slår du det op henne?

Btw, modelnummeret er 2645-410...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Tom.

Dato : 01-12-02 13:55

Hej.

> Hvor slår du det op henne?
På IBM's hjemmeside

Jeg mener heller ikke at jeg kunne finde noget info om hvor stor en disk min
gamle TP 600E kunne køre med. Der er ikke andet for en at prøve dig frem.
Køber du en 40 GB disk, og den ikke kan se mere end de 20 GB. så vil jeg
mene at den bare ikke ser de sidste 20 GB. Jeg har aldrig været ude for at
den slet ikke ville bruge disken hvis den var for stor, men jeg skal ikke
kunne sige om der er andre der har været ude for det!

Fra : Rasmus Teislev Necke~

Dato : 02-12-02 08:26

Tom. wrote:

> På IBM's hjemmeside
Nårh, ok. :)

> Jeg mener heller ikke at jeg kunne finde noget info om hvor stor en disk min
> gamle TP 600E kunne køre med.
Jeg synes ellers at IBM er enormt gode til at give en masse vigtige
oplysninger angående deres produkter på deres hjemmeside, men lige
understøttede harddiskstørrelser på deres ThinkPads ser ud til at være
glippet... :|

> Der er ikke andet for en at prøve dig frem.
Det vil jeg gøre så! Nu har jeg bestilt en 40 GB disk, og hvis den
virker så er jeg jo lykkelig... Hvis ikke så går det nok alligevel, den
kan vel altid sælges igen - eller jeg kunne jo bruge den i min stationære...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Tom.

Dato : 02-12-02 18:04

Hej.

>Nu har jeg bestilt en 40 GB disk, og hvis den
> virker så er jeg jo lykkelig... Hvis ikke så går det nok alligevel, den
> kan vel altid sælges igen - eller jeg kunne jo bruge den i min
stationære...

Ja det kunne jo være at jeg ville købe den
Hvis du vil bruge den i din stationære så skal du have fat i en adapter!

Fra : Rasmus Teislev Necke~

Dato : 02-12-02 19:15

Tom. wrote:
> Ja det kunne jo være at jeg ville købe den
> Hvis du vil bruge den i din stationære så skal du have fat i en adapter!
Heh, nu satser jeg altså på den virker, ikk! :P
Så sådan adapter til 79,- kr på edbpriser.dk, så det er jo ikke den helt
vilde investering.

Forresten, hvis nogen skulle være interesseret, så stødte jeg på
nyhedsgruppen news://ibm.ibmpc.thinkpad, som jeg selvfølgelig burde have
postet i i første omgang :| - Dér fandt jeg en masse specifikt om TP
600/x/e, blandt andet at de med den nyeste BIOS understøtter alle diske
op til 60 GB (!!). Så det er jo ok. Fandt også ud af at det bl.a. er
muligt (og åbenbart også nemt) at opgradere CPUen på denne serie af
Thinkpads... weee :) jeg har i hvert fald nok at se til nu.